• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brunello Cucinelli boekt groei in 2014

Brunello Cucinelli boekt groei in 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Italiaanse luxe modemerk Brunello Cucinelli zag de omzet en winst in 2014 stijgen. De nettowinst steeg met 7,5 procent naar 31,8 miljoen euro, terwijl de omzet met 10,4 procent steeg naar 355,9 miljoen euro. De brutowinst (EBITDA) steeg met 8,4 procent naar 63 miljoen euro.

Topman Brunello Cucinelli ziet verbetering in Italië en Europa vergeleken met een jaar geleden. In een interview met Women's Wear Daily zei hij ook dat 2014 een 'fundamenteel jaar voor het imago van ons bedrijf' was. Een duidelijke positionering van het merk aan het hoogste eind van de luxespectrum zou het bedrijf ook hebben geholpen, aldus Cucinelli.

Het bedrijf, dat bekend staat om zijn luxueuze kasjmier creaties, maakte drie jaar geleden zijn beursgang en volgens Cucinelli heeft dat goed uitgepakt voor het merk. "We zijn sterker, meer internationaal en hebben meer steun," zei hij in een gesprek met analisten.

Internationale groei houdt aan

De buitenlandse omzet, die 80,8 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, steeg met 12,4 procent. In Europa groeide de omzet dankzij toerisme met 8,2 procent naar 116,7 miljoen euro. De regio vertegenwoordigt ruim 32 procent van de totaalomzet.

In de Verenigde Staten (34,5 procent van de totaalomzet) nam de omzet met 12,7 procent naar 122,9 miljoen euro toe. China en omstreken boekte een stijging van 32,7 procent naar 20,9 miljoen, met name dankzij de conversie van drie boetieks in Hongkong naar volledig eigen winkels. De regio vertegenwoordigt bijna 6 procent van de totaalomzet.

In de rest van de wereld steeg de omzet met 16,6 procent naar 27 miljoen. De regio, die 7,6 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, profiteerde van de conversie van drie groothandel boetieks en dertien verkooppunten in warenhuizen in Japan naar volledig eigen winkels.

In Italië, dat 19,2 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, groeide de omzet met 2,7 procent naar 68,5 miljoen euro. Ondertussen bleef de omzet in Rusland, ondanks een gebrek aan eigen winkels in het land, onveranderd en verwacht het bedrijf hetzelfde voor het herfstseizoen.

De retailomzet groeide in 2014 met 28,6 procent. Aan het einde van jaar telde het merk 105 monobrandboetieks ten opzichte van 98 in 2013. Het groothandelmonobrand kanaal groeide met 14,3 procent, terwijl de multibrand divisie met 1,5 procent toenam.

Brunello Cucinelli zal dit jaar negen winkels openen, waaronder in Tokyo, Monte Carlo, Vancouber, Honolulu en Dusseldorf.

Cucinelli verwacht naar aanleiding van de bestellingen voor het herfstseizoen dat de omzetgroei dit jaar in de twee cijfers zal lopen.

Brunello Cucinelli