Asics ziet omzet en winst dalen in 2016

Realiseerde Asics in 2015 nog de hoogste groei in jaren, presteerde het in het afgelopen fiscale jaar 2016 juist onder de maat. De netto-omzet van het Japanse sportmerk kwam in het boekjaar dat eindigde op 31 december 2016 uit op 399 miljard yen (3,3 miljard euro), een daling van 6,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het bedrijfsresultaat en de winst daalden, te wijten aan ongunstige wisselkoersen en dalende verkopen.

De brutowinst kwam in het afgelopen boekjaar 3,1 procent lager uit op 176,5 miljoen yen (1,46 miljoen euro), met name toe te schrijven aan de sterke yen. Als gevolg daalde het bedrijfsresultaat van Asics, dat in 2016 over 867 eigen winkels beschikte, met 52 procent en kwam het netto-inkomen 59,9 procent lager uit.

Asics ziet omzet en winst dalen in 2016

Asics ziet totale omzet met 7 procent dalen

Naast ongunstige wisselkoersen, schrijft Asics de omzetdaling toe aan de zwakke verkopen in Amerika. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 12 procent en in heel Amerika kwam de omzet 17 procent lager uit op 112,9 miljoen yen (943.000 euro). In thuisland Japan daalde de omzet met 2,3 procent naar 119,989 miljoen yen (993.000 euro) en in Europa met 7,3 procent naar 107,6 miljoen yen (890.600 euro). Alleen in Zuid- en Oost-Azië steeg de omzet van het bedrijf, respectievelijk met 7 procent naar 24,039 miljoen yen (199.000 euro) en 3,6 procent naar 43,4 miljoen yen (358.400 euro).

Ondanks de zwakkere inkomsten in de categorie sportkleding, realiseerden de categorieën running, Onitsuka Tiger en Asics Tiger in het boekjaar juist een groei. Met name de schoenen in de eerste twee categorieën verkochten goed in Zuid- en Oost-Azië, terwijl de Asics Tiger-schoenen groei realiseerden in de Europese regio. Met name tennisschoenen doen het goed en tennis is dan ook een strategische categorie voor Asics, dat evenementen als het China Open sponsort om het merk te promoten.

Asics ziet omzet en winst dalen in 2016

Asics verwacht in 2017 een stabiele sportmarkt

Voor het komende fiscale jaar verwacht Asics dat de markt voor sportartikelen stabiel blijft. “In deze markt verwachten we dat het bedrijfsleven wereldwijd stabiel blijft, te midden van trends als een hogere interesse in sport als gevolg van een groter gezondheidsbewustzijn en de ontwikkeling van hardlopen en fitness als onderdeel van de levensstijl van mensen,” stelt het bedrijf in een persbericht. “Onder deze omstandigheden zal de groep proberen een duurzame groei te realiseren door middel van veranderingen die ervoor zorgen dat we de snel veranderende zakelijke wereld kunnen bijhouden.”

Asics verwacht in 2017 een omzetstijging van 5,2 procent naar 420 miljard yen (3,4 miljard euro) te realiseren. Volgens het bedrijf zullen het operationeel inkomen, het netto-inkomen per aandeel en de winst in het huidige boekjaar echter wel verder gaan dalen.

Beeld: Asics Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN