Björn Borg retailsegment groeit met 25 procent in 2015

Het Zweedse sportmodemerk Björn Borg heeft de omzetcijfers in zowel het vierde kwartaal van 2015 als over het hele boekjaar zien stijgen. In de periode van 1 oktober tot 31 december 2015 steeg de omzet van het bedrijf met 13 procent tot een totaal van 152,6 miljoen Zweedse Kroon (16,2 miljoen euro). Van 1 januari tot en met 31 december 2015, bedroeg de omzet 574,3 miljoen Zweedse Kroon(61,15 miljoen euro): een stijging van 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Gecorrigeerd voor de schommelende koersen, zijn de resultaten echter nagenoeg gelijkgebleven aan die uit 2014.

Björn Borg boekt winststijging in 2015 en groeit vooral in Scandinavië

In Q4 kwam de bedrijfsopbrengst neer op 14,6 miljoen Zweedse Kroon (1,56 miljoen euro), wat een aanzienlijke stijging was ten opzichte van de bedrijfsopbrengst van 3,6 miljoen Zweedse Kroon (380.000 euro) in 2014. Kijkend naar het volledige boekjaar, steeg de bedrijfsopbrengst van Björn Borg van 56 miljoen Zweedse Kroon (5,98 miljoen euro) in 2014 tot 58,6 miljoen Zweedse Kroon (6,26 miljoen euro) een jaar later.

Björn Borg retailsegment groeit met 25 procent in 2015

De omzet van de belangrijkste productcategorie van Björn Borg, ondergoed, bleef tussen 2014 en 2015 onveranderd. Sportkleding maakte daarentegen een daling van 3 procent door, terwijl de tassenafdeling van het bedrijf een “aanzienlijke” stijging doormaakte. In totaal ging de verkoop van gelicenseerde producten in 2015 met 2 procent omhoog.

Wat betreft de resultaten per land, blijkt dat het merk vooral succesvol was in Scandinavië. In thuisland Zweden, Noorwegen en Finland maakte het bedrijf naar eigen zeggen “een goede groei door”. In België, Denemarken en Groot-Brittannië moest het bedrijf echter een dalende omzet incasseren. In Nederland, de markt die op Zweden na het belangrijkst is voor het merk, stagneerde de groei.

Björn Borg’s grootshandelsactiviteiten waren in 2015 goed voor een omzet van 235,2 miljoen Zweedse Kroon (25,12 miljoen euro): een stijging van 7 procent in vergelijking met 2014. De retailtak van het bedrijf was zelfs goed voor een omzetgroei van 25 procent, waardoor dit onderdeel 115,6 miljoen Zweedse Kroon (12,34 miljoen euro) genereerde. De groei van de wholesale-omzet had het bedrijf naar eigen zeggen voornameljik te danken aan het distributienetwerk dat was uitgebreid en de kortingsperiode die eerder in het jaar plaatsvond.

Björn Borg retailsegment groeit met 25 procent in 2015

Björn Borg gaat zich in 2016 focussen op Noord-Europa, e-commerce en sportkleding

”In het jaar dat achter ons ligt, stond een positieve ontwikkeling centraal,” zei Björn Borg-CEO Henrik Bunge. “De brutomarges bleven in 2015 stabiel boven de 52 procent. De groei heeft vooral te maken met de stijging van ons retailsegment, en e-commerce groeide zelfs met 73 procent.” Gebaseerd op de resultaten is Bunge tot de conclusie gekomen dat het bedrijf zich de komende tijd voornamelijk zal moeten focussen op een aantal belangrijke punten: de verkoop van sportkleding, de eigen e-commerce en het realiseren van een betere aanwezigheid in Noord-Europa. Een andere belangrijke stap die het bedrijf in 2015 heeft gezet, is het stopzetten van de samenwerking met de distributeur voor de Benelux. Het bedrijf zal de distributie vanaf 2016 zelf regelen, en hoopt dat dit de verkoopcijfers ten goede zal komen.

”Een sterk team met toegewijde en betrokken personen, in combinatie met een gedisciplineerde aanpak, zijn essentieel geweest voor onze positieve resultaten van 2015. Het doel voor 2016 is om ons bedrijf verder te verbeteren en te zorgen voor een hogere retailomzet en winst en meer betrokkenheid dan we in het afgelopen jaar hebben gezien.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN