• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brunello Cucinelli boekt omzetstijging in H1

Brunello Cucinelli boekt omzetstijging in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de eerste helft van het lopende boekjaar zag het luxe modemerk Brunello Cucinelli de omzet met 9,7 procent stijgen naar 219,8 miljoen euro, dankzij groei in de retail- en groothandelkanalen. Het bedrijf maakte de omzetcijfers bekend, alvorens de volledige resultaten eind augustus te publiceren.

Oprichter en topman Brunello Cucinelli noemde de resultaten ‘zeer positief’ en constateerde dat er een grote vraag was naar ‘hoogwaardige, zeer exclusieve producten in alle markten, geproduceerd in ons prachtige Italië’. Reacties op de nieuwe voorjaarscollectie voor mannen, die vorige maand tijdens Pitti Uomo gepresenteerd werd, waren positief en bestellingen liepen ‘zeer goed’.

Groei in alle markten

De omzet steeg in de Italiaanse thuismarkt met 6,9 procent naar 39,5 miljoen euro. Het land vertegenwoordigt 18 procent van de totaalomzet, en de omzet wordt grotendeels gegenereerd door toerisme in de grote steden en luxe badplaatsen.

In Europa, dat ruim 31 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, groeide de omzet met 8,3 procent naar 68,4 miljoen euro. De omzet in Noord-Amerika (34,8 procent van de totaalomzet) steeg met 9,7 procent naar 76,4 miljoen euro, dankzij groei in de monobrand- en multibrandkanalen, waarbij luxe warenhuizen aanzienlijke groei rapporteerden.

De regio China en omgeving zag de omzet met 15 procent stijgen naar 13,7 miljoen euro. Het gebied vertegenwoordigt 6,2 procent van de totaalomzet. Volgens het bedrijf boekten China en Hongkong gezonde groei, ‘dankzij lokale klanten die langzamerhand een verfijnde en hedendaagse luxe ready-to-wear smaak ontwikkelen’, zowel als door toerisme op exclusieve locaties.

In de Rest van de Wereld (9,9 procent van de totaalomzet) groeide de omzet met ruim 17 procent naar 21,8 miljoen euro.

Het retail monobrandkanaal groeide met 17,4 procent dankzij de opening van vijf winkels in het afgelopen half jaar. Dit kanaal vertegenwoordigt 45,3 procent van de totaalomzet. Het groothandel monobrandkanaal nam ondertussen met een bescheiden 1,2 procent toe. De categorie is aanzienlijk kleiner dan de retail, met 10,1 procent van de totaalomzet. Het multibrandkanaal groeide met 4,8 procent, naar bijna 45 procent van de totaalomzet.

De kasjmierspecialist telde aan het eind van de maand juni 122 boetieks, zeven meer dan een jaar geleden. Afgelopen april opende het merk zijn allereerste boetiek in het Midden-Oosten, in de Mall van Emirates in Dubai.

Beeld: Brunello Cucinelli website

Brunello Cucinelli