Acht feiten die elke e-tailer zou moeten kennen over de Europese e-commerce

Heb je een webwinkel in een Europees land of die verzendt naar Europa? Het meest recente rapport over de stand van de Europese e-commerce, gepubliceerd door de Ecommerce Foundation, staat vol nuttige inzichten. FashionUnited noemt hieronder de belangrijkste punten.

1. Het merendeel van B2C e-commerce bevindt zich in West-Europa

West-Europeanen zijn degenen die het meest zijn gewend aan online winkelen, aangezien de meeste B2C e-commerce zich hier bevindt. Wie shopt het meest online? De Zwitsers, Britten, Denen en Nederlanders, respectievelijk. Van de Zwitserse internetgebruikende consumenten meldt 88 procent minstens eenmaal per jaar online te winkelen, ten opzichte van 87 procent van de Britten, 86 procent van de Denen en 84 procent van de Nederlanders.

2. In Noord-Europa wordt het meeste geld online besteed

Noord-Europa heeft niet alleen de hoogste concentratie internetgebruikers van het continent, namelijk 93 procent, maar het is ook de regio waar consumenten het meeste geld online uitgeven. Dat kan worden verklaard door de hogere levensonderhoudkosten in Scandinavië. De gemiddelde Scandinavische shopper gaf vorig jaar 2.046 euro uit online. West-Europa staat volgt, met een gemiddeld bedrag van 1.974 euro per klant.

3. Oost-Europa geeft nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen

Kosovo en Montenegro zijn de Europese landen waar consumenten het meest waarschijnlijk terugdeinzen voor online winkelen. Daar gaat men liever naar een fysieke winkel. Van de Kosovaren geeft 54 procent de voorkeur aan fysiek winkelen, ten opzichte van 52 procent van de consumenten in Montenegro. Ook consumenten uit Roemenië, Cyprus en Bulgarije toonden een voorkeur voor fysiek winkelen.

4. De Polen hebben online shoppen omarmd als geen ander

En dan is daar Polen, waar slechts 2 procent van de internetgebruikende consumenten aangeeft liever fysiek te winkelen. Polen wordt gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, waar slechts 10 procent terugdeinst voor online shoppen, en door Nederland met 11 procent.

5. Betalingszekerheid is een probleem voor de Portugezen

Van de shoppers zijn de Portugese kopers het meest bezorgd over betalingszekerheid: 29 procent van hen noemt dit de reden om niet online te winkelen. De Turkse consumenten staan op de tweede plaats, met een kwart van hen die achterdochtig is over online betalen. De Hongaren volgen: 20 procent van de Hongaarse internetgebruikende consumenten maakt zich zorgen over de veiligheid bij het betalen via internet.

6. Kleine landen zijn kampioen in grensoverschrijdend winkelen

Van alle Europese landen zijn consumenten uit Malta het meest geneigd om online aankopen te doen in een ander EU-land: 89 procent van de aankopen in Malta werd in 2018 grensoverschrijdend gedaan. Het eiland wordt gevolgd door Cyprus (83 procent) en Luxemburg (82 procent). Dit kan te wijten zijn aan de kleinere omvang van deze landen.

7. B2C e-commerce omzet groeit gestaag in heel Europa

Europese B2C e-commerce omzet zal naar verwachting met 13,6 procent groeien in 2019, ten opzichte van 11,8 procent in 2018 en 13,9 procent in 2017. De omzet wordt verwacht 621 miljard euro te bereiken in 2019, wat neerkomt op een stijging van 547 miljoen euro vergeleken met 2018.

Acht feiten die elke e-tailer zou moeten kennen over de Europese e-commerce

8. Amazon, eBay en AliExpress zijn de populairste online marktplaatsen in Europa

Bekende online marktplaatsen zoals Amazon, eBay, Etsy en AliExpress hebben een grote invloed in de Europese e-commerce markt. Daarnaast bieden de marktplaatsen voor kleine en middelgrote bedrijven een platform zonder dat deze bedrijven een eigen kanaal op hoeven te zetten. Maar er zijn ook prominente lokale marktplaatsen, zoals Bol.com (Benelux-regio), Zalando (verschillende landen) en Wildberries (Rusland).

Meest populaire e-tailers in Europa

  • Oostenrijk: Amazon
  • België: Bol.com
  • Denemarken: Zalando
  • Finland: Verkkokauppa.com
  • Frankrijk: Amazon
  • Duitsland: Amazon
  • Hongarije: Edigital.hu
  • Italië: Amazon
  • Nederland: Bol.com
  • Noorwegen: Komplett
  • Polen: Allegro
  • Portugal: AliExpress
  • Roemenië: eMag.ro
  • Rusland: Wildberries
  • Spanje: Amazon
  • Zweden: Apotea
  • Zwitserland: Digitech.ch
  • Verenigd Koninkrijk: New Look

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: hoofbeeld via Pixabay. Foto 2 Ecommerce Foundation

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN