• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Beursgang nadert voor Furla

Beursgang nadert voor Furla

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Italiaanse accessoiremerk Furla is van plan in 2018 met 25 tot 30 procent van het bedrijf naar de beurs te gaan. Dat onthulde voorzitter Giovanna Furlanetto in een interview met WWD.

Hoewel 2018 het doel is, zei Furlanetto dat de beursgang ook eerder plaats zou kunnen vinden, maar dat marktomstandigheden een grote rol spelen.

Het merk, dat volgend jaar zijn negentig-jarig bestaan viert, is al langer bezig met voorbereidingen op een beursgang. Volgens Furlanetto, de dochter van oprichter Aldo Furlanetto, heeft het bedrijf de boekhouding aangescherpt om een beursgang mogelijk te maken. Voorts zijn TIP voorzitter Giovanni Tamburi en TIP CEO Alessandra Gritti, en Moncler directeur Christian Blanckaert toegetreden tot het bestuur.

Het bedrijf sloot in mei van dit jaar een overeenkomst met Tamburi Investment Partners, waarbij TIP aanvankelijk 15 miljoen euro zal investeren voor uitgifte van een converteerbare lening, dat bij een beursgang omgezet zal worden in aandelen in Furla. TIP zal op de dag van de beursgang een verdere 15 miljoen euro garanderen, en zal bij uitgifte van een vast aantal aandelen aan TIP zo’n 15 tot 30 miljoen euro uitbetalen.

TIP, die de Marzotto, Loro Piana en Ferragamo families tot zijn investeerders rekent, heeft veel ervaring met de beursgang van luxe bedrijven. Zo hielp het Moncler al met zijn beursgang en volgens Furlanetto realiseerde de investeringsmaatschappij de afgelopen vijf tot zes jaar een fors rendement.

Groei houdt aan in H1

Furla zelf blijft ook flink groeien. Het merk boekte in het eerste halfjaar een omzetstijging van 28 procent naar 194 miljoen euro. Volgens algemeen director Alberto Camarlengo, die na het vertrek van CEO Eraldo Poletto naar Salvatore Ferragamo in juni een grotere rol zal krijgen binnen het bedrijf, heeft het merk deze groei te danken aan een homogene distributie, flexibiliteit, een goede prijs-kwaliteit verhouding, top locaties, en het ‘Made in Italy’ keurmerk. Dat laatste is vrij uitzonderlijk in deze prijsklasse, aldus Camarlengo.

Japan blijft, met 26 procent van de omzet, de grootste afzetmarkt van Furla en groeide het afgelopen halfjaar met 30 procent. De omzet in de Verenigde Staten steeg ook met 30 procent, terwijl deze in Europa met 26 procent toenam. In de Italiaanse thuismarkt groeide de omzet met maar liefst 34 procent, en in de regio Azië-Pacific steeg deze met 22 procent.

Het bedrijf opende het afgelopen halfjaar 10 filialen en telt inmiddels 425 winkels en 1.200 verkooppunten in meer dan 100 landen. Het merk opende onlangs boetieks in Shanghai, Hongkong, Moskou en Nice, en zal in september en oktober filialen openen in respectievelijk Parijs en Londen.

In het kort:

  • Furla is plan in 2017 of 2018 met 25 tot 35 procent van het bedrijf naar de beurs te gaan.
  • In mei kreeg Furla een kapitaalinjectie van Tamburi Investment Partners (TIP).
  • Deze investering zet TIP om in aandelen van Furla ten tijde van een beursgang.

  • Furla realiseerde in H1 2016 een omzet van 194 miljoen euro (+28 procent).
  • Grooste omzetstijgingen in Japan (+30 procent), VS (+30 procent) en Europa (+26 procent).

Foto:Furla/Facebook
Furla