• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Amazon opent aanval op sportkledingindustrie

Amazon opent aanval op sportkledingindustrie

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Amazon heeft de twee grootste sportkledingproducenten ter wereld gestrikt om voor het bedrijf te gaan produceren. De webwinkel zorgt hierdoor voor nog meer opschudding in de toch al turbulente branche.

Bloomberg meldt dat bronnen werkzaam bij Makalot Industrial Co - een Taiwanes vendor die produceert voor onder andere Gap, Uniqlo en Kohl’s Corp - en de Taiwanese leverancier Exclat Textile - Nike, Lululemon Athletica en Under Armour - hebben bevestigd voor Amazon te gaan produceren. Het zou gaan om een testperiode met kleine oplages.

Amazon heeft al ervaring met private-labels. Onder de namen Goodthreads en Paris Sunday biedt de online gigant kantoorkleding, jassen en jurken aan.

Het is een duidelijke boodschap aan alle merken die hun inventaris op Amazon aanbieden; als klanten niet kunnen vinden wat ze nodig hebben, maken ze het zelf. Op deze manier dient de e-tailer alle klanten van repliek.

Nadat Bloomberg het nieuws naar buiten bracht dat Amazon sportkleding onder eigen naam gaat verkopen, daalden de aandelen van Lululemon Athletica en Nike.

In 2016 werd 19 procent van alle kledingaankopen online gedaan. Amazon realiseerde in het tweede kwartaal van 2017 een omzetstijging van 25 procent naar 32,3 miljard euro. De winst daalde echter met 77 procent naar 168,4 miljoen euro, met name te wijten aan de verdubbeling van de kosten bij het bedrijf.

Lees ook: Amazon lanceert eigen accessoires-lijn voor prime leden.

Amazon
Sportkleding