• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘2014 is het beste jaar van Chanel tot nu toe’

‘2014 is het beste jaar van Chanel tot nu toe’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

“2014 is het beste jaar van Chanel ooit… we zijn goed gegroeid, een aanzienlijke groei zou ik zeggen. We zijn zeer tevreden,” zegt Bruno Pavloski, general director van Chanel. Volgens bronnen zou het Franse modehuis een omzet van 5,6 miljard euro hebben gehaald in het afgelopen boekjaar, tegen 4,9 miljard euro vorig jaar. Het zou neerkomen op een stijging van 8,5 procent per jaar.

In een interview met de South China Morning Post laat de topman van Chanel weten ‘dat het bedrijf een nieuwe strategie voor de komende twee decennia voorbereid om een standaardisatie van de prijzen van producten over de hele wereld te realiseren, die haar aandeel van de Chinese markt zal helpen ontwikkelen’. Een maand geleden kondigde Chanel al plannen aan om de prijzen overal ter wereld gelijk te trekken, te beginnen met de iconische tassen 2.55, 11.12 en de Boy bag-modellen.

“De reden voor ons besluit om met prijsstandaardisatie te start was voor ons om voorbereid te zijn om de komende twintig jaar,” zegt Pavlovsky. “Het merk is heel sterk; in het vorige boekjaar hadden we een dubbelcijferige groei op bijna elke markt, dus we kunnen ons nu veroorloven om een dergelijke beslissing te nemen.”

Zuid-Korea, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten zijn de belangrijkste groeimarkten

“We hebben een zeer belangrijke besluit genomen, om onze klanten overal in de wereld op dezelfde manier te behandelen. Het was een grote beslissing, zegt general director Bruno Pavlovsky in een exclusief interview met het Chinese tijdschrift, voorafgaand aan de catwalkpresentatie van de Cruise-collectie in Seoul.

“Het is niet één markt waar we op inzetten. Ieder jaar proberen we alle veertig markten waar we actief zijn te bereiken en onze klanten te omarmen, samen met twee of drie evenementen. Natuurlijk bestuderen we markten met een hoge potentie als India, Afrika en Zuid-Amerika. Maar ze zijn niet onze eerste prioriteit. Je moet je niet focussen op nieuwe gebieden en de historische markten moet vergeten,” zegt Pavlovsky in reactie op de nieuwe plannen.

"We rekenen erop om onze aanwezigheid vast te houden op markten zoals Australië, Thailand, Brazilië en Dubai. En daarna willen we onze positie op gevestigde markten versterken, zoals de Verenigde Staten, die in 2014 goed groeide en die ook in deze eerste maanden van 2015 goed presteerde," voegt de general director van Chanel toe.

Tekst: Angela Gonzalez-Rodriguez voor FashionUnited.uk.
Vertaling en bewerking: Anne Buis

Chanel