• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas boekt fors minder winst in 2014

Adidas boekt fors minder winst in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Duitse sportmerk Adidas heeft het afgelopen jaar veel minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Adidas had het zwaar doordat twee groeiposten veel minder presteerden dan werd verwacht: de Russische markt en de Tailormade-Adidas Golf divisie. Dat heeft Adidas bekend gemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers.

De omzet zonder wisselkoersen steeg in 2014 in alle regio’s behalve in Noord-Amerika. In West-Europa steeg de omzet met 8 procent zonder wisselkoerscorrectie, met dubbele cijfers. De wisselkoersen hadden echter een negatief effect op de omzet van de Adidas Group; de omzet steeg met 2 procent tot 14,5 miljoen euro in 2014.

De valuta-neutrale omzet steeg in het vierde kwartaal met 6 procent. De verkoop in detailhandel steeg met 20 procent en de groothandel steeg met 5 procent. De omzet in andere takken daalde met 16 procent zonder wisselkoerscorrectie, wat te wijten was aan de sterke daling met dubbele cijfers bij de TaylorMade-Adidas Golf divisie.

"2014 was een jaar met ups en downs voor de Adidas Group. Maar we hebben de uitdagingen resoluut aangepakt en onze aangepaste top- en bottom-line doelstellingen bereikt," zegt Herbert Hainer, CEO van de Adidas Group. “In het vierde kwartaal groeiden we met dubbele cijfers in West-Europa, Groot-China, Europa Emerging Markets en Latijns-Amerika. Hieruit blijkt dat de dynamiek in Adidas en Reebok volledig intact is. "

De valuta-neutrale omzet in West-Europa in het vierde kwartaal steeg met 13 procent, als gevolg van de sterke groei bij Adidas en Reebok. In de Europese Emerging Markets steeg de omzet met 16 procent. De omzet in Noord-Amerika daalde met 4 procent op valuta-neutrale basis. In China werd een omzetgroei van 11 procent geboekt, mede dankzij de grote groei van Adidas. De omzet in andere Aziatische markten bleven stabiel; de groei van Adidas werd gecompenseerd door de sterke omzetdaling in dubbele cijfers bij TaylorMade-Adidas Golf.

Omzetgroei Adidas blijft achter door wisselkoersen en prestaties golflijn

De opbrengsten bij Reebok bleven gelijk ten opzichte van het jaar daarvoor. In Latijns-Amerika groeide de omzet van de Adidas Group met 12 procent als gevoel van de groei met dubbele cijfers bij Adidas en Reebok. In het vierde kwartaal steeg de omzet van Adidas met 11 procent, mede door de groei in de training and running categorieën en de Adidas Originals en Adidas NEO. De omzet van Reebok groeide met 1 procent. De dubbele omzetstijgingen in de categorieën fitness training, walking en studio werden deels gecompenseerd door de dalingen in de fitness-running categorie en de Classics divisie.

De omzet bij TaylorMade-Adidas Golf daalde met 24 procent op een valuta-neutrale basis. De daling is het gevolg van de timing van de introductie van nieuwe producten en de voortdurende inspanningen om TaylorMade-Adidas Golf’s retailtak te herstellen. De omzet bij Reebok-CCM steeg met 2 procent als gevolg van de sterke omzetgroei in sticks.

De brutowinst van de Adidas Group steeg in het vierde kwartaal met 1 procent. De brutomarge daalde tot 44,9 procent als gevolg van negatieve valuta-effecten en hogere inkoopkosten. Daarnaast hebben lagere productmarges van TaylorMade-Adidas Golf ook bijgedragen aan de brutomarge. In het vierde kwartaal van 2014 boekte de Group een verliest uit de bedrijfsactiviteiten van 40 miljoen euro. De operationele marge daalde 1,4 procentpunt tot 1,1 procent. Als gevolg daarvan daalde de netto-inkomsten tot 10 miljoen euro, ten opzichte van 32 miljoen euro in 2013.

In het fiscale 2014 werd een omzetgroei gezien in Duitsland en Spanje, evenals in het Groot-Brittannië en Frankrijk. In de Europese Emerging Markers steeg de omzet met 19 procent zonder wisselkoerscorrectie. Voor de Adidas Group-omzet in Noord-Amerika werd een daling van 6 procent geboekt, als gevolg van de dalende omzet in de Verenigde Staten. De omzet steeg in China met 10 procent en op de andere Aziatische markten werd een stijging van 2 procent geboekt als gevolg van omzetstijgingen in Zuid-Korea en India. In Latijns-Amerika groeide de omzet met 19 procent. In de meeste markten steeg de omzet met dubbele cijfers, vooral in Argentinië, Mexico en Brazilië.

De brutowinst van de Adidas Group daalde met 1 procent tot 6,9 miljard euro. De brutomarge daalde met 1,7 procentpunt tot 47,6 procent, wat te wijten is aan de tegenvallende resultaten in Rusland en de lage marges van de TaylorMade-Adidas Golf-producten.

Golftak Adidas en Rusland zorgen voor slechte resultaten Adidas

De verkopen bij de TaylorMade-Adidas Golf bleven achter afgelopen jaar, met name door de Verenigde Staten. In de afgelopen jaren wist Adidas met de golfclubs en –accessoires veel markt te winnen ten opzichte van concurrenten Callaway en Nike. Maar in het afgelopen jaar werd golf vooral onder jongeren minder populair, die de voorkeur gaven aan andere sporten. Ook wordt materiaal minder vaak vervangen. Ook de Russische markt zorgde voor problemen: Adidas had gepland om 100 nieuwe winkels te openen in 2014 en het winkelbestand met 10 procent uit te breiden. Door de spanningen in de regio werden de plannen tijdelijk in de ijskast gezet. Maar ook de waardedaling van de roebel kostte Adidas uiteindelijk 79 miljoen euro.

Uiteindelijk hield Adidas onder de streep 490 miljoen euro over, ruim een derde minder dan vorig jaar. De omzet steeg wel met 2 procent tot 14,5 miljoen euro. Zonder negatieve wisselkoersen was de omzet met 6 procent gegroeid.

Voor 2015 verwacht de Adidas Group een nettowinst die 7 tot 10 procent hoger zal uitvallen. De brutomarge wordt voorspeld op een niveau van 47,5 procent en 48,5 procent. Ondanks de onzekerheid over de economie en de consumentenbestedingen in Rusland verwacht de groep een omzetstijging door het stijgende consumentenvertrouwen in de meeste geografische gebieden. Eind maart presenteert de Adidas Group een herziene verkoopstrategie voor de komende vijf jaar. Het bedrijf zal fors blijven investeren in het winnen van marktaandeel in de Verenigde Staten en het verbeteren van de TaylorMade-Adidas Golf divisie.

Adidas