10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

2016 was een goed jaar voor Björn Borg. Het Zweedse merk sloot het vierde kwartaal, dat liep van 1 oktober tot 31 december, af met een omzet van 171,4 miljoen Zweedse kroon (18,1 miljoen euro): een stijging van 12,3 procent ten opzichte van Q4 in 2015. Ook over het hele financiële jaar gezien, maakte het sportmerk een groei door. De totale jaaromzet kwam neer op een bedrag van 631,6 miljoen Zweedse kroon (66,9 miljoen euro), wat 10 procent meer was dan in het voorgaande jaar.

10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

Björn Borg ziet winst groeien in 2016

Evenals de omzet maakte ook de winst van Björn Borg in het laatste kwartaal groei door. Het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal groeide van 14,6 miljoen Zweedse kroon (1,5 miljoen euro) in 2015 tot 21,4 miljoen Zweedse kroon (2,3 miljoen euro) dit jaar. Netto kwam de winst neer op 7,3 miljoen Zweedse kroon (0,8 miljoen euro) vorig jaar en 17,9 miljoen Zweedse kroon (1,9 miljoen euro) een jaar later. Gezien over het volledige boekjaar, rapporteerde Björn Borg een bedrijfsresultaat van 64,2 miljoen Zweedse kroon (6,8 miljoen euro), in vergelijking met 58,6 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljoen euro) in het voorgaande jaar. De nettowinst groeide in het afgelopen jaar van 41,6 miljoen Zweedse kroon (4,4 miljoen euro) tot 46,9 miljoen Zweedse kroon (5 miljoen euro).

Groei in alle landen behalve Noorwegen en België

Björn Borg deed het in 2016 behalve in thuisland Zweden met name goed in Nederland, Finland en Groot-Brittannië. In deze landen boekte het bedrijf naar eigen zeggen “goede tot zeer goede” groei. In Noorwegen en België waren de resultaten van het bedrijf minder positief: hier zag het sportmerk de omzet namelijk teruglopen. Kijkend naar de verschillende productcategorieën, maakten enkel ondergoed (12 procent) en schoenen (8 procent) een stijging door. De omzet uit kleding, bleef gelijk aan die van een jaar eerder, en de omzet uit tassen, brillen en parfums daalde.

De groothandelsomzet van Björn Borg steeg met 36 procent tot 320,8 miljoen Zweedse kroon (34 miljoen euro). Met name ondergoed en schoenen zorgden voor een sterke groei. Ook de opbrengst uit de eigen retail van het merk groeide, en kwam neer op 145 miljoen Zweedse kroon (15,3 miljoen euro). Zowel de e-commerce als de fysieke winkels van het merk droegen hieraan bij.

10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

Björn Borg-CEO: “Dit vierde kwartaal was één van de beste ooit”

Henrik Bunge, CEO van Björn Borg, kijk op 2016 terug als een “sterk jaar”. Hoewel het bedrijf de verkoopdoelstelling uit het zogenaamde Northern Star plan dat eind 2014 van start ging tot dusver niet heeft waargemaakt, heeft het bedrijf juist wel beter dan gepland gepresteerd op het vlak van bedrijfsresultaten. Met name over de resultaten in het laatste kwartaal van het boekjaar, is de CEO zeer tevreden: “We sloten het jaar af met een vierde kwartaal dat één van de beste ooit is voor het bedrijf, en ik ben persoonlijk vooral erg blij met de goede prestaties van onze kleding, welke in deze periode de verkoopcijfers met 30 procent zag stijgen. Daarnaast zien we een opkomende trend voor Performance Underwear.” Een andere belangrijke gebeurtenis die de CEO aankaart, is de overname van de Baseline Group, tot voor kort distributeur in de Benelux. Met deze stap hoopt het bedrijf de verdere internationalisering the stimuleren. Vooruitkijkend, stelt Bunge het volgende: “Het doel voor 2017 is om onszelf te blijven verbeteren op de meest belangrijke punten, het bedrijfsresultaat verder te laten stijgen en hogere verkoopcijfers te realiseren dan in het jaar dat we nu hebben afgesloten.”

Beeld: Björn Borg Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN