• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 6 belangrijke modetrends voor 2018

6 belangrijke modetrends voor 2018

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Nu 2017 op zijn einde loopt, zijn retailers en merken al bezig met het plannen van hun toekomstige voorraad. Genoeg trends deden hun intrede in 2017, maar wat zal 2018 brengen voor de mode industrie? Met de start van het nieuwe jaar al om de hoek, heeft FashionUnited UK samengewerkt met retail analyse bedrijf Edited om de top trend voorspellingen voor 2018 op een rij te zetten.

“2017 was een van de meest polariserende en gefragmenteerde jaren tot nu toe - of je kijkt naar politiek, actualiteiten of entertainment,” aldus Katie Smith, Retail Analyse en & Inzichten directeur bij Edited. “Deze trend zal in 2018 doorzetten in de mode industrie. Of het nu de over-the-top silhouetten uit de jaren 80 zijn waardoor mensen kunnen ontsnappen van de realiteit of juist het hele functionele kleden vanwege onze behoefte voor comfort, wat we zullen dragen zal tussen de extremen van het mode spectrum liggen.”

#1 Vergrote functionaliteit - kleding voor elke dag en elke situatie

Consumenten vandaag de dag reizen steeds verder van huis, vanwege werk en plezier, terwijl ze in steeds drukkere en dichtbevolkte steden wonen. Tegelijkertijd hebben ze gevarieerde en flexibele professionele levens waardoor het makkelijker is om een balans te vinden met hun sociale leven. Terwijl er meer interesse is in de groeiende athleisure categorie, kleding over het algemeen, zal dit segment steeds meer technische eigenschappen en onderdelen bevatten omdat de consumenten zich steeds bewuster worden van de behoefte van hun lichaam.

“In 2018 zullen we meer merken zien die de druk van het moderne leven willen wegnemen door pasvorm en prestatie gerichte eigenschappen te verwerken in kleding, dat verder gaat dan activewear,” aldus Smith tegenover FashionUnited UK. “Dit zal ervoor zorgen dat kleding beter reageert op het weer, dat er beter mee gereisd kan worden en dat het hyper-veelzijdig is. Dit kan ook invloed hebben op zorg van de kleding na de aankoop en de diensten die daarin zijn verbonden.” Merken zoals Dockers, Levi’s en Uniqlo hebben allemaal hun huidige collectie uitgebreid de afgelopen jaren met veelzijdige en functionele items die gedragen kunnen worden van het kantoor naar de sportschool en zelfs tijdens het uitgaansleven.

# 2 Meer duurzame en eco-vriendelijke merken - die nee zeggen tegen bont

Een toenemende groep onder consumenten toont interesse in hoe en waar hun producten zijn gemaakt en leggen druk op retailers en merken om verantwoordelijker te produceren en een ethische standpunt aan te nemen. Merken die een authentieke positie innemen betreft sociale en milieuproblemen zullen opvallen en makkelijker een connectie maken met millennials en Generatie Z dan de merken die dit niet doen. Nog iets specifieker: merken die belangrijke onderwerpen zoals bont en leer aanhalen zullen hoogstwaarschijnlijk volgend jaar steeds populairder worden.

Bijvoorbeeld toen luxe modehuis Gucci, een van de meest invloedrijke merken in de mode industrie, aankondigde dat het bont in de ban zou doen vanaf lente 2018 afgelopen oktober, applaudiseerde vele en andere merken volgden al snel. “In een wereld waar social media campagnes viraal kunnen gaan, zullen merken ontzettend goed nadenken over de impact die de producten hebben op het milieu en de sociale gevolgen ervan,” merkt Smith op, die verwacht dat meer luxe merken Gucci zullen volgen volgend jaar. “Consumenten zullen ook meer kennis verzamelen over duurzaam, vegan leer en alternatieven voor zijde.”

#3 Alle aandacht voor de borsten

Het is geen geheim dat het tonen van huid een trend is geworden binnen de damesmode. Het afgelopen jaar hebben we nieuwe cropped stijlen gezien die meer een nadruk leggen op de buikspieren zowel als een verandering van de cold-shoulder trend naar de volledig ontblote schouders à la Brigitte Bardot. Volgend jaar draait het allemaal om de borsten, in navolging van herfst 2017 waar al de terugkeer van het korset als riem-detail te zien was, naast slogan t-shirts die motieven zoals watermeloenen of knipogende gezichten op de borsten hadden.

Deze vergrote focus op dit specifieke gedeelte van het vrouwelijk lichaam zal toenemen tijdens Spring 2018 nadat modehuizen zoals Alexander Wang, Helmut Lang en Fendi allemaal ontwerpen hebben gepresenteerd met bh’s verwerkt als outerwear over tops en jurken. Andere grote merken zoals Prada, Versace, Louis Vuitton en Dolce & Gabbana combineerde de populaire bralette met t-shirts en jurken of presenteerde het item alleen met high-waisted rokken.

“Naden aan de buitenkant, korset details en doorzichtige gedeeltes zullen de aandacht voor de buste alleen maar vergroten! De trend zal voor iedereen geschikt zijn” aldus Smith. “Het is klaar met de jaren dat iedereen een benadrukte vorm wil, de terugloop van de push-up bh is al zichtbaar.”

#4 De terugkeer van occasionwear, geïnspireerd door de koninklijke bruiloft

De aanstaande bruiloft tussen prins Harry en Meghan Markle in 2018 zal de leidraad zijn als het gaat om gelegenheidskleding in de zomer. “Je kan verwachten dat retailers en de tijdschriften industrie volledig inspringen op het evenement in de aanloop naar mei en daarna veel commentaar leveren over de outfit van de bruid en de aanwezigen,” aldus Smith.

Een paar van de trends voor Zomer 2018 op het gebied van gelegenheidskleding zijn jurken met een assymetrische one-shoulder, hogere halslijnen, naast strapless jurken en grote bolstaande zomen. De ruches, die afgelopen zomer een grote rol speelden in de gelegenheidskleding, veranderen waarschijnlijk van chaotisch en all-over-the-place naar verschillende lagen op mouwen of rokken. Jumpsuits voor formele gelegenheden zullen komende zomer ook belangrijk zijn, maar zullen nog formeler en nog meer getailleerd zijn.

Belangrijke kleuren voor het trouwseizoen zullen zijn kauwgom roze, lavendel, geel zoals de zon en metallic. Grote statement oorbellen maken ook een comeback volgend jaar en zullen de look afmaken.

#5 Geel voor iedereen

Millennial pink mag dan wel de ‘it’ kleur van 2017 zijn geweest, in 2018 draait alles om de kleur geel. De belangrijkste tint zal een lichtere variant zijn van neon geel terwijl consumenten op zoek zijn naar heldere en levendige kleuren om problemen in de wereld te vergeten tijdens deze politiek en sociaal onrustige tijden. Retailers doen er goed aan om sterke kleuren te gebruiken voor merchandising nu consumenten zoeken naar statement kleuren om hun garderobe helderder en vrolijker te maken.

“Deze trend is direct onder de invloed van street- en workwear,” aldus Smith. “Hippe merken zoals Off-White en Gosha Rubchinskiy hebben gebruik gemaakt van iconographie van straatborden in hun prints en kleding en Kanye West’s Yeezy lijn en Nike hebben ook verschillende referenties gemaakt. We zullen een steeds groter deel van dames en herenmode geel zien gebruiken in 2018, naast het gebruik van de kleur in branding en campagnes, iets dat we ook zagen bij millennial pink.

#6 '80s/'90s-style - de nieuwe ‘must-have’ accessoire: heuptasjes

Belangrijke trends van de jaren 80 van de vorige eeuw hebben een sterke comeback gemaakt in de mode. Een tijd waarin mode en lifestyle beide snel en frivool was. Nu het wereldwijde politieke klimaat gefragmenteerd blijft, zijn consumenten op zoek naar een bepaald niveau van comfort en simpele tijden. “Nu millennials het kopen van huizen en het starten van gezinnen uitstellen, hebben ze een hoog besteedbaar inkomen wat doet denken aan het hedonisme van de jaren 80,” zegt Smith. “De jaren tachtig is een bepaalde vorm van escapisme van de harde realiteit van het leven.”

Trends die volgend jaar doorzetten zijn onder andere oversize ruiten op power suits, extreme details op de mouwen, asymmetrische zomen en een van de ‘must-have’ accessoires zal de super functionele heuptas zijn. De heuptas was al gespot tijdens de Spring/Summer 2018 catwalkshows, in formele en casual variaties. De casual items waren geïnspireerd op de klassieke heuptas uit de jaren tachtig, gezien bij Kenzo, Marc Jacobs en Balenciaga op de heupen of gekruist over het bovenlijf.

Formele heuptassen waren te zien bij Gucci, Givenchy en Kate Spade. Deze merken gaven de heuptas een update en gebruikte luxere materialen zoals leer om het een betere look te geven. “Ketting detail, metalen sloten en merklogo’s benadrukken nogmaals de luxe factor.”

Dit verhaal werd eerder al gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra.

Meer over mode- en kleurentrends voor de volgende seizoenen? FashionUnited blikt verder vooruit. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief, dan ontvangt u automatisch de laatste trendinformatie.

Beeld credits: Homepage: Alexander Wang, Catwalkpictures / MadeME, Urban Outfitters / Shrimps AW17, Stylebop / Sies Marjan, Spring 18, Browns - Dockers AW17, Facebook - Uniqlo, website, Shrimps AW17, Stylebop - Stella McCartney AW17, Mytheresa.com,D&G SS18, Catwalkpictures -Prada SS18, Catwalkpictures -Alexander Wang AW17, Catwalkpictures, No21 Pre-Spring 18, Stylebop - Sies Marjan, Spring 18, Browns, Adam Lippes SS18, Farfetch - MadeME, Urban Outfitters - Alice Mccall SS18, Farfetch,Tommy Hilfiger AW17, Zalando - Prada AW17, website

2018
Modetrends
MULTIMEDIA
Trends