• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 1 procent omzetdaling voor Coach in Q1

1 procent omzetdaling voor Coach in Q1

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Coach heeft in het eerste kwartaal van 2015 de netto-omzet met 1 procent zien dalen. Zonder te corrigeren voor schommelingen in de wisselkoersen, is de omzet met 3 procent licht gestegen.

De netto-omzet bedroeg in Q1 van 2014 1,04 miljard dollar (0,94 miljard euro), en dit jaar kwam dit neer op 1,03 miljard dollar (0,93 miljard euro). Ook de brutowinst van het bedrijf viel dit jaar lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar: in 2014 bedroeg de brutowinst 719 miljoen dollar (650,5 miljoen euro), terwijl het bedrijf dit jaar 697 miljoen dollar (630,6 miljoen euro) mocht bijschrijven. Verder meldt het bedrijf dat de bedrijfsopbrengsten, die vorig jaar 217 miljoen dollar (196,3 miljoen euro) bedroegen, dit jaar op 165 miljoen dollar (149,3 miljoen euro) waren blijven steken.

Wanneer alleen wordt gekeken naar het merk Coach, is sprake van een netto-omzetdaling van 9 procent. In dezelfde periode van 2014 bracht het merk nog 1.04 miljard dollar (0,94 miljard euro) op, maar in Q1 van 2015 ging het om een bedrag van 943 miljoen dollar (853,2 miljoen euro). Het bedrijf had de daling vooral te wijten aan de lagere verkoopcijfers in Noord-Amerika. Een jaar eerder bracht de verkoop in deze regio 634 miljoen dollar (573,6 miljoen euro) op, maar dit jaar bedroeg de netto-omzet 561 dollar (507,6 miljoen euro). De internationale verkoop van het merk was weliswaar ook gedaald, maar in deze regio bedroeg het verschil maar 3 procent. In Azië was de verkoop in China met 2 procent gegroeid, terwijl de zwakke yen in Japan zorgde voor een daling. Op de Europese markt heeft de verkoop van het merk ook een groei doorgemaakt, al noemt het bedrijf hierover geen exacte cijfers.

“We zijn blij met de resultaten uit het eerste kwartaal, omdat deze aansluiten bij het plan dat we voor het merk hebben en tegelijk laten zien dat we goed op weg zijn met het transformeren van ons merk,” vertelde Victor Luis, CEO van Coach, in een persbericht. Luis verwijst hiermee onder andere naar het gebruik van betere materialen en het verbeteren van de ontwerpen. Het bedrijf verwacht in het boekjaar 2016 een eencijferige groei door te maken. Wel wordt verwacht dat de omzet in het eerste halfjaar van het volgende boekjaar negatief zal worden beïnvloed door schommelingen in buitenlandse valuta's.

Coach