(advertentie)
(advertentie)
Peek & Cloppenburg ontvangt boete voor prijsafspraken

Peek & Cloppenburg is samen met kledingfabrikant Wellensteyn International in Duitsland op de vingers getikt. Beide bedrijven hebben een boete ontvangen die gezamenlijk optelt tot 10.9 miljoen euro.

Volgens waakhond Bundeskartellamt hebben beide bedrijven zich schuldig gemaakt aan het maken van prijsafspraken in Duitsland in de periode van 2008 tot 2013. Een onderzoek werd in 2013 ingesteld na verschillende klachten. Door beide bedrijven werden minimumprijzen afgesproken en werden retailers verboden om de producten online aan te bieden. Retailers die de kledingstukken tegen een lagere prijs in de winkel aanprijsden werden naar verluidt onder druk gezet door de bedrijven.

Beide partijen kunnen nog in beroep gaan tegen de beslissing.

Peek & Cloppenburg is van oorsprong een Nederlands bedrijf maar is sinds het einde van de vorige eeuw in handen van Harro Uwe Cloppenburg die in Duitsland woont. De keten heeft op dit moment de meeste winkels in Duitsland, maar is ook aanwezig op de Nederlandse en Belgische markt.

Beeld: FashionUnited

Benetton Group verdubbelt verlies in 2016

Opnieuw heeft Benetton niet geprofiteerd van de reorganisatie die het sinds drie jaar doorvoert. De Italiaanse modegroep rapporteerde in boekjaar 2016 een omzet van 1,3 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 8,5 procent. Daarnaast verdubbelde Benetton haar verlies naar 81 miljoen euro. Dat maakte eigenaar Edizione Srl onlangs bekend.

“In 2016 leed Benetton Group aan de nog steeds voortdurende economische stagnatie in Europa, met een verslechtering van de omzet en de winstgevendheid, waardoor de financiële positie van de onderneming is verzwakt,” laat Edizione, dat voor 100 procent eigenaar is van de Benetton Group, weten. Het bedrijf voegt eraan toe dat “dit de lopende transformatieprojecten en het investeringsplan niet heeft vertraagd en het bedrijf op weg is deze doelen te behalen zonder in de schuld te vallen”.

Omzetdaling en verlies voor Benetton Group in 2016

Het dalen van de omzet is volgens Benetton toe te schrijven aan de zwakkere verkopen via indirecte verkoopkanalen en minder goede resultaten in winkels in met name Italië, Frankrijk, Duitsland, Polen en Turkije. Ook werd een flink aantal winkels gesloten. De omzet daalde in alle Benetton-markten. Europa is nog steeds de belangrijkste markt voor het modebedrijf met een aandeel van 38,8 procent in de totale omzet. Thuisland Italië vertegenwoordigt 36,5 procent van de omzet, de markten Azië en Latijns-Amerika samen 24,7 procent.

Benetton verdubbelde haar verlies van 46 miljoen euro in 2015 naar 81 miljoen euro in het afgelopen fiscale jaar. Het bedrijfsverlies bedroeg 38 miljoen euro ten opzichte 19 miljoen euro in het voorgaande jaar.

Benetton Group verdubbelt verlies in 2016

Benetton verwacht eerste resultaten reorganisatie in 2018

Na enkele verlieslijdende jaren startte Benetton in 2014 met een reorganisatieplan, beginnend met de aanstelling van CEO Marco Airoldi die inmiddels weer is vertrokken. Door de jaren heen sloot Benetton zo’n 300 winkels. Daarnaast besloot de retailer zich meer te richten op haar twee belangrijkste merken United Colors of Benetton en Sisley. Kleinere merken uit het portfolio van Benetton werden opgeheven.

In 2016 schroefde het modehuis haar investeringen met 39,2 procent op tot 45 miljoen euro. Met dat bedrag opende of verbouwde het onder andere 330 winkels. Het totaal aantal winkels van de Benetton Group staat daarmee nu op zo’n 5.000. De investeringen en de reorganisatie laten volgens de groep dit jaar al deels de resultaten zien, maar ze zullen vermoedelijk pas in het voorjaar of de zomer van 2018 de eerste volledige vruchten afwerpen. “De weg die voor ons ligt, is nog lang,” verklaart Edizione.

Beeld: United Colors of Benetton Facebook

Nettowinst Puma verdubbeld in H1

De stijgende lijn bij Puma blijft maar doorzetten. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 16 procent naar een bedrag van 969 miljoen euro. Alle positieve resultaten van het afgelopen halfjaar zorgden ervoor dat de winst meer dan verdubbelde.

Het eerste halfjaar van het boekjaar 2017 behaalde Puma een omzet van 1,9 miljard euro dankzij een stijging van 16 procent. Het EBIT sprong in deze periode omhoog naar een bedrag van 114 miljoen, in vergelijking met 53 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016. De nettowinst steeg van een 27 miljoen euro vorig jaar naar een winst van 72 miljoen.

”In opnieuw een positief kwartaal hebben we een groei tot stand gebracht in alle regio’s en in zowel schoenen als kleding,” aldus CEO Bjørn Gulden in een persbericht. “Dit gecombineerd met een goede verkoop in de retail en een goed orderboek voor de volgende kwartalen zorgden ervoor dat we onze verwachting voor het gehele jaar hebben bijgesteld. We verwachten nu een omzetgroei tussen de 12 en 14 procent en een EBIT tussen de 205 en 215 miljoen euro.”

16 procent omzetgroei voor Puma in H1

De groei van de omzet werd volgens het bedrijf vooral gestuwd door het schoenen segment, die de grootste inkomstenbron is voor Puma. Het afgelopen halfjaar deden de modellen Basket Heart en Ignite Limitless het goed maar ook de schoenen met een platform of suède, aldus het bedrijf in het halfjaarverslag. De meeste van deze schoenen worden echter via de groothandel verkocht. Verkoop uit eigen retaillocaties steeg het afgelopen halfjaar met 21.8 procent naar een bedrag van 430 miljoen euro. De verkoop uit eigen kanalen maakt hierdoor 21.8 procent uit van de totale omzet van het bedrijf.

Vanwege de positieve resultaten heeft Puma dit jaar al twee keer de verwachting voor het gehele jaar bijgesteld. Dit deed het bedrijf voor het eerst in april tijdens de presentatie van de resultaten van het eerste kwartaal. De verwachting voor het EBIT werd toen al bijgesteld naar een bedrag tussen de 185 en 200 miljoen euro. Vorige week, nog voor de presentatie van de resultaten van het tweede kwartaal, werd de verwachting opnieuw aangepast naar een EBIT tussen de 205 en 215 miljoen euro.

Beeld: Puma

Luxottica noteert omzetgroei in H1, Armani wordt belangrijk aandeelhouder

De Italiaanse brillenmaker Luxottica heeft een goed halfjaar achter de rug. De netto-omzet groeide in de eerst helft van het huidige fiscale jaar met 4,2 procent, of 1,8 procent bij constante wisselkoersen, naar 4,9 miljard euro. De groei werd aangedreven door goede resultaten bij zowel de retail- als groothandelsdivisie, zo maakte de luxegroep bekend.

“We zijn erg tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden. De nieuwe strategieën en de reorganisatie van de groep produceren al de verwachte resultaten: hogere omzet, hogere winstgevendheid en een sterke cashgeneratie,” verklaarden uitvoerend voorzitter Leonardo Del Vecchio en CEO Massimo Vian in een persbericht.

In het afgelopen halfjaar kwam de nettowinst 6,7 procent hoger uit op 567 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 900 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 4,9 procent.

Luxottica rapporteert omzetstijging van 4,2 procent in H1

De omzetstijging werd met name aangedreven door goede resultaten uit de retailtak van Luxottica. Dankzij de uitbreiding van het Europese en Chinese winkelnetwerk steeg de omzet uit retailactiviteiten met 6,8 procent naar 2,9 miljard euro. De omzet uit groothandelsactiviteiten kwam 0,5 procent hoger uit op 1,9 miljard euro. De groothandel in Europa, Latijns-Amerika en Noord-Amerika zag de grootste groei, terwijl de activiteiten in Azië terugliepen vanwege de grotere focus op digitale verkopen om de verkoop van namaakproducten te voorkomen.

Luxottica noteert omzetgroei in H1, Armani wordt belangrijk aandeelhouder

Luxottica zag de omzet in de Europese markt het hardst groeien, namelijk met 13 procent, of 14,9 procent bij constante wisselkoersen. Hier profiteerde de luxegroep van goede resultaten in Italië, Duitsland, Spanje, Portugal en Oost-Europa en de groei bij Sunglass Hut. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1,9 procent, maar daalde bij constante wisselkoersen met 1 procent. De resultaten werden hier aangedreven door de retailtak en maakten met name in het tweede kwartaal lichte groei door. In Latijns-Amerika kwam de omzet 13,5 procent, of 4,6 procent bij constante wisselkoersen, hoger uit.

In de Aziatische markt boekte Luxottica minder positieve resultaten met een omzetdaling van 2,1 procent, of 5,6 procent bij constante wisselkoersen. Resultaten werden hier naar eigen zeggen tegengehouden door een reeks commerciële maatregelen om de omzet in de toekomst weer te kunnen laten groeien. In China werd bovendien het groothandelskanaal herzien.

Armani wordt belangrijk aandeelhouder Luxottica

Tegelijk met de bekendmaking van de halfjaarcijfers maakte Luxottica duidelijk dat Giorgio Armani een belangrijk aandeelhouder van de brillengigant is geworden. Armani heeft een aandeel van 4,64 procent in de Italiaanse groep verworven. Daarmee is het modehuis de derde belangrijkste aandeelhouder van Luxottica. De grootste aandeelhouder is Delfin S.a.r.l. met een aandeel van 62,45 procent.

Momenteel is Luxottica met haar distributiekanaal aanwezig in ruim 150 landen wereldwijd met zo’n 8.000 winkels. Het merkenportfolio van de brillenmaker bevat onder andere Ray-Ban en Oakley en licenties voor labels als Armani, Versace, Chanel, Bulgari en Valentino, welke worden verkocht bij winkels als Sunglass Hut, Persol en Vogue Eyewear. In 2016 boekte Luxottica nog een omzet van 9 miljard euro.

Beeld: Sunglass Hut Facebook

Michael Kors neemt Jimmy Choo over voor 1 miljard euro

Jimmy Choo wordt overgenomen door Michael Kors Holdings Limited. Het schoenenmerk wordt gekocht door het modehuis voor een bedrag van 1 miljard euro.

Eind april werd bekendgemaakt dat Jimmy Choo in de etalage stond. Een verkoop werd door het bedrijf gezien als ‘een strategische optie om maximale waarde voor de aandeelhouders te creëren,’ aldus het bericht destijds.

CEO Pierre Denis van Jimmy Choo in een statement: “Het is een eer voor ons managementteam om Jimmy Choo te leiden tijdens zo’n enerverende periode voor het bedrijf. We zien er naar uit om nauw samen te werken met het team van Michael Kors Holdings Limited om ons iconische merk verder te ontwikkelen. Onze twee bedrijven delen dezelfde visie over stijl en trends. Onze luxe geschiedenis is de basis van Jimmy Choo en we zullen onze visie blijven delen met consumenten wereldwijd.”

Michael Kors sluit deal voor overname Jimmy Choo

In de overeenkomst voor de overname staat vermeld dat aandeelhouders 2,50 euro per aandeel ontvangen. De waarde van het bedrijf komt hiermee op een bedrag van 1 miljard euro. Alhoewel de deal is goedgekeurd door beide directies, moet de overname nog goedgekeurd worden door aandeelhouders aldus het persbericht. De overname moet in het vierde kwartaal van 2017 helemaal rond zijn. Sinds de bekendmaking van de deal steeg de prijs per aandeel van Jimmy Choo met 14.5 procent.

De deal maakt het voor Jimmy Choo mogelijk om de omzetgrens van 1 miljard dollar te bereiken, aldus het persbericht. Michael Kors Holdings Limited vergroot met de overname het portfolio en krijgt het een groter aandeel in de luxe schoenenmarkt. De luxe groep wil hiermee ook zijn positie versterken in de luxe markt voor herenschoenen, een gebied waar Jimmy Choo zich steeds verder in profileert. De groep geniet volgens het persbericht dankzij de overname ook van grotere zichtbaarheid in wereldwijde markten, ‘specifiek de snelgroeiende markt in Azië’.

Michael Kors, ontwerper en directielid van het gelijknamige merk: “Jimmy Choo is een luxe modehuis die unieke schoenen, handtassen en andere accessoires aanbiedt. We bewonderen de glamoureuze stijl en het trendsettende karakter van de Jimmy Choo ontwerpen. We zien er naar uit om Jimmy Choo te verwelkomen in onze groep.”

Over Jimmy Choo

Jimmy Choo werd in 1996 opgericht en ontwikkelde zich tot een wereldwijd merk voor luxe accessoires met een glamoureus en trendy uiterlijk. Het merk heeft wereldwijd 150 eigen winkels en 60 franchises waaronder een winkel in de Nederlandse P.C. Hooftstraat. Het merk wordt verkocht bij warenhuis De Bijenkorf, maar ook bij e-tailers Net-a-Porter en Farfetch. Jimmy Choo is aanwezig in Europa, het Midden-Oosten, Amerika en Azië. Het merk boekte het afgelopen financiële jaar een omzet van 424,5 miljoen euro dankzij een groei van 14,5 procent. De nettowinst kwam neer op een bedrag van 24,3 miljoen pond (27,1 miljoen euro).

Één minuut recap van de meest recente ontwikkelingen.

Instructie: Gebruik de pijlen om door de momenten - gerangschikt van nieuw naar oud - te navigeren. Of klik op een specifiek moment in de (grijze) tijdsbalk.

Beeld: Jimmy Choo PLC Website

VF Corporation, het Amerikaanse bedrijf achter Eastpak, Timberland, Lee en Wrangler, rapporteert over het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 2 procent naar 2,4 miljard dollar. Het bedrijf boekt goede resultaten in het segment 'Outdoor & Action Sport' waar merken als Vans en The North Face onder vallen. Ook in China gaat het goed, hier is de omzet in het tweede kwartaal met 13 procent gestegen. De resultaten sluiten aan bij het strategisch plan dat VF in maart heeft gepresenteerd.

Onderdeel van het plan is het verhogen van de direct to consumer omzet, dat wil zeggen het aantal producten dat rechtstreeks aan consumenten wordt verkocht zonder tussenkomst van een externe retailer. Dat gaat meestal via eigen brandwinkels of online. VF heeft in het tweede kwrtaal de direct to consumer verkoop met 13 procent zien toenemen. Maar dat komt grotendeels op het conto van een gedegen online strategie: daar groeide de consumentenomzet met 34 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor het hele jaar 2017 verwacht VF Corporation dat de online omzet met 25 procent zal toenemen.

Het netto resultaat wordt beïnvloed door de verkoop van de merken 7 for All Mankind, Splendid en Ella Moss in juni vorig jaar voor 120 miljoen dollar. En de afgeronde verkoop eind april 2016 van de Licenses Sports Group (LSG). Deze afgestoten activiteiten komen het bedrijf op vergelijkbare basis in het tweede kwartaal op een verlies te staan van zo'n 5 miljoen dollar. De nettowinst is in het tweede kwartaal verdubbeld naar 109 miljoen dollar.

Het netto resultaat over eerste zes maanden geeft een evenwichtiger beeld: +2 procent naar 319 miljoen dollar.

Hermès International rapporteert over het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 8,9 procent naar 1,36 miljard euro. De Franse fabrikant van luxe tassen en zijden sjaals doet het vooral in Azië erg goed. Daar steeg de omzet 11,5 procent naar 660,6 miljoen euro.

Hermès verwacht dat de winst over de eerste helft van dit jaar ongeveer gelijk zal zijn aan vorig jaar, toen die een historisch hoogtepunt bereikte. De definitieve cijfers worden half september bekendgemaakt.

Na Azië is Europa momenteel de best presterende exportmarkt van Hermès. Hier steeg de omzet in het tweede kwartaal met 10,9 procent naar 246,5 miljoen euro. Thuismarkt Franrkijk liet een lichte omzetgroei zien van 0,6 procent naar 189,4 miljoen.

De verkoop van modeaccessoires en kleding groeit het hardst, met 13,5 procent naar 296,3 miljoen. Lederwaren en de zadelmakerij blijven echter de money makers van het bedrijf. De omzet steeg met 10,5 procent naar 708,1 miljoen. Onlangs heeft Hermès twee nieuwe fabrieken geopend om de leerverwerking en productie te vergoten.

Investeerder Abercrombie & Fitch: ‘koop eigen aandelen terug’

Nu een verkoop van Abercrombie & Fitch van de tafel is, moedigt investeerder SLS Management LLC het bedrijf aan om hun aandelen terug te kopen. Zo blijkt uit een brief van het bedrijf aan Abercrombie & Fitch, zo meldt nieuwsbureau Reuters.

“Het terugkopen van bijna 30 procent van de aandelen van Abercrombie laat zien dat het management vertrouwen heeft in de ommekeer van het bedrijf en zal de prijs van aandelen doen verhogen,” aldus SLS in de brief. De investeerder deelt twee manieren waarop het bedrijf de aandelen terug zou kunnen kopen. Allereerst met een bedrag van 200 miljoen dollar (173 miljoen euro), waardoor het jaarlijkse dividend zal dalen van 80 cent naar 18 cent. De tweede optie die SLS aandraagt is de verkoop van vastgoed en het verkregen geld van de verkoop gebruiken om de aandelen terug te kopen.

Abercrombie & Fitch kampt al enkele jaren met dalende omzet. In het eerste kwartaal van 2017 zag het bedrijf de verkoop weer met 3 procent dalen. Begin dit jaar maakte Abercrombie & Fitch bekend interesse te peilen voor een overname, maar vorige week werden de gesprekken over een mogelijke overname gestaakt.

Beeld: Abercrombie & Fitch Facebook

C&A trekt zich terug uit Rusland

Keten C&A verlaat de Russische markt, meldt Russisch mediaplatform Rambler News Service (BNS). Franchise partner Russian Trade Group en C&A ‘hebben samen de beslissingen genomen om geen nieuw contract meer aan te gaan’ zegt een woordvoerder tegen het platform.

De beslissing was het gevoel van de strategie van C&A om geen franchises meer te ontwikkelen, meldt BNS. C&A had sinds 2004 alleen franchises in Rusland. De laatste winkel van de keten is nu nog open in Moskou. De vestiging probeert zoveel mogelijk voorraad nog te verkopen. De exacte sluitingsdatum van de locatie is tot dusver niet bekend.

Vorige week schreven verschillende media ook over het verlies dat C&A België heeft gerapporteerd. Het afgelopen jaar leed het bedrijf 19,8 miljoen verlies meldt De Tijd. De omzet daalde in België met 3.9 procent tot een bedrag van 445 miljoen euro. FashionUnited heeft contact gezocht met C&A Europe voor informatie over de verdere stand van zaken in Nederland en België.

Naast C&A trekt ook Mexx zich terug uit Rusland. Dat maakte de franchise partner van het merk vorige week bekend.

Beeld: C&A Facebook

Omzet Zalando blijft stijgen, lanceert premium service Zalando Zet

Zalando heeft opnieuw een goed halfjaar achter de rug, meldt het bedrijf in een statement over de voorlopige cijfers. Naast de presentatie van de voorlopige cijfers, onthult de online gigant vandaag ook een nieuwe premium service, het membership programma Zalando Zet.

Zalando behaalde in het eerste half jaar een omzet tussen 2,071 en 2,089 miljard euro, aldus de voorlopige cijfers. De verkoop van de e-tailer steeg tussen de 21 en 22 procent. Het bedrijf verwacht een EBIT van 100 tot 106 miljoen euro.“We zijn erg tevreden met de resultaten van het eerste half jaar en blijven investeren om onze ambitieuze doelen voor het hele jaar te behalen,” aldus co-CEO Rubin Ritter. “In een snel groeiende online markt, blijven we het beter doen dan de rest van de markt en blijven we een groei leveren tussen de 20 en 25 procent.”

In het tweede kwartaal van 2017 behaalde de online gigant een omzet tussen de 1,091 en 1,109 miljoen dankzij een groei van 19 tot 21 procent. Het EBIT voor deze periode ligt tussen de 80 en 86 miljoen.

Zalando blijft inzetten op klantervaring met lancering membership programma

Een van de investeringen waar CEO Ritter op doelt, is de lancering van membership programma Zalando Zet. “Vanaf dag één hebben we op klantervaring gefocust,” aldus het persbericht. “Om het makkelijker te maken om online te winkelen, investeert Zalando constant in zijn klanten door nieuwe services te lanceren,” aldus David Schröder, senior vice president Convenience bij Zalando. Zalando Zet biedt premium services zoals een ophaalservice voor retouren binnen twee uur, eerste toegang tot de sale, snellere levering en contact met een stylist voor mode gerelateerde vragen.

”Zalando Zet is de volgende stap in onze strategie om consumenten te voorzien in een makkelijke shopping experience, op maat gemaakt op het gebied van mode,” aldus Schröder. Lisa Schöner, hoofd van Zalando Zet, voegt daar aan toe: “Zalando Zet voegt een persoonlijke ervaring toe omdat klanten bij Zalando terecht kunnen voor de laatste trends of als ze niet zeker weten hoe ze het shirt dat ze net hebben besteld moeten combineren met andere kledingstukken.”

De service wordt eerst uitgerold in vier Duitse steden; Berlijn, Frankfurt, Leipzig en Hannover. In deze fase is de service nog op uitnodiging, aldus het persbericht. De genodigden kunnen de service drie maanden lang gratis gebruiken. In de maanden die daarop volgen wordt een bedrag van 19 euro per maand gevraagd. De service wordt de komende tijd uitgerold in verschillende andere Duitse steden.

Zalando Zet is niet de eerste service waarmee Zalando de klantervaring wil verbeteren. De e-tailer lanceerde in 2015 al de curated shopping service Zalon, die inmiddels in Nederland en België te gebruiken is. Ook is de ophaalservice on demand al in heel Nederland beschikbaar. Begin dit jaar ging het bedrijf in België testen met levering via geolocatie, voor een snellere en betere levering.

Beeld: Zalando Newsroom