• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brunello Cucinelli blijft groeien in H1

Brunello Cucinelli blijft groeien in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Dat de luxe modebranche lijdt onder de verminderde groei in China, lijkt niet te gelden voor kasjmierspecialist Brunello Cucinelli. Het Italiaanse luxemerk realiseerde in de eerste helft van het lopende boekjaar een nettowinststijging van 2,7 procent naar 15,5 miljoen euro, terwijl de omzet met bijna 14 procent steeg naar 200,3 miljoen euro (+9,3 procent zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend). De vergelijkbare omzet steeg met 5,1 procent.

Alle regio’s zagen hun omzet groeien. In Europa steeg de omzet - dat 31,6 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt - met 5,3 procent naar 63,2 miljoen euro. Tijdens een conference call met analisten zei oprichter en CEO Brunello Cucinelli dat er vooral veel omzet werd gegenereerd door toeristen uit het Midden Oosten, Zuid Amerika, Rusland and Noord Amerika in de Europese vakantieoorden, met name in Italië. De omzet in de Italiaanse thuismarkt - goed voor 18,4 procent van de totaalomzet - steeg met 1,8 procent naar 26,9 miljoen euro.

In Noord Amerika groeide de omzet met maar liefst 25,8 procent naar 69,7 miljoen euro, terwijl in de Rest van de Wereld deze met 36 procent toenam naar 18,7 miljoen euro. De regio’s vertegenwoordigen respectievelijk 34,8 procent en 9,3 procent van de totaalomzet.

Nog steeds vertrouwen in China

Cucinelli verwacht in de komende decennia ‘een grote culture en economische groei’ in China en zegt vertrouwen te hebben in het land. Hoewel de Chinese markt, met 6 procent van de totaalomzet, nog maar heel klein is, benadrukte Cucinelli de groei van 14,5 procent in het gebied.

Het retail monobrandkanaal groeide met 36 procent naar 84,8 miljoen euro. Aan het eind van de eerste zes maanden telde Cucinelli 79 winkels, 14 meer dan een jaar geleden. Het monobrandkanaal vertegenwoordigt hiermee 42,3 procent van de totaalomzet.

De omzet van het multibrandkanaal groeide met 2,2 procent naar 93,6 miljoen euro, oftewel 46,7 procent van de totaalomzet.

Cucinelli verwacht twee-cijferige groei in 2016, gebaseerd op de bijzonder positieve reacties op de voorjaar/zomer 2016 collectie en de succesvolle afronding van een driejarig investeringsplan dit jaar.

Brunello Cucinelli