(advertentie)
(advertentie)

McArthurGlengroup, eigenaar, ontwikkelaar en beheerder van diverse toonaangevende designer outlets in Europa, waaronder Designeroutlet Roermond, rond een uitstekend jaar af. De groep maakte vandaag bekend dat de totale verkoop van de 24 outlets bij elkaar is gestegen naar 4,5 miljard euro. Dat is een half miljard meer dan in 2016.

In de afgelopen twaalf maanden heeft de McArthurGlen Group in het kader van hun ontwikkelings-, acquisitie- en uitbreidingsprogramma meer dan 85.000 vierkante meter winkelvloer aan hun portfolio toegevoegd. Deze nieuwe centra en uitbreidingen hebben 400 extra winkels opgeleverd. Er is een samenwerkingsverband aangegaan met 100 nieuwe merken en het bezoekersaantal is gestegen tot 90 miljoen. De outlets hebben bij elkaar 3000 banen gecreëerd. In totaal zijn er in de winkels 30.000 mensen werkzaam.

Julia Calabrese, CEO van McArthurGlen, laat in een persbericht weten : “Deze resultaten bewijzen dat onze strategie, het bieden van een eersteklas winkelpropositie én complete entertainmentervaring door onze hele portfolio heen aanslaat bij onze lokale en internationale klanten.”

Het was een recordjaar als het gaat om het aantal luxe-, premium en lifestyle merken dat voor het eerst een partnerschap aanging met McArthurGlen. Er zijn 100 nieuwe merken aan het portfolio van de Group toegevoegd, van Longchamp en Montblanc in Roermond tot Hotel Chocolat in Cheshire Oaks en Mr&Mrs in Serravalle.

De groei bij Ted Baker blijft doorzetten. Het bedrijf rapporteerde een omzettoename van 7,3 procent over het derde kwartaal van het huidige boekjaar.

“De zaken bleven goede resultaten leveren en deze waren daarmee in de lijn der verwachting. De cijfers reflecteren de kracht van het Ted Baker merk en de kwaliteit van onze collecties,” aldus CEO Ray Kelvin. “De reacties op onze Herfst/Winter collectie zijn tot dusver positief. De resultaten van het gehele jaar zijn uiteraard zoals altijd afhankelijk van de handel omstandigheden tijdens de kerstperiode, maar we zijn positief dat we onze verwachtingen zullen waarmaken en het merk op internationaal gebied zullen blijven ontwikkelen.”

Retailverkopen namen toe met 4,6 procent. Bij de groothandelsactiviteiten steeg de omzet met 14,2 procent toe door met name goede resultaten in Groot-Brittannië en Noord-Amerika. E-commerce zag de meeste groei, met 30,5 procent en maakte hierdoor 19,2 procent uit van de totale omzet.

De Alliance for Bangladesh Worker Safety heeft het vierde jaarlijkse rapport gepubliceerd. Hieruit blijkt dat inmiddel 85 procent van de noodzakelijke reparaties in de fabrieken zijn voltooid.

De alliantie werd opgericht na de Rana Plaza ramp in Bangladesh waar meer dan 1.100 werknemers stierven toen een textielfabriek instortte. De alliantie eist dat verschillende verbeteringen op het gebied van veiligheid worden uitgevoerd. 85 van alle reparaties is dus inmiddels voltooid waarvan 80 procent van de verbeteringen met hoge prioriteit. Al 234 fabrieken hebben inmiddels hun gehele plan om de veiligheid te verhogen uitgevoerd. In de vier jaar tijd zijn ook bij 162 fabrieken de werkzaamheden stopgezet omdat ze niet voldeden aan de eisen van de organisatie.

De noodzaak van verbeteringen werd dit jaar nogmaals benadrukt toen er bij een ongeluk in een fabriek in Dhaka 13 mensen stierven.

Investeringsmaatschappij Carlyle Group, sinds vorig jaar de eigenaar van Hunkemöller, overweegt een beursgang van de lingerieketen, zo meldt Bloomberg. De groep zou bankiers van Rothschild ingeschakeld hebben om de mogelijkheden te bekijken.

Volgens de bronnen waarop Bloomberg zich baseert, moet Hunkemöller een beurswaarde van ongeveer 600 miljoen euro krijgen. Eerder meldde Bloomberg al dat de lingerieketen te koop stond, maar een beursgang zou hiervoor een alternatief kunnen zijn. Het zou gaan over een beursnotering op de Amsterdamse beurs.

Eind oktober werd bekend dat Hunkemöller tientallen winkels van zijn Nederlandse franchisenemers had overgenomen en dat nog een ander deel zou volgen. Met de overnames hoopt de keten snellere groei te genereren voor de toekomst, zo meldt Ron Hemmer van Hunkemöller, destijds in het Financieele Dagblad.

Diesel wint rechtszaak over handelsmerk

Diesel heeft een rechtszaak gewonnen die het voerde tegen een Chinese producent die inbreuk had gemaakt op handelsmerk-eigendommen van het merk. Wuhuanlong Company, produceerde jeans met het label "Dieselcluthing" en veranderde het karakteristieke gestyleerde "D" Diesellogo in zijn fabriek gedurende 2015 en 2016. Diesel produceert onder het handelsmerk "Diesel" en het "D"-logo, welke beide zijn geregistreerd in de categorie kleding inclusief jeans.

Het Italiaanse kledingmerk was van mening dat de Chinese fabrikant hiermee inbreuk maakte op haar handelsmerkrechten. “Naar mening van het bekende modemerk heeft Wuhuanlong Company gebruik gemaakt van Diesels merkbekendheid door de handelsmerken te imiteren om klanten te misleiden en daardoor op een illegale manier winst te genereren,” aldus het bedrijf in een persbericht.

Diesel stapte hierop naar de rechter. Het gerechtshof van Dongguan in China heeft nu besloten dat zowel de merknaam als het gebruik van het logo overeenkomstig zijn met de geregistreerde handelsmerken van Diesel en hierdoor inbreuk maken op de handelsmerkrechten. Wuhuanlong Company moet direct stoppen met de productie van de jeans en een schadevergoeding betalen van 150.000 Chinese Yuan, omgerekend bijna 20.000 euro.

Diesel laat weten blij te zijn met de uitspraak. “De prestatie van Diesel om de eigen intellectuele eigendomsrechten veilig te stellen zal overtreders en profiteurs sterk afschrikken. Het modebedrijf zal onvermoeibaar blijven vechten om de eigen merkrechten en reputatie te beschermen in China en andere werelddelen,” aldus het merk in een verklaring.

Beeld: Diesel

De Global Brands Group zag het afgelopen halfjaar de operationele winst toenemen met 94,1 procent naar 80 miljoen dollar (67 miljoen euro). De omzet nam in de periode echter af met 3,2 procent.

Volgens de groep, onder andere licentiehouder van Calvin Klein en Under Armour, nam de omzet af vanwege de verandering van retailverkoop later in het jaar, naast de beëindiging van de Quicksilver kinderlijn licentie vanwege het faillissement van het merk en het aflopen van de Coach kinderschoenen licentie. In het eerste halfjaar van het boekjaar rapporteerde het bedrijf een omzet van 1,785 miljard dollar (1,5 miljard euro).

CEO van de groep, Bruce Rockowitz: “We verwachten dat de activiteiten bij grote nieuwe merken zoals BCBG toe zullen nemen en het verlate inkopen door belangrijke retailers een positief effect zullen hebben op de verkoop. Daarom verwachten we in het gehele fiscale jaar de hoogst verwachte groei te behalen in lijn met onze doelen van het ‘Drie-Jaar Plan’.”

Winst Ferragamo krijgt tik, aandelen omlaag

Salvatore Ferragamo S.p.A heeft in de eerste negen maanden lagere winst gedraaid. Het EBITDA daalde met 25,1 procent naar 162 miljoen euro. De omzet bleef in de periode nagenoeg gelijk met een verandering van -0,9 procent.

Omzet in de afgelopen negen maanden van het boekjaar kwam neer op 1,005 miljard euro. Bij constante wisselkoersen is de omzet met 0,2 procent toegenomen, zo meldt het Italiaanse bedrijf. In het derde kwartaal nam de verkoop af met 5,5 procent en werd een omzet gerapporteerd van 287 miljoen euro. Het netto inkomen kwam neer op 79 miljoen door een afname van 79 miljoen euro.

In de retail zag het Italiaanse bedrijf nog een lichte stijging van 1,2 procent. In de groothandelsactiviteiten nam de omzet in de afgelopen negen maanden juist af, met 4,7 procent. Volgens Ferragamo was deze verandering te danken aan politieke onrust in Korea en een rationalisering in Japan.

In Europa was een afname van 1,6 procent te zien, naar een omzet van 263 miljoen euro. In grootste markt van Salvatore Ferragamo S.p.A. was een groei te zien van 2,8 procent naar een omzet van 370 miljoen euro in de regio ‘Asia Pacific’. Kleinste markt Zuid Amerika zag de grootste groei, 3,1 procent, naar een omzet van 52 miljoen euro.

Met een gecombineerd omzet van bijna 800 miljoen euro, zijn de segmenten schoenen en lederen goederen de belangrijkste categorieën van het merk. Kleding, accessoires en parfums behaalden in de afgelopen negen maanden allemaal rond de 60 miljoen euro aan omzet.

Na de bekendmaking van de cijfers kelderde de aandelenprijs van het bedrijf met 5 procent.

Beeld: website Salvatore Ferragamo

Danie Bles nieuwe eigenaar Amsterdam Fashion WeekPRIMEUR

Amsterdam Fashion Week heeft een nieuwe eigenaar: styliste en ondernemer Danie Bles. Dit maakt de Telegraaf Media Group (TMG) bekend middels een persbericht. Bles staat vanaf 10 november aan het hoofd van het platform. TMG blijft wel als mediapartner betrokken bij Amsterdam Fashion Week.

"Na 20 jaar ervaring als styliste, ben ik klaar om dit nieuwe avontuur aan te gaan. Ik kan niet wachten om de pers, inkopers en consumenten kennis te laten maken met het nieuwe Amsterdam Fashion Week. AFW moet gaan leven, zowel in de stad als in de rest van het land." aldus Danie Bles.

Onder het bewind van Bles zal Amsterdam Fashion Week ‘een allround experience’ worden, zoals we kennen in buitenlandse steden’. In het persbericht worden bijvoorbeeld ‘see now buy now’-shows genoemd waarbij de consument directer betrokken wordt. Ook zullen livestreams beschikbaar zijn van alle shows. Qua programmering zal er plaats zijn voor bekende namen, maar ook jong talent, waarop Amsterdam Fashion Week zich de laatste jaren op gefocust heeft. Ook het tijdstip van de tweejaarlijkse modeweken verandert. Amsterdam Fashion Week zal voortaan vallen tijdens de internationale pret-à-porter weken in februari en september en niet meer in het couture schema van januari en juli.

Online platform Fashionweek.nl, dat onderdeel is van Amsterdam Fashion Week zal veranderen naar ‘een dagelijkse krant voor modenieuws’.

Amsterdam Fashion Week verkocht aan styliste Danie Bles

In juli werd bekend dat TMG kopers zocht voor Amsterdam Fashion Week. De modeweek die tweemaal per jaar plaatsvindt zou niet genoeg opbrengen. Het officiële statement luidde: “Amsterdam Fashion Week voldoet niet aan de rendementseisen van TMG.” Op het moment dat de modeweek in de etalage werd gezet, had TMG het platform nog maar een jaar in handen. Het doel van het mediabedrijf was om Amsterdam Fashion Week verder te professionaliseren. Er werd een online platform opgericht en verschillende samenwerkingen aangegaan. De initiatieven mochten niet baten en leidde uiteindelijk tot de verkoop van het platform. Een week voordat het nieuws bekend werd, meldde Amsterdam Fashion Week al dat de hoofdsponsor, Mercedes-Benz zich had teruggetrokken.

Creatief directeur Iris Ruisch maakt bekend niet langer meer onderdeel uit te maken van de organisatie van Amsterdam Fashion Week. “Ik heb besloten niet mee over te gaan naar de nieuwe eigenaar, vanwege een te groot verschil in de visie op de toekomst van Amsterdam Fashion Week. Ik ben mij aan het beraden op de toekomst.”

Over Danie Bles

Danie Bles is bij het grote publiek bekend als styliste van bekende Nederlanders waaronder Renate Verbaan, Chantal Janzen, Leontine Borsato en Sylvie Meis. In de modewereld is ze ook bekend als de dochter van Jos Bles die jarenlang zijn eigen agentschap had. Ze is fashion director geweest bij tijdschrift Jackie, heeft haar eigen programma op Telegraaf VNDG, een eigen online magazine genaamd Bydanie.nl, een vintage winkel in Amsterdam en een eigen style school voor aankomende stylisten.

“We komen net uit de crisis gekrabbeld, dus de tijd is goed, maar ongetwijfeld ook hobbels te nemen. Ik weet als geen ander hoe het is om te vallen en weer op te staan, want ik ben zelf failliet gegaan in 2015,” aldus Bles tegen de Telegraaf. “Maar merken zijn er aan toe om weer geld uit te geven en zichzelf te laten zien. Ik speel daar graag op in.”

1-minuut-geheugenopfrisser: Amsterdam Fashion Week nieuws sinds juni 2017

Voor Danie Bles was de Telegraaf Media Group (TMG) eigenaar van Amsterdam Fashion Week. Op de laatste dag van de modeweek, in juli, liet autofabrikant Mercedes-Benz weten te stoppen als hoofdsponsor. Een paar dagen later werd Amsterdam Fashion Week in de etalage gezet door TMG. Klik door de twee slides om deze nieuwsartikelen te lezen. Wilt u meer weten over de ontwikkeling van Amsterdam Fashion Week sinds de oprichting in 2003? Bekijk dan onze complete tijdlijn.

Beeld: Danie Bles - Amsterdam Fashion Week

TJX Companies, moederbedrijf van onder andere TK Maxx, heeft in het derde kwartaal een omzetstijging van 6 procent gerapporteerd. Het bedrijf behaalde een omzet van 8,8 miljard dollar (7,4 miljard euro).

TJX Companies is de eigenaar van TK Maxx, TJ Maxx, Homesense, HomeGoods, Marshalls en Sierra Trading Post. Verkoop bij een gelijk aantal winkels steeg met 5 procent. Het netto inkomen kwam in het derde kwartaal neer op 641 miljoen euro (545 miljoen euro). In de eerste negen maanden behaalde het bedrijf een omzet van 24,9 miljard dollar met een netto inkomen van 1,7 miljard dollar.

TJX International waar onder andere TK Maxx onder valt, de keten die onder andere in Nederland gevestigd is, behaalde een omzet 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) en een winst van van 87 miljoen dollar (74 miljoen euro).

Twintigjarige strijd over strepen Adidas en H&M beëindigd

De juridische strijd over twee strepen die H&M in 1997 gebruikte is eindelijk tot zijn einde. Tijdens een bodemprocedure bij de rechtbank van Den Haag is besloten dat de strepen te veel lijken op de drie strepen van Adidas. De Zweedse keten mag daarom nooit meer sportkleding op de markt brengen met parallelle strepen en de strijd tussen de twee merken is daardoor definitief tot zijn einde.

In de ‘Work Out’-collectie van H&M werden destijds twee strepen gebruikt over de hele lengte van broekspijpen en bij de hele lengte van de mouwen van een shirt. In 1997 moest H&M de verkoop van de collectie al staken, maar Adidas wilde voorkomen dat de keten ooit met soortgelijke kleding kwam. Destijds werd het Zweedse merk al gevraagd een onthoudingsverklaring te tekenen, maar H&M weigerde dit altijd.

H&M ging tegen het eerdere verbod op de ‘Work Out’-collectie in omdat strepen op kleding een trend zijn waar het merk graag aan mee wil doen. Adidas heeft echter zijn strepen in de jaren zeventig al als Benelux-beeldmerk laten registreren. Het gaat hier om strepen van gelijke breedte waar de ruimte tussen de strepen dezelfde afmeting hebben als de streep zelf. De strepen contrasteren daarbij met de basiskleur van het kledingstuk.

In de rechtszaak voerde H&M aan dat de ruimte tussen de strepen niet gelijk was aan de breedte van de strepen. Volgens de rechter was het verschil echter zo miniem dat het beoogde publiek dit niet zou kunnen zien. Ook het feit dat het bij H&M ging om een zwarte broek met witte strepen in plaats van andersom, hield niet stand in de verdediging van de keten.

Beeld: Adidas Facebook