(advertentie)
Adidas klaagt Puma aan wegens plagiaat

Adidas heeft in de Verenigde Staten een rechtszaak aangespannen tegen Puma. De merken liggen met elkaar in de clinch omdat Adidas Puma ervan beschuldigd te hebben geplagieerd bij het ontwerpen van een voetbalschoen. Dat meldt Footwearnews.

De schoen waar het om gaat, het EvoPower Vigor Camo model, is uitgevoerd in het wit en daarnaast voorzien van zwart-groene strepen die over de lengte van de schoen lopen. Daarnaast zijn over de breedte van de schoen verticale, witte strepen geplaatst, en daar ligt volgens Adidas het probleem. Het laatstgenoemde onderdeel zou volgens de aanklager “een verwarrend grote gelijkenis vertonen met de bekende drie strepen van Adidas”. Het merk benadrukt dat deze strepen al meer dan 60 jaar kenmerkend zijn voor het merk.

In de aanklacht die is ingediend, wordt verder nog gesteld dat de voetbalschoen volgens Adidas kan leiden tot verwarring onder consumenten, omdat het mogelijk onduidelijk is van welk merk de schoen nu precies is. Met het uitbrengen van deze schoen zou Puma Adidas dan ook schade hebben toegebracht, en daarom wordt geëist dat een schadevergoeding wordt betaald en dat de verkoop van het model in kwestie wordt stopgezet. Wanneer een uitspraak zal volgen in de rechtszaak, is nog niet bekendgemaakt.

Overigens heeft Adidas al vaker een rechtszaak aangespannen in de strijd tegen plagiaat. Zo klaagde het schoenenmerk in 2014 Marc Jacobs aan voor het gebruiken van verticale strepen die volgens het Duitse sportmerk een te grote gelijkenis vertoonden met de ‘Adidas-strepen’, en was een jaar later Skechers aan de beurt wegens het kopiëren van de bekende Stan Smith gymp.

Beeld: Puma EvoPower Vigor Camo, via Puma Facebook

1,2 procent omzetdaling voor HBC in Q4 van 2016

Hudson’s Bay Company (HBC) heeft de geconsolideerde omzet in het vierde kwartaal van boekjaar 2016 met 1,2 procent zien teruglopen. Wanneer het effect van buitenlandse valuta in acht wordt genomen, bedroeg de daling 3,7 procent. In deze periode, welke liep van 30 oktober 2016 tot en met 28 januari 2017, zagen alleen Saks Fifth Avenue en DSG de omzet licht toenemen. In het geval van Saks Fifth Avenue bedroeg de toename 0,1 procent, en voor DSG, waaronder Hudson’s Bay, Lord & Taylor en Home Outfitters vallen, steeg de omzet met 0,6 procent.

De andere onderdelen van het Canadese bedrijf zagen de omzet juist teruglopen. HBC Off Price, waaronder Saks Off Fifth en Gilt vallen, daalde de omzet met 5,9 procent in Q4. De Europese tak van HBC, met het Duitse Galeria Kaufhof, Galeria Inno en Sportarena, kromp met 2 procent. Op het digitale vlak boekte HBC echter een stuk betere resultaten. Tegen constante koersen stegen de Digital Sales met 13,3 procent. Wanneer Gilt buiten beschouwing wordt gelaten, bedroeg de groei zelfs 20,9 procent.

”We geloven dat een all-channel model de toekomst van retail is, en we richten ons op het combineren van de beste retail bestemmingen en een modern digitaal platform, zodat onze consumenten overal en altijd kunnen kiezen hoe ze willen winkelen” zegt CEO Jerry Storch in een persbericht. “Onze digitale cijfers groeiden met 20,9 procent in het vierde kwartaal van 2016, en we kunnen niet wachten te zien hoe onze online business zich in de toekomst gaat ontwikkelen.”

HBC maakte verder ook bekend dat het eind 2016 is begonnen met het strategisch evalueren van de bedrijfsoperaties om op die manier de productiviteit binnen het bedrijf te verhogen. Uiteindelijk moeten op die manier ook klanten profiteren, aldus HBC. Het bedrijf heeft al een reorganisatie uitgevoerd op haar kantoren in Noord-Amerika, en ook in 2017 zal hiermee worden doorgegaan. Met het terugdringen van de kosten op de hoofdkantoren en op het vlak van support, wil HBC geld besparen dat kan worden geïnvesteerd op de winkelvloer.

Beeld: Saks Fifth Avenue Facebook

Gap Inc omzet daalt minder hard in 2016

Modegroep Gap Inc heeft het fiscale jaar 2016 op een positieve noot afgesloten: het bedrijf zag de omzet in het vierde kwartaal van het jaar namelijk met 2 procent stijgen, terwijl de cijfers een jaar geleden nog met 7 procent waren gedaald. Het bedrijf rapporteerde een omzet van 4,4 miljard dollar (4,2 miljard euro). De verwaterde winst per aandeel kwam daarmee neer op 0,55 dollar (0,51 euro) in Q4.

Gap Inc omzet daalt in 2016 minder hard dan een jaar eerder

Gap Inc kan dus positief terugkijken op het laatste kwartaal van het boekjaar. Volgens het bedrijf had de omzet zelfs nog hoger kunnen liggen, al werd dit voorkomen door het negatieve effect van de wisselkoersen.

Gap Inc omzet daalt minder hard in 2016

Kijkend naar het financiële jaar in zijn geheel, rapporteerde het Amerikaanse bedrijf een totale omzet van 15,5 miljard dollar (14,6 miljard euro). Dit was weliswaar een daling van 2 procent, al was het toch een verbetering ten opzichte van de daling van 4 procent die het bedrijf een jaar eerder nog moest incasseren. Wanneer de resultaten worden bekeken per merk, komt Old Navy Global als winnaar uit de bus. Dit merk zag de omzet met 1 procent toenemen, in vergelijking met een gelijk gebleven omzet in 2015. De andere merken uit de koker van Gap Inc zagen de omzet beiden teruglopen, al was de daling minder sterk dan een jaar eerder. Gap noteerde een daling van 3 procent, ten opzichte van 6 procent een jaar eerder, en voor Banana Republic lag de omzet dit boekjaar 7 procent lager, ten opzichte van 10 procent in 2015.

Gap Inc CEO Art Peck zegt het volgende over de geboekte resultaten: “We zijn tevreden met de sterke, positieve resultaten waarmee we het jaar zijn geëindigd, mede dankzij een groei gedurende de belangrijke feestdagen. In de toekomst zullen we onze focus blijven leggen op het verbeteren van de kwaliteit en relevantie van onze producten, het verhogen van ons reactievermogen met betrekking tot trends en de vraag en willen we zorgen dat onze verschillende kanalen beter gaan samenwerken zodat we onze klanten een betere ervaring kunnen bieden.”

Gap Inc omzet daalt minder hard in 2016

Gelijke omzet verwacht voor boekjaar 2017

Voor het boekjaar 2017 verwacht het bedrijf dat de omzet gelijk zal blijven aan die van dit jaar. In het beste geval zal zelfs een lichte omzetstijging kunnen worden gerealiseerd. Verwacht wordt wel dat de verwaterde winst per aandeel in het eerste halfjaar van 2017 lager zal liggen dan in 2016 het geval was. Verwacht wordt dat de verwaterde winst per aandeel uiteindelijk zal uitkomen tussen de 1,95 dollar (1,84 euro) en 2 dollar (1,89 euro). Tevens wordt opnieuw een negatieve impact van de wisselkoersen voorspeld, wat volgens het bedrijf opnieuw zal resulteren in lagere verkoopcijfers. Tot slot wordt gemeld dat in 2017 ongeveer 40 nieuwe winkels de deuren zullen openen. De focus zal daarbij komen te liggen op winkels van de merken Athleta en Old Navy, terwijl Gap waarschijnlijk juist winkels zal moeten sluiten.

Beeld: Gap en Old Navy Facebook

Iconix Brand Group boekt 3 procent omzetverlies

Met een omzet van 368.5 miljoen dollar (348,4 miljoen euro) boekte Iconix Brand Group een omzetverlies van 3 procent afgelopen jaar. In het vierde kwartaal kwam dankzij een daling van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar de omzet neer op 87,1 miljoen dollar (82,4 miljoen euro). Deze daling zou vooral te maken hebben met de verkoop van Badgley Mischka uit het portfolio van de groep.

“2016 was een jaar van transitie voor Iconix,” aldus John Haugh, CEO van Iconix. Volgens Haugh is het bedrijf, mede dankzij de initiatieven uit 2016, ‘op een pad naar organische groei, verbeterde winst, een verbeterde balans en een blijvende positie als marktleider’.

Over het gehele jaar draaide het entertainment-segment van de groep de meeste omzet met een totaal van 113,3 miljoen dollar. Het vrouwen- en mannen-segment maakten beiden een daling door van 10 en 12 procent. Dit kwam bij de vrouwenmerken neer op een omzet van 106.5 miljoen dollar en bij de mannen op 48,6 miljoen dollar.

In het laatste kwartaal van afgelopen jaar zag Iconix een omzetdaling van 20 procent in het entertainment-segment, -17 procent bij de vrouwenmerken en -10 procent bij het segment voor mannen. Bij de huis- en internationale licenties werd wel een omzetgroei gezien van 9 en 28 procent.

In 2017 verwacht het bedrijf een omzet tussen de 350 miljoen en 365 miljoen dollar.

Iconix Brand Group heeft 35 merken in het portfolio in de segmenten mannen, vrouwen, entertainment en home. Onder dit aantal vallen Umbro, Ecko, Rocawear en Ed Hardy.

Gerry Weber ziet omzet dalen en schrapt 200 banen

Gerry Weber rapporteerde in boekjaar 2015/2016 een omzet van 900,8 miljoen euro. Dat komt neer op een daling van 2,2 procent. De dalende omzetcijfers waren volgens Gerry Weber het gevolg van de ‘uitdagende marktomstandigheden’. “Gerry Weber Group was niet in staat om zich te isoleren van deze omstandigheden,” schrijft het bedrijf in het persbericht. Als gevolg van het Fit4Growth-programma schrapt Gerry Weber 200 banen op de hoofdkantoren in Halle/Westphalia.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

CEO Ralf Weber zegt in een statement: “De Gerry Weber Group sluit het financiele jaar 2015/2016 af volgens plan en komt haar prognose tegemoet, ondanks de aanhoudende moeilijke marktomstandigheden en de buitengewone lasten die voortvloeien uit het herstructureringsprogramma. Dit jaar zal niet gemakkelijker zijn maar ons herstructureringsplan verloopt volgens plan en boekt goede vooruitgang. We kijken optimistisch vooruit en werken er hard aan om de Gerry Weber Group fit te krijgen voor de toekomst en onze positie op lange termijn te verzekeren als sterk mode- en lifestylebedrijf.”

Gerry Weber ziet omzet dalen en schrapt 200 banen

Dalende omzet in boekjaar 2015/2016 voor Gerry Weber

De belangrijkste merken van de modegroep, Gerry Weber, Taifun en Samoon, waren samen goed voor een omzet van 717,6 miljoen euro. Hallhuber droeg voor 183,2 miljoen euro bij aan de totale omzet. De belangrijkste merken zagen de omzet met 10,9 procent dalen, tegenover een stijging van 17,7 procent van Hallhuber. Beide dalingen waren het gevolg van een lagere omzet bij retail en groothandel. De omzet van Gerry Weber’s belangrijkste retailsegment daalde van 440,5 miljoen euro naar 419,2 miljoen euro.

De dalende omzetten in retailtak van de belangrijkste labels waren te wijten aan de sluitingen van 75 winkels. De winkels sloten hun deuren als gevolg van het Fith4Growth programma en een omzetdaling van 7,6 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. De opzet van de Duitse retail daalde met 3 tot 4 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. De omzet van de groothandel daalde met maar liefst 18,3 procent naar 298,4 miljoen euro. Volgens het modebedrijf hebben groothandelpartners het ook zwaar met de marktomstandigheden. Daar tegenover staat e-commerce, waar wel goede resultaten worden geboekt. De online business van Gerry Weber Core en Hallhuber laten een positieve trend zien, die wordt ondersteund met een totale online omzet van 43,9 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 22 procent.

Het EBITDA kwam uit op 77,3 miljoen euro, tegenover 115,8 miljoen euro vorig jaar. Dat komt neer op een daling van 33,3 procent. De EBITDA-marge daalde van 12,6 procent naar 8,6 procent. Na aftrek van afschrijvingen (63,5 miljoen euro), bedroeg het EBIT 13,8 miljoen euro. De Raad van bestuur gaat een dividend van 0,25 euro per aandeel voorstellen tijdens de volgende jaarvergadering.

Gerry Weber ziet omzet dalen en schrapt 200 banen

Gerry Weber schrapt 200 banen op hoofdkantoren

Vorig jaar introduceerde Gerry Weber het Fit4Growth-programma. In het eerste jaar zijn 75 van de geplande 103 winkels van Gerry Weber, Taifun en Samoon gesloten. De overige winkels op de lijst zullen halverwege 2017 sluiten. Om efficiënter te kunnen werken en de kosten te drukken, heeft het modebedrijf verschillende bedrijfsprocessen en werksituaties geanalyseerd. Als gevolg daarvan worden er 200 banen geschrapt op de hoofdkantoren in Halle/Westphalia.

De versnelde implementatie van de digitale strategie speelt een belangrijke rol in het komende jaar. De groep wil de digitale activiteiten verder uitbreiden. De webshop van Gerry Weber wordt daarom in de lente 2017 opnieuw gelanceerd en de webshop van Hallhuber is in het najaar aan de beurt. “Op de lange termijn willen we voor alle distributiekanalen integreren voor een holistische en consistente merk- en shopervaring,” aldus Gerry Weber.

In het nieuwe jaar zal Gerry Weber zijn Fit4Growth programma voortzetten. Het modebedrijf verwacht zeker 6 miljoen euro uit te zullen geven aan daaruit voortvloeiende bijzondere lasten. De Raad van Bestuur verwacht dan ook niet dat de winst veel zal stijgen in boekjaar 2016/2017 en rekent op een geconsolideerd EBIT van tussen de 10 miljoen en 20 miljoen euro. De geconsolideerde winst zal uitkomen op 60 miljoen tot 70 miljoen euro. Vanwege de marktomstandigheden en winkelsluitingen zal de omzet 2 tot 4 procent dalen. Pas vanaf het derde jaar na de start van het herstructureringsplan, zeg maar 2017/2018, verwacht Gerry Weber pas een fase van duurzame en rendabele groei.

Samenvatting

Omzet 900,8 miljoen euro
EBITDA 77,3 miljoen euro
Core merken 717,6 miljoen euro
Hallhuber 183,2 miljoen euro

Beeld: Gerry Weber

TJX Companies boekt 7 procent omzetgroei in FY17

Amerikaans bedrijf TJX Companies, moederbedrijf van TK Maxx, zag de netto omzet in het fiscale jaar 2017 groeien met 7 procent naar 33,2 miljard dollar (31,5 miljard euro). Het netto inkomen van de groep kwam neer op 2.3 miljard dollar (2,1 miljard euro). In het vierde kwartaal behaalde het bedrijf een omzet van 9,5 miljard dollar (9 miljard euro) door een groei van 6 procent en kwam het netto inkomen uit op 678 miljoen dollar (643 miljoen euro).

Ernie Herrman, CEO en president van TJX Companies: “We zijn in het bijzonder heel tevreden met het feit dat klantenverkeer de voornaamste stuwer was van onze geconsolideerde omzet bij gelijkblijvend aantal winkels in elke grote categorie, dat ons vertelt dat onze eclectische mix van merchandise en onze waarden nog steeds resoneren bij de klanten wereldwijd. Het was ook goed om te zien dat de winstmarge voor merchandise een sterke stijging had, na een sterke stijging van vorig jaar. We zijn erg tevreden het jaar af te sluiten met resultaten van het vierde kwartaal die boven verwachting zijn. Onze geconsolideerde omzet bij hetzelfde aantal winkels is gestegen met 3 procent en winst per aandeel van 1.03 dollar heeft onze verwachtingen overtroffen. Ons vierde kwartaal en jaarresultaten geven ons het vertrouwen dat we ons klantenbestand wereldwijd aan het uitbreiden zijn en ons marktaandeel groeit over alle segmenten.”

4 procent winstgroei voor TJX Companies in FY17

Naast de stijging van de netto-omzet naar 9 miljard euro in het vierde kwartaal, nam ook de geconsolideerde omzet bij hetzelfde aantal winkels toe. Drie procent groei kon genoteerd worden, een lichte groei tegenover de groei van 6 procent vorig jaar. De winst per aandeel groeide met 4 procent tot 3.46 dollar (3.28 euro).

Over het gehele fiscale jaar werd een netto inkomen van 2,1 miljard euro en een winst per aandeel van 3.28 euro behaald. Daarnaast nam de geconsolideerde omzet bij hetzelfde aantal winkels toe met 5 procent. Dankzij een schuldvergelijking en een pensioenregeling aanklacht in het derde kwartaal werd de winst per aandeel met 0.07 dollar per aandeel verminderd. De aangepaste winst per aandeel is 3.53 (3.35 euro), een toename van 6 procent in vergelijking met vorig jaar.

TJX Companies ziet omzet dalen in Canada

In Europa en Australië nam de omzet met 2 procent toe over het gehele jaar naar 4,362 miljoen dollar (4,1 miljoen euro). Het bedrijf zag in het vierde kwartaal een toename van 2 procent in de omzet, waar vorig jaar in dezelfde periode een groei van 4 procent werd genoteerd. Afgelopen november maakte TK Maxx bekend een zesde winkel te openen in Nederland, dit keer in Amsterdam. De Amerikaanse keten is al gevestigd in Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Heerlen en Groningen. Het bedrijf zou dit aantal tot 25 willen brengen. TJX Companies beheerde aan het einde van het fiscale jaar 503 locaties van TK Maxx en 44 locaties van HomeSense in Europa.

In Canada zag de kleding en interieurartikelen gigant een daling van de omzetgroei. Het afgelopen jaar nam de omzet toe met 8 procent, tegenover een groei van 12 procent het voorgaande jaar. Ook in het vierde kwartaal is een kleinere stijging te zien van 4 procent, terwijl in die periode vorig jaar een groei van 14 procent plaatsvond.

TJ Maxx verwacht 10 tot 12 procent groei winst in FY18

Voor FY18 verwacht het bedrijf dat de winst per aandeel tussen de 3,80(3,60) en 3,89(3,69) dollar uitkomt. Om dit te realiseren zal een groei van 10 tot 12 procent moeten plaatsvinden. Ook geeft het bedrijf aan een toename van 0.11 dollar per aandeel te verwachten in 2018. Het eerste kwartaal moet volgens TJX Companies een winst per aandeel tussen de 0.76 en 0.78 dollar opleveren.

Beeld: TK Maxx Facebook

Moederbedrijf Noppies neemt Queen Mum over

9M, het moederbedrijf van Noppies, heeft zwangerschapsmodelabel Queen Mum overgenomen. Noppies en Queen Mum laten weten ‘hun krachten te bundelen’ en zo hun posities op de markt van zwangerschapsmode te willen versterken.

“Met deze stap wordt invulling gegeven aan de gezamenlijke visie dat samenwerking zal leiden tot sterkere merken, betere service naar klanten, geografische expansie en efficiëntere operationele processen,” laten Noppies en Queen Mum weten. Queen Mum zal gebruik gaan maken van de infrastructuur en schaalvoordelen van Noppies, terwijl Noppies profiteert van de kennis over high fashion in combinatie met comfortabele en kwalitatief hoogwaardige materialen.

Moederbedrijf Noppies neemt Queen Mum over

Anne-Gien Haan, CEO van 9M, laat in een persbericht weten: “Queen Mum is een modieus merk dat een stevige positie opgebouwd heeft in zwangerschapskleding. Wij zijn erg blij met deze krachtenbundeling. Wij zijn ervan overtuigd dat onze bedrijven elkaar versterken en dat wij met elkaar kunnen zorgen voor een versnelde groei.”

Renee Bino en Erzsebet Weber, oprichtsters van Queen Mum: “De samenvoeging van ons bedrijf met Noppies is een belangrijke stap voorwaarts. Noppies heeft een sterke positie met diverse merken in de markt voor positiekleding. Wij zijn ervan overtuigd dat Queen Mum zal profiteren van de schaalvoordelen die Noppies biedt op het gebied van multichannel verkoop, inkoop en operationele processen. Samen kunnen we bouwen aan een versterking van onze merken, een uitbreiding van onze service en een betere samenwerking met onze internationale klanten.”

Queen Mum overgenomen door 9M

Moederbedrijf 9M neemt steeds meer bedrijven over. CEO Haan wil op deze manier het portfolio van het bedrijf versterken. “Gezamenlijk kunnen wij meer investeren in merken, ontwikkeling van toonaangevende collecties, kwaliteit, logistieke processen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In combinatie met onze merken Noppies, Supermom en Esprit ontstaat met Queen Mum een compleet en relevant merkenportfolio en kunnen we onze consumenten en klanten beter bedienen.” In december 2016 werd kindermodemerk Imps & Elfs ook overgenomen door het moederbedrijf van Noppies.

Moederbedrijf Noppies neemt Queen Mum over

9M, is een participatie van investeringsfonds Vendis Capital, die Noppies in juni 2016 overnam. Noppies-CEO Maarten Millenaar trok zich bij de overname terug en werd vervangen worden door Anne-Gien Haan. Vendis liet weten dat Haan het merk ‘naar de volgende groeifase zou leiden’. Vendis Capital heeft naast 9M nog 10 andere participaties in zijn portfolio waaronder Humanoid, Ferm Living en Petrol Industries.

Noppies, met een hoofdkantoor in Lelystad, ontwikkelt en verkoopt gespecialiseerde zwangerschaps- en babykleding onder de bekende merken Noppies en Supermom. Het bedrijf werd in 1991 opgericht door Norbert Mutsaerts en wordt nu in heel Europa verkocht. De belangrijkste markten zijn de Benelux, Frankrijk, Spanje en Canada.

Queen Mum werd in 2002 opgericht door Renee Bino en Erzsebet Weber. Het bedrijf dat gevestigd is in Amsterdam, ontwikkelt en verkoopt eigentijdse zwangerschapsmode die kwalitatief hoogwaardige stoffen combineert met trenditems. De producten worden verkocht in Europa (met name in Nederland, België en Duitsland) en in Noord-Amerika.

Beeld: Noppies, Queen Mum

Meer details bekend over beursgang Canada Goose

Canada Goose is van plan om later dit jaar de beursgang te maken, en heeft documenten ingediend voor New York en Toronto. Een maand na de eerste bekendmaking van het nieuws wordt er meer duidelijk over de details van de beursgang. Volgens de documenten zal het bedrijf aandelen aanbieden onder de naam Goos. Dat meldt WWD.

Er zullen verschillende aandelen verkrijgbaar zijn, zo zijn er onderliggende aandelen met één stem per aandeel en de meervoudige stemgerechtigde aandelen met 10 stemmen per aandeel. Uit de documenten blijkt tevens dat het modebedrijf een netto-inkomen had van 26,5 miljoen dollar op een netto-omzet van 290,8 miljoen dollar. Het bruto resultaat kwam uit op 145,6 miljoen dollar, met een brutomarge van 50,1 procent. Per 31 december 2016 werd het label, dat bekend staat om zijn luxe donsjassen, in 36 landen verkocht via 2.500 groothandelpunten.

In december 2013 verwierf Bain Capital een meerderheidsbelang van 70 procent in het bedrijf. Bain zal nog steeds een controlerend belang hebben in de onderneming na de beursgang; zo’n 10 procent van het bedrijf zal verkocht worden via de beurs.

Bain Capital verwierf een 70 procent belang in het bedrijf in december 2013. Naar aanleiding van de beursgang, zal Bain nog steeds eigenaar van een controlerend belang in de onderneming. Ongeveer 10 procent van het bedrijf zal worden verkocht via de IPO. Canada Goose hoopt dat de beurswaarde van het bedrijf wordt geschat op 2 miljard dollar (1,9 miljard euro).

Beeld: Canada Goose website

C&A schrapt banen op hoofdkantoren België en Duitsland

C&A gaat herstructureren en schrapt daarom banen op de hoofdkantoren in België en Duitsland. In het Belgische Vilvoorde verdwijnen waarschijnlijk 70 banen en in het Duitse Düsseldorf verliezen 160 medewerkers mogelijk hun baan. Volgens C&A zijn de ontslagen het gevolg van het transformatieplan.

Kledingketen C&A laat in een persbericht weten de ‘competitiviteit in Europa te willen versterken’. Daarom wordt onder meer de organisatie ‘vereenvoudigd om efficiënter te worden’ en de ‘werkingskosten gereduceerd’. “In elke locatie hebben we opportuniteiten geïdentificeerd om complexiteit te reduceren en onze manier van werken te vereenvoudigen, met als uiteindelijk resultaat hoofdkantoren die flexibeler en kostenefficiënter zijn en sneller op de noden van de markt kunnen inspelen,” zegt het modebedrijf.

De Ondernemingsraden van het Europees en Belgisch hoofdkantoor in Vilvoorde en het Europees hoofdkantoor in Düsseldorf zijn dinsdag ingelicht over de plannen. De maatregelen zullen in de komende weken besproken worden tijdens overleggen met de sociale partners in de Ondernemingsraden.

De ontslagen vallen alleen op de hoofdkantoren, niet in de winkels. In België werken in totaal 2.500 mensen bij C&A, tegenover 13.000 in Duitsland. In Vilvoorde is het Europees en Belgisch hoofdkantoor gevestigd, en daar zijn 570 mensen werkzaam. Op het Europese hoofdkantoor in Düsseldorf werken 1.400 mensen.

Ontslagronde C&A: 70 ontslagen in België en 160 in Duitsland

De herstructurering is onderdeel van het groeiplan van C&A, dat in november is aangekondigd. Er is 1 miljard euro uitgetrokken door het kledingconcern en zal in Europa geïnvesteerd worden in winkelbeleving, marketing, serviceverbetering, online strategie en de collectie zelf. Onrendabele winkels zullen hun deuren sluiten en ook wordt er geïnvesteerd in bestaande winkels.

Het doel van de investering is om een 'robuuste groei' te realiseren in 2021, dan moet 80 procent van de filialen vernieuwd zijn. Tegen het einde van 2017 moet al eenderde van de winkels in een nieuw jasje zijn gestoken.

"C&A staat aan het begin van een ambitieuze transformatie die gericht is op het bouwen van een toekomstbestendig bedrijf en het omvormen van de business naar een fundamenteel nieuwe manier om toegevoegde waarde te blijven leveren aan haar klanten," liet het modebedrijf destijds in een persbericht weten.

Eerder wilde topman Philippe Brenninkmeijer aan het Duitse vakblad Textilwirtschaft niet zeggen of er ontslagen zouden vallen, in Spanje gebeurde dat eerder wel. C&A heeft 1.500 winkels in Europa, waar zo'n 35.000 mensen werkzaam zijn.

Beeld: C&A website

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

Esprit heeft in het eerste halfjaar van 2016 een nettowinst van 61 miljoen Hongkongse dollar (7,4 miljoen euro) geboekt. Het modelabel lijkt zich te herstellen, na het nettoverlies van 238 miljoen Hongkongse dollar in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet bedroeg echter 8,2 miljard dollar (1,02 miljard euro), wat neerkomt op een daling van 9,9 procent in lokale valuta (en jaar-op-jaar basis). Vorig jaar was de omzet nog 9,3 miljard Hongkongse dollar (1,14 miljard euro).

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

CEO Jose Manuel Martínez liet tijdens de persconferentie weten: “Tijdens het eerste half jaar van boekjaar 2016/2017 stonden de prestaties onder druk en daarom heeft het management beslissende maatregelen genomen om winst te genereren. Hierdoor zijn de botton line prestaties van de groep zichtbaar verbeterd.”

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

Esprit rapporteert nettowinst van 61 miljoen Hongkongse dollar

De labels Esprit Woman en EDC, die samen goed zijn voor 70,3 procent van de groepsomzet, rapporteerden een omzetdaling van respectievelijk 5,6 procent en 6,4 procent in lokale valuta. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzetten met 2,6 procent en 1,4 procent. De winkeloppervlakte van Esprit Men werd flink gereduceerd na tegenvallende resultaten. De omzet daalde met 17,1 procent. Lifestyle en andere producten zag de omzet nog meer dalen met een percentage van 18,6 procent. Dat kwam vooral door de daling van de kinderlijn, die de omzet met maar liefst 62,8 procent zag dalen als gevolg van de licentie-overdracht naar Groupe Zannier in januari 2016.

Retail (exclusief e-commerce) zag de omzet met 13,1 procent dalen in lokale valuta. De winkeloppervlakte werd met 11,1 procent gereduceerd. In het eerste halfjaar daalde de omzet van groothandel met 10,5 procent, terwijl de verkoopoppervlakte met 16,8 procent daalde.

In Duitsland werd een omzet van 4,1 miljard Hongkong dollars gerapporteerd (508 miljoen euro) in het eerste halfjaar, wat neerkomt op een daling van 6,3 procent in lokale valuta. De winkeloppervlakte daalde met 8,7 procent. De retail, e-commerce, groothandel en licenties samen droegen voor respectievelijk 36,8 procent, 28,4 procent, 34,5 procent en 0,3 procent bij aan de Duitse omzet. Zonder e-commerce rapporteerde de Duitse retail een daling van 7,2 procent. De omzet van groothandel in Duitsland daalde met 6,4 procent.

In de regio Rest van Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten werd een omzet van 3 miljard Hongkongse dollar (374 miljoen euro) gerapporteerd. Dat is een daling van 10,8 procent. In Rest van Europa werd een daling van 12,5 procent gezien in retail, tegenover een daling van 15,3 procent in verkoopoppervlakte. Er werden 17 winkels gesloten die verlieslatend waren en 31 concessies werden gesloten als gevolg van het faillissement van V&D. De groothandel daalde in de Rest van Europa met 12,5 procent.

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

De brutomarge steeg met 2 procentpunt tot 52,5 procent. Esprit wist de operationele kosten met 10,8 procent te reduceren tot 4,3 miljard Hongkongse dollar (536 miljoen euro). CFO Thomas Tang liet in het persbericht weten: “De groep heeft een merkbare verbetering bereikt in de financiële prestaties, dankzij de besparingen in alle belangrijke kostenposten. Vooral door de versnelde sluitingen van verlieslatende winkels, de implementatie van reduceringen van overhead costs en de verlaagde marketing- en reclame-uitgaven naar een normaal niveau na de sterke druk van vorig jaar.” Esprit heeft als doel om de operationele kosten met 1 miljard Hongkongse dollar (exclusief FX-effecten, 123 miljoen euro) in twee jaar te reduceren naar het niveau van boekjaar 2015/2016. Het EBIT (zonder bijzondere posten) kwam uit op 2 miljoen Hongkongse dollar (245.000 euro), tegenover een verlies van 252 miljoen dollar (30,9 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar.

Esprit zet strategisch plan door in H2 2016

De groep blijft focussen op het Strategische Plan, ook in de tweede helft van boekjaar 2016/2017. Met deze strategie zal de omzet waarschijnlijk nog verder dalen, als gevolg van de sluiting van verlieslatende winkels. Esprit verwacht wel dat het een positief effect heeft op de verbetering van de brutomarges en een verlaging van de operationele kosten.

Voorzitter van Esprit Group, Dr. Raymond Or, laat weten: “Hoewel de operationele omstandigheden wereldwijd zeer uitdagend zijn, blijven we vooruitgang boeken in de meeste gebieden van de groep en dit overtuigt ons ervan dat het Strategisch Plan het concurrentievermogen van Esprit op lange termijn zal herstellen. Wij blijven volledig toegewijd en gericht op de uitvoering van het plan.”

Samenvatting

Omzet 8,32 Hongkong dollar
Nettowinst 61 miljoen Hongkong dollar
Brutowinstmargo 52,5 procent

Beeld: Esprit, Facebook Esprit