(advertentie)
(advertentie)
Esprit verdubbelt winst in FY 2016-2017

Esprit Holdings Limited heeft over het boekjaar 2016-2017 een nettowinst van 67 miljoen Hong Kong Dollar gerapporteerd (7,1 miljoen euro). De winst, ten opzichte van vorig jaar, is hiermee meer dan verdubbeld in twaalf maanden.

CEO Jose Manuel Martínez: “Het jaar 2016-2017 is een jaar met goede vooruitgang geweest en het is het jaar dat het Strategische plan dat aangekondigd werd in 2013 is voltooid. Het nieuwe model dat is geïmplementeerd voor de producten en onze kanalen heeft zich bewezen als de sleutel om de groep financieel en operationeel te stabiliseren. In de toekomst zal onze focus meer liggen op het creëren van een basis voor groei op de lange termijn, terwijl we verder kosten zullen reduceren. Om dit te doen focussen we ons op vijf initiatieven: Brand Rejuvenation; Product Elevation; Channels Next Generation; Markets Rightsizing and Expansion; en Cost Reduction. Met deze initiatieven vertrouwen we er op dat de Group met succes de ommekeer zullen doorzetten.”

“Ondanks de moeilijke omstandigheden in de industrie, zijn we aangemoedigd door de continue verbetering van winstgevendheid van onze activiteiten, dat gedreven wordt door de sluiting van verliesgevende locaties, commerciële acties die ons winstmarge beschermt en de reductie van de operationele kosten in 2016 en 2017,” aldus Thomas Tang, CFO van de groep.

Verdubbelde winst bij Esprit, ondanks omzetdaling in FY 2016-2017

De verkoop bij de groep nam in het financiële boekjaar echter af met 8,7 procent. Volgens Esprit komt dit overeen met de verwachting vanwege de vermindering van de winkels. De groep rapporteerde een omzet van 15,942 miljard Hong Kong Dollar (1,6 miljard euro). Zo’n 430 miljoen euro werd verkocht via de online kanalen van Esprit.

Duitsland blijft de grootste markt voor Esprit Holdings Limited, met een bijdrage van 49,8 procent van de totale omzet. De verkoop nam af met 5,6 procent tot een bedrag van 845 miljoen euro. De rest van Europa brengt 36,8 procent op van de omzet, met een verkoop van 625 miljoen euro. De verkoop nam hier met 9,2 procent af. De verkoop in ze Asia-Pacific regio kreeg de grootste klap, met een afname van 17,5 procent. De groep rapporteerde in dit gebied een omzet van 228 miljoen euro.

Omzet Esprit blijft dalen, winstgroei zet door

In het nieuwe financiële boekjaar blijft Esprit zich focussen op het verbeteren van de winstgevendheid. Het bedrijf blijft verlieslatende winkels sluiten wat naar verwachting drukt op de verkoop van het merk. De groep verwacht dan ook dat de omzet licht zal dalen in het nieuwe boekjaar. De winstgroei dankzij de kostenvermindering zal naar verwachting een zelfde groei doormaken als de winst in het boekjaar 2016-2017, aldus de groep.

Voorzitter van Esprit Raymond Or: “Terwijl we nog steeds werken aan het ontketenen van duurzame groei, zijn we sterker, gezonder en beter gepositioneerd om gebruik te maken van groeimogelijkheden. We verwachten dat de omstandigheden uitdagend zullen blijven, maar Esprit zal hoe dan ook harder werken voor operationele excellentie en blijft eveneens toegewijd om de waarde voor de aandeelhouders te vergroten.”

Samenvatting
Nettowinst 7,1 miljoen euro
Omzet 1,6 miljard euro

Lees ook: Esprit: “We waren de draad kwijt”

Beeld: Esprit Facebook

Inditex H1: 11 procent omzetgroei, 9 procent winstgroei

De groei bij de Inditex Group zet onverminderd hard door. In het eerste halfjaar van dit boekjaar behaalde het bedrijf een omzetgroei van 11 procent en steeg de nettowinst met 9 procent.

Het bedrijf behaalde een omzet van 11,7 miljard euro in de eerste zes maanden van dit jaar. In deze periode opende de Spaanse groep 113 nieuwe winkels in 35 markten. Bij een gelijk aantal winkels steeg de omzet met 6 procent. De nettowinst kwam aan het einde van het halfjaar neer op 1,37 miljard euro.

Pablo Isla, CEO van de Inditex Group, benadrukt in het verslag de “kracht en duurzaamheid van ons geïntegreerde offline-online model, dat groei blijft leveren, terwijl we meerwaarde creëren voor de maatschappij en het milieu waarin we opereren, waaronder baancreatie in onze markten en Spanje waar ons hoofdkantoor gevestigd is.”

Met het oog op het tweede halfjaar van 2017, maakt Inditex de voorlopige groei in verkoop al bekend. Van 1 augustus tot 17 september werd een omzetgroei van 12 procent gezien over alle kanalen van het bedrijf.

Beeld: Massimo Dutti Website

Verlies French Connection verminderd in H1

French Connection wist in het eerste halfjaar van 2017 het verlies terug te brengen met meer dan 2 miljoen naar 5,7 miljoen pond (6,4 miljoen euro). Dit maakt het bedrijf bekend in een statement.

De omzet bedroeg in de eerste zes maanden van 2017 een bedrag van 68,1 miljoen pond (76 miljoen euro) dankzij een daling van 1 procent. “We hebben zeker een momentum zien ontstaan in het eerste halfjaar van het nieuwe financiële jaar met verbeteringen in alle segmenten ondanks moeilijke handel omstandigheden,” aldus CEO Stephen Marks. “Met de verkoop in de retail tegen de volle prijs die is gestegen in de tweede helft van het jaar, sterke orderboeken voor Winter 17 in de groothandel en een sterke reactie op onze Spring 18 collectie, ben ik positief dat we goede resultaten zullen boeken in de rest van het jaar. We hebben gewerkt aan ons doel op de groep weer zo snel mogelijk winstgevend te maken en, ook al moet er nog veel gebeuren, geloof ik dat we significante stappen hebben gemaakt om dit doel te behalen in de nabije toekomst.”

Lichte omzetdaling, verminderd verlies bij French Connection in H1

Waar in het voorgaande financiële jaar het bedrijf nog moeite had met de groothandelsactiviteiten, lijkt het nu beter te gaan. De verkoop via de groothandel liep vorig jaar nog terug met 9,1 procent, maar zag in het eerste halfjaar van dit jaar een groei van 7,2 procent. De groothandel draagt nu 30 procent bij aan de totale omzet van het bedrijf.

De verkoop in de retail verminderde met 7,5 procent naar 38,5 miljoen pond (43,3 miljoen euro). In Europa was de daling van de verkoop volgens het bedrijf te danken aan de vermindering van afprijzingen en uitverkoop. Ook sloten vier winkels de afgelopen zes maanden haar deuren op het continent, waardoor de omzet ook gedrukt werd, aldus French Connection.

De sluiting van verschillende winkels zorgde er mede voor dat het verlies gereduceerd kon worden in het eerste halfjaar. In Europa heeft het merk nu 37 winkels en in Noord-Amerika 4. De online verkoop van het merk nam echter toe en maakt inmiddels 29,2 procent uit van de totale omzet van het bedrijf.

Beeld: French Connection Website

Uitverkoop drukt omzetstijging H&M in Q3

De H&M Group heeft in het derde kwartaal een omzetgroei gerapporteerd van 5 procent. De Zweedse groep behaalde een omzet van 59,383 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljard euro), zo meldt het bedrijf in een persbericht.

“Omzet in dit kwartaal werd beïnvloed door een significant grotere uitverkoop deze zomer dan vorig jaar - op het gebied van het aantal items en de gemiddelde korting per item - dat de groei van de verkoop deels verdampte. De afprijzingen van deze zomer leidde tot een verbeterde positie wat betreft voorraad en goede omstandigheden voor de binnenkomende kledingstukken voor de herfst. Hierdoor had de verkoop van de herfst items een goede start,” aldus CEO Karl-Johan Persson in een statement.

Op 31 augustus had de groep 4553 winkels in het portfolio met onder andere de eerste Arket-winkel die op 25 augustus haar deuren opende in Londen.

Beeld: H&M Group Website

Aandeelhouders Jimmy Choo keuren overname goed

De overname van Jimmy Choo door Michael Kors is goedgekeurd door de aandeelhouders, meldt Reuters. In juli werd bekend dat Michael Kors Holdings ltd. het bedrijf over wilde nemen voor 1 miljard euro.

In totaal werden er volgens Reuters 318 miljoen stemmen gegeven en het grootste gedeelte daarvan was voor de overname. De overname moet in het vierde kwartaal van 2017 helemaal rond zijn, zo werd destijds in juli gemeld door beide bedrijven.

In april werd bekend dat Jimmy Choo een koper zocht voor het bedrijf. De eigenaren zagen een verkoop als ‘een strategische optie om maximale waarde voor de aandeelhouders te creëren’. In de eerste zes maanden van 2017 steeg de winst bij Jimmy Choo met 24,5 procent, zo rapporteerde het bedrijf eind augustus.

Jimmy Choo in 1 minuut

Instructie: Gebruik de pijlen om door de momenten - gerangschikt van nieuw naar oud - te navigeren. Of klik op een specifiek moment in de (grijze) tijdsbalk.

Beeld: Jimmy Choo PLC Website

Tweecijferige groei SMCP. Eerste fase beursgang gestart

De Franse SMCP Group, moederbedrijf van merken Sandro, Maje en Claudie Pierlot heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar een omzetgroei geboekt van 16,4 procent naar 439 miljoen euro. De EBITA steeg met 20 procent naar 73 miljoen euro. Tevens heeft het concern, dat sinds oktober vorig jaar in handen is van het Chinese Shangdong Ruyi, een aanvraag ingediend bij de Franse authoriteit financiële markten (AMF): de officiële eerste stap voor de beursgang.

SMCP CEO: "Beursgang nieuwe mijlpaal"

CEO Daniel Lalonde is trots, in het persbericht zegt hij: "Een nieuwe mijlpaal voor SMCP is in zicht. Met de steun van onze grootaandeelhouder Shangdong Ruyi en op een moment dat de aantrekkingskracht van onze drie merken wereldwijd groeit."

In de afgelopen jaren heeft SMCP een forse groei laten zien. Ruim 57 procent van de totaalomzet wordt inmiddels buiten thuisland Frankrijk gegenereerd. In de afgelopen twaalf maanden heeft het concern meer dan negentig nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal aantal filialen nu op 1267 staat. SMCP boekt 93 procent van de omzet rechtstreeks via de eigen winkels en 12 procent online. Hoewel de merken Sandro, Maje en Claudie Pierlot ook bij warenhuizen zoals De Bijenkorf worden verkocht, is de groothandel geen core business voor het bedrijf.

Tweecijferige groei SMCP. Eerste fase beursgang gestart

Lalonde vervolgt: "De halfjaar resultaten laten een sterke groei zien van de netto omzet en de EBITA. Dit is het bewijs van het succes van ons business model en strategie." SMCP mikt op organische groei en uitbreiding van het retailnetwerk in strategische markten. Ruimte voor groei ziet het concern nu vooral online en in de segmenten mannenmode en accessoires. Daarop ligt dan ook de focus voor de komende periode. Reden dat Claudie Pierlot begin deze maand een collectie 'iconische' tassen op de markt bracht die het Parijse imago van het merk onderstrepen.

Lees ook de tijdlijn over SMCP:

Instructies: Gebruik de pijltjes om te navigeren of klink op een moment in de tijdlijn. De volgorde is van oud naar nieuw, dus het oudste nieuws wordt als eerst getoond.

Foto: Sandro via SMCP website
Foto Caudie Pierlot tas via Facebook

Omzetgroei en winst voor FNG Group in H1 van 2017

FNG Group heeft in de eerste zes maanden van het lopende boekjaar 2017 een kleine omzetgroei geboekt naar 228,3 miljoen euro. De winst bedraagt 2,8 miljoen euro tegenover een verlies van 923 duizend in dezelfde periode vorig jaar. "De groei van de rendabiliteit zit vooral bij Miss Etam en bij Brantano, waar de FNG-strategie 'emotional products, rational management' zijn vruchten afwerpt, zegt CEO Dieter Penninckx in het persbericht.

Met de eigen FNG Group merken realiseert het bedrijf meer dan de helft van de omzet. Miss Etam is goed voor zo'n 20 procent (47,7 miljoen euro) en Brantano voor 26 procent (60,7 miljoen) van de totaalomzet van het bedrijf. De totaalomzet is in de eerste zes maanden met 1,1 procent gegroeid. Deze kleine groei is het gevolg van inkrimpen van het winkelbestand, vooral van Brantano. En de verbouwing van de gebleven winkels naar een nieuw concept. De netto schuld is als gevolg van de forse investeringen in Brantano, gestegen naar 129,1 miljoen euro.

Miss Etam en Brantano sloten de eerste jaarhelft af met een EBITDA van 1,5 miljoen en 2,2 miljoen euro, een stijging van respectievelijk 116,2 procent en 101,5 procent. FNG Group wist de rendabiliteit, 13 procent op de omzet, te behouden.

Vorige week werd bekend dat de Nederlander Rens van de Schoor zijn belang in FNG heeft verkocht. Hij realiseerde in 2015 een doorstart voor Miss Etam, dat later met FNG fuseerde. In totaal exploiteert het concern tien merken, vijfhonderd winkels en telt het zo'n 1500 retailklanten. FNG is genoteerd aan Euronext in Amsterdam.

Lees ook: Tijdlijn - historie en ontwikkeling van de FNG Groep

Beeld: FNG Group website

Local SEO: zo trekken retailers meer klanten naar hun winkel

Catch me if you can: steeds meer modewinkels proberen om met Local SEO nieuwe online-klanten naar hun fysieke winkels te lokken. Lena Seitz van Performance Marketing-bureau blueSummit Media legt uit hoe je dat doet.

Het doel: lokale klanten trekken

De modedetailhandel zit middenin een pijnlijke transformatie. Het aantal zelfstandige modewinkels neemt razendsnel af. Hoe kunnen fysieke modewinkels klanten naar hun winkel lokken, in deze tijd van onbegrensde digitale shopmogelijkheden? Hoe kun je je aan de ene kant focussen op je eigen sterke punten, zoals persoonlijk advies en producten die onmiddellijk beschikbaar zijn, en tegelijkertijd profiteren van de werkwijze van online-winkels? Local SEO biedt juist kleine, lokale modewinkels de kans om met relatief weinig moeite optimaal gevonden te worden in de regio.

Uitgebreid door de stad slenteren is leuk. Maar als het even snel moet, of als je speciale kleding nodig hebt zoals avondkleding of een grote maat, is de weg er naar toe even niet belangrijker dan het doel. Ook het assortiment van bekende winkels helpt je dan vaak niet verder. Daarom kijken klanten steeds vaker op hun smartphone welke winkels er in de buurt zijn. Ze sturen dan een zoekopdracht naar Google of een andere zoekmachine: "kledingwinkel in de buurt", "avondkleding stad XY" of "modewinkel in stad XY". Dit soort zoekopdrachten kan een zoekmachine beantwoorden via de locatiegegevens van de mobiele telefoon (maar ook die van een computer thuis).

Voor speciale assortimenten kijk je op je smartphone

Vragen waar een gebruiker een antwoord op wil, zijn in eerste instantie: hoe kom ik bij die winkel? Wanneer gaat hij dicht? Op welk nummer kan ik ze bellen? Het is dan nog mooier als er op de smartphone ook meteen informatie te zien is over mogelijkheden om producten thuis te passen, over een uitgebreide service of over het merkassortiment. Dit maakt het besluit om een winkel te bezoeken nog gemakkelijker. "Kleine modewinkels en niche-aanbieders kunnen zich niet profileren met hun grote merkbekendheid, en ze hebben vaak maar één vestiging. Juist voor hen is lokale vindbaarheid essentieel om klanten te trekken die niet bekend zijn in de omgeving", weet Lena Seitz van Performance Marketing-bureau blueSummit Media GmbH.

Google weet dankzij de locatiegegevens dat de gebruiker op zoek is naar een fysieke winkel, en laat daarom als eerste de lokale zoekresultaten zien. Daaronder komen pas de website-zoekresultaten met Title, URL en Description.

Local SEO helpt bij een betere ranking

Maar hoe krijg je dan een prominente plek in de lokale resultaten, zeker als je maar een kleine winkel bent? "Met Local SEO, dus lokale zoekmachine-optimalisatie, kunnen kleine winkels met een kleine inspanning al veel bereiken", vertelt Lena Seitz. "Local" betekent dat je de fysieke vindbaarheid van bijvoorbeeld winkelpanden in de nabije omgeving moet optimaliseren; er worden immers lokale zoekresultaten weergegeven. Hoe hoger je bij Google staat, des te meer klanten komen er naar je winkel. Het goede nieuws volgens online-marketingexpert Seitz: voor lokale vindbaarheid is het niet van belang hoeveel filialen je hebt of hoe bekend je merk is.

De eerste stap: aanmelden bij relevante websites

Zelfs als je geen eigen website hebt, kun je relatief snel en gemakkelijk vindbaar worden via een zoekmachine. De eerste en belangrijkste stap is dat je je aanmeldt bij 'Google My Business', het bedrijfsregister van Google. Hier vul je je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en – indien aanwezig – een link naar je website in. In een korte voorsteltekst kun je bijzonderheden kwijt, maar ook informatie over bijvoorbeeld de wijk of de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Zo kun je de zoekresultaten voor klanten nauwkeuriger maken. Ook kun je foto's of een logo toevoegen aan het register. Nu wordt je winkel weergegeven in de zoekresultaten, wanneer degene die zoekt bij jou in de buurt is, of een specifieke zoekopdracht invult zoals "kledingwinkel Amsterdam". Daarnaast zijn er nog allerlei andere bedrijfsregisters, zoals detelefoongids.nl, openingstijden.nl of Yelp. "Winkeliers moeten hier vooral goed opletten dat hun gegevens compleet zijn, en dat ze alle basisgegevens hetzelfde schrijven", vertelt Lena Seitz.

18 procent van de lokale zoekopdrachten op een smartphone leidt binnen één dag tot een aankoop

De volgende stap: je website

Ook als je potentiële klanten naar de winkel wilt lokken en niet naar de website, is die website van belang voor de resultaten bij lokale zoekopdrachten. Hoe beter de zoekmachine de website beoordeelt, des te hoger komt de winkel in de lijst met lokale zoekresultaten te staan. Ook hier kunnen een paar kleine aanpassingen al een positief effect hebben. Hou de website bijvoorbeeld informatief, bied gestructureerde en relevante inhoud aan, en zorg ervoor dat de site mobielvriendelijk is.

Local SEO: zo trekken retailers meer klanten naar hun winkel

Social media: de interactieve modewinkel

Er is nog een derde aspect dat een positieve invloed kan hebben op een Google-ranking bij lokale zoekopdrachten: je aanwezigheid op social media, zoals Facebook of Instagram. "Deze kanalen zijn uitstekend geschikt om te laten zien dat je winkel iets unieks heeft. Denk daarbij aan een bijzondere specialisatie op het gebied van advies, aan unieke events of aan een specifiek assortiment", aldus online-specialist Seitz. "Ook als je exclusieve producten hebt, of een speciale service, zoals thuisbezorging, kun je dat via Facebook uitstekend overbrengen en aanprijzen." Maar voor je begint met social media, zegt Seitz, moet je jezelf wel een aantal algemene vragen stellen: "Wat is mijn doelgroep? Is die doelgroep überhaupt wel actief op social media? En zo ja, via welke kanalen?"

Het moge duidelijk zijn dat een goed Facebookprofiel tijd kost. Nieuws verzamelen en inspiratie opdoen kost tijd, en je moet posts zorgvuldig voorbereiden en formuleren. Ook outfit-foto's (bijvoorbeeld foto's van de eigenaren of medewerkers, of foto's die klanten ter beschikking hebben gesteld) maken een social media-profiel relevant voor de klant, net als interessante inzichten in de dagelijkse gang van zaken in een modewinkel. De inhoud staat of valt bij de persoonlijkheid van de maker. Het verschilt per doelgroep, en social media zijn niet altijd de beste manier om je klanten te bereiken, maar het is wel een manier om je winkel relevanter te maken voor zoekopdrachten, en om zo beter naar voren te laten komen als een potentiële klant lokaal zoekt.

Beoordelingen: de finishing touch voor je vindbaarheid

Ook beoordelingen zijn voor lokale zoekresultaten van groot belang. Bedrijven met een goede beoordeling worden vaker aangeklikt, en de bezoekers blijven langer op de website. Het resultaat is dat Google de website heel relevant acht voor de zoekende persoon, en dat de website hoger in de ranking komt te staan.

In principe kunnen alle bedrijven die zijn aangemeld bij Google My Business worden beoordeeld door Google-gebruikers. Nu zitten er aan beoordelingen op internet altijd twee kanten, omdat je eigenlijk geen invloed hebt op de inhoud ervan. Aan de andere kant is het wel een effectief middel om nieuwe klanten voor je te winnen, want een aanbeveling van andere tevreden klanten weegt zwaarder dan veel andere vormen van reclame. Persoonlijk advies is voor veel klanten een doorslaggevende factor om naar een fysieke winkel te gaan in plaats van naar een webwinkel. Deze directe aanpak kun je ook online hanteren, door bijvoorbeeld vriendelijk en professioneel te reageren op een negatieve beoordeling. "Vraag aan tevreden klanten – vaste én nieuwe – of ze een positieve beoordeling willen schrijven over de winkel. Zo zorg je niet alleen voor meer beoordelingen, maar ook voor een betere klantenbinding", concludeert Seitz.

Onderzoek pleit vóór Local SEO

Uit onderzoek blijkt hoe groot het potentieel van Local SEO is, en dat het loont om erin te investeren. 88 procent van de smartphonegebruikers zoekt via een zoekmachine naar informatie over lokale bedrijven, diensten of producten. En dat is nog niet alles: bij 50 procent van de lokale zoekopdrachten met een smartphone en 34 procent van de lokale zoekopdrachten via een computer of tablet bezoekt men binnen 24 uur een fysieke winkel. 18 procent van de lokale zoekopdrachten op een smartphone leidt binnen één dag tot een aankoop, en de gemiddelde omzet is daarbij over het algemeen hoger.

Brancheorganisatie Comeos heeft de genomineerde voor de Mercuriusprijs 2017, ook bekend als ‘Winkelconcept van het jaar’, bekend gemaakt. Onder de verschillende genomineerden bevinden zich vier moderetailers.

Een van de genomineerden is Atelier Veritas, dat door Comeos wordt omgeschreven als de voldoening van het maken en het plezier van het delen’. Atelier Veritas is een concept van modemerk Veritas met een shop-in-shop en een website waar creatievelingen worden uitgenodigd tips uit te wisselen op het gebied van naaien en breien. Tweede genomineerde is warenhuis Hema. De winkelketen is op de nominatielijst terecht gekomen vanwege het vernieuwde winkelconcept. Derde genomineerde is Sublime Shop, kleding en schoenenretailer gevestigd in Hannut. Comeos bestempeld de shop als een ‘unieke conceptstore met intelligente robots’. De vierde moderetailer die genomineerd is voor ‘Winkelconcept van het jaar’ is schoenenketen Brantano die voor het ‘gloednieuwe winkelconcept waarin zowel jong en oud hun gading vindt’ in de lijst is opgenomen.

De in totaal 11 genomineerden zullen op 25 oktober te horen krijgen wie een jaar lang de titel ‘Winkelconcept van het jaar’ zal dragen.

King Louie overgenomen door Karmijn Kapitaal

Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Exota BV, het bedrijf achter modemerk King Louie. Dit maken beide bedrijven bekend in een persbericht.

“We hebben er groot vertrouwen in dat het huidige managementteam samen met Karmijn het merk internationaal verder op de kaart zal gaan zetten,” aldus oprichters Ann Berlips en George Cramer in het bericht. Beiden zullen aanblijven als design adviseurs. Het managementteam zal bestaan uit commercieel directeur Jeroen Dijkema en financieel directeur Nica de Bloeme.

King Louie overgenomen door Karmijn Kapitaal

Karmijn Kapitaal neemt meerderheidsbelang King Louie

Meike Scheffer van Karmijn Kapitaal: “Wij zijn onder de indruk van de constante groei die King Louie laat zien. We denken dat er nog veel kansen liggen in de nichemarkt van de vintage inspired kleding en willen daar graag onze bijdrage aan leveren.” King Louie is volgens het persbericht de afgelopen jaren met 50 procent gegroeid en wordt inmiddels bij 1000 retailers in Europa te koop. “Karmijn stapt nu in om deze groei te bestendigen.” Het investeringsbedrijf, opgericht door drie vrouwen Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke, investeerde eerder ook al in Fred de la Bretonière en Marlies Dekkers. Destijds in 2014 zei een van de oprichters, Désirée van Boxtel tegen FashionUnited, dat het investeringsbedrijf ‘even geen modebedrijven meer over zou nemen’.

In 1984 werd King Louie, een modemerk geïnspireerd door vintage, opgericht door Ann Berlips en George Cramer. Het duo verkocht al langere tijd vintage-kleding, maar toen de vraag naar een zwarte coltrui bleef stijgen besloten ze het model zelf te gaan produceren, a ldus Cramer en Berlips in Volkskrant Magazine. Steeds meer eigen ontwerpen volgden waaronder de welbekende King Louie-stretchjurk in alle denkbare patronen en kleuren. Het merk heeft twee eigen Exota winkels in Amsterdam in de Negen Straatjes, maar is ook in diverse landen online te koop. De belangrijkste markten van het merk zijn Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië aldus het bedrijf.

King Louie overgenomen door Karmijn Kapitaal

Beeld: Oprichters Karmijn Kapitaal