• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Belgische e-commerce met 15 procent gegroeid in 2016

Belgische e-commerce met 15 procent gegroeid in 2016

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Online winkelen zit in België nog steeds in de lift, blijkt uit recente cijfers van branchevereniging Comeos. De Belgische e-commerce is in 2016 met 15 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Met een totale omzet van 7,43 miljard euro was de online handel volgens het onderzoek het afgelopen jaar goed voor zo’n 8 procent van de totale omzet in de detailhandel.

“De consumenten hebben nu duidelijk de weg gevonden naar online en ze passen zich snel aan, getuige het succes van Black Friday 2016,” zegt Comeos-CEO Dominique Michel, in een verklaring. “Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd.”

Verder wordt uit de cijfers duidelijk dat consumenten voornamelijk online winkelen buiten de openingstijden van fysieke winkels om. Ruim 40 procent van de online aankopen wordt na 17:00 uur gedaan. De drukste dag voor e-shopping is de dinsdag, gevolgd door de zondag. “Dat maakt duidelijk dat we als sector in België over de nodige flexibiliteit moeten kunnen beschikken om de klanten tegemoet te komen,” zegt Michel.

Een minder goede ontwikkeling is volgens Comeos dat een groot deel van de online uitgaven naar het buitenland gaat. Bijna 54 procent van de aankopen werd in 2016 in het buitenland verwerkt, tegenover 37,3 procent in 2013. “Dat heeft zware gevolgen, als sector missen we 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien,” aldus de directeur.

Eerder bleek uit onderzoek van BeCommerce al dat de jaaromzet van de Top 100 Belgische webwinkels het afgelopen jaar met 42 procent was gestegen. Met name tijdens de eindejaarsperiode zetten zij flink meer om dan in de rest van het jaar, namelijk een kwart van hun totale jaaromzet.

E-commerce