• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Alibaba ziet omzet met 59 procent stijgen in Q2

Alibaba ziet omzet met 59 procent stijgen in Q2

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het tweede kwartaal is de omzet van Alibaba met 59 procent gestegen tot 32,3 miljard yuan (4,4 miljard euro). De nettowinst daalde met zo’n driekwart naar 7,1 miljard yuan (960 miljoen euro). Het is de grootste omzetstijging sinds de beursgang in 2014.

De dalende winst is te herleiden tot een meevaller in dezelfde periode vorig jaar, toen Alibaba Pictures verkocht werd. Zonder eenmalige posten kwam de nettowinst uit op een stijging van 50 procent.

Het aantal mensen dat een aankoop deed bij Alibaba steeg in het tweede kwartaal van 423 miljoen naar 434 miljoen. De e-commerce activiteiten groeiden met 47 procent minder snel dan aanvullende diensten zoals cloudservices, die 59 procent groei rapporteerden.

CEO van Alibaba Group Daniel Zhang, zegt in een reactie: 'Deze resultaten benadrukken de omvang en hefboomwerking van ons ecosysteem. Op deze manier versterken we onze concurrentiepositie in de e-commerce, cloud computing, digitale media en entertainment.” De manier waarop Alibaba klanten benadert zal gaan veranderen. “We introduceren sociale, maatschappelijke en persoonlijke data op onze marktplaatsen. (...) We zijn nu klaar voor een sterke en winstgevende groei in de toekomst,” aldus Zhang.

De Chinese e-commercegigant Alibaba maakte in mei bekend een Nederlands kantoor te openen in Amsterdam. Met het nieuwe kantoor wil Alibaba de ‘poort naar China’ zijn voor Nederland en Europa. Roland Palmer, de oud-topman van Blokker Holding, is de nieuwe directeur van de Alibaba Group Nederland. Alibaba gaat geen producten uit China naar de Europese markt halen, maar wil juist meer Europese merken en producten van grote en kleine bedrijven gaan introduceren bij de Chinese consument.

De e-commercegigant verwacht in fiscaal 2020 een wereldwijd bruto handelsvolume van 1 biljoen dollar . Dat meldde het Chinese bedrijf tijdens een conferentie van investeerders. Het bedrijf is dit jaar de 3 biljoen yuan (404 miljard euro) gepasseerd en zei in april dat het de grootste retaileconomie was geworden wat de bruto handelsvolume betreft.

Beeld: Alibaba

Alibaba