(advertentie)
(advertentie)
Brunello Cucinelli rapporteert 10,7 procent omzetgroei in H1

Het Italiaanse luxemerk Brunello Cucinelli blijft doorgroeien. In de eerste helft van het huidige fiscale jaar kwam de omzet uit op 243,3 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 10,7 procent, of 9,7 procent bij constante wisselkoersen. De groei werd aangedreven door goede resultaten in alle internationale markten, heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

“We zijn bijzonder tevreden over de prestaties van ons bedrijf in de eerste helft van 2017; we zijn van mening dat de behaalde resultaten op het gebied van groei opmerkelijk zijn door hun consistentie en hun naleving van de verwachtingen,” verklaart Brunello Cucinelli, voorzitter en CEO van de luxegroep, in een persbericht. “Als we kijken naar de algemene context, het goede begin van het tweede halfjaar en met name de goede resultaten van de SS18-campagne voor mannen, hebben we er vertrouwen in dat het volledige jaar dubbelcijferige groei zal zien, zowel in de omzet als de marges,” aldus Cucinelli.

Brunello Cucinelli rapporteert 10,7 procent omzetgroei in H1

10,7 procent omzetstijging voor Brunello Cucinelli

De omzetgroei werd aangedreven door goede resultaten in alle markten en segmenten, zo laat met merk weten. De omzet uit retailactiviteiten kwam in het eerste halfjaar tot aan 30 juni 21,7 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, op 121,1 miljoen euro. De omzet uit het monobrand groothandelskanaal steeg met 2,6 procent naar 17,6 miljoen euro, terwijl het multibrand groothandelskanaal een omzetstijging van 6,7 procent naar 104,6 miljoen euro realiseerde.

Brunello Cucinelli beschikte in het afgelopen halfjaar over een totaal van 91 eigen winkels. Er werd een nieuwe winkel geopend, terwijl vier monobrand locaties in Moskou werden omgezet in eigen boetieks. Verder werden vijf shop-in-shops in Holt Renfrew-warenhuizen in Canada geopend. Het monobrand groothandelskanaal beschikte over 32 winkels, zonder veranderingen in de afgelopen twaalf maanden en merk is aanwezig bij zo’n 650 multibrand locaties.

De omzet in thuismarkt Italië steeg met 5,9 procent naar 41,8 miljoen euro. Daarmee vertegenwoordigt het 17,2 procent van de totale omzet van Brunello Cucinelli. De opening van de grootste fysieke winkel van Cucinelli in Milaan begin dit jaar heeft volgens het luxemerk bijgedragen aan de ‘allure van het merk’ in de thuismarkt.

In de Europese markt kwam de omzet 9,9 procent hoger uit op 75,2 miljoen euro, te danken aan positieve resultaten in alle Europese landen en groei bij zowel het monobrand- als multibrand groothandelskanaal. De Noord-Amerikaanse markt zag een omzetgroei van 9,2 procent naar 83,6 miljoen euro en in China steeg de omzet met 34,6 procent naar 18,4 miljoen euro. De rest van Cucinelli’s markten rapporteerden een omzet van 24,3 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 11,4 procent.

Brunello Cucinelli is een Italiaanse kasjmier-specialist, opgericht in 1978. Met ongeveer 1.600 medewerkers is het luxemerk actief in ruim zestig landen wereldwijd. Naast eigen winkels wordt de kleding verkocht bij retailers als Harrods, MyTheresa en Farfetch. In 2016 boekte Cucinelli een omzet van 456 miljoen euro en een EBITDA van 78,2 miljoen euro.

Beeld: Brunello Cucinelli website