(advertentie)
(advertentie)

Frans luxeconcern Kering is het enige bedrijf in de categorie ‘’Textiel, mode en luxeproducten’’ dat de Corporate Knights Global 100 index heeft gehaald - een jaarlijks overzicht van de 100 meest duurzame bedrijven wereldwijd. Het bedrijf neemt op de lijst de 47e plaats in, zo werd vandaag bekendgemaakt op het World Economic Forum in Davos.

Voor Kering is dit het derde jaar op rij waarin het bedrijf in de lijst van Corporate Knights is opgenomen. Behalve Kering wist H&M als enige andere modebedrijf een plaats op de lijst te bemachtigen (nummer 57).

”Bij alle beslissingen die we nemen, in alle departementen en alle afdelingen van onze productieketen, is duurzaamheid een criterium - we beschouwen dit dan ook als een belangrijk deel van onze Kering savoir-faire,” zegt Marie-Claire Daveu, Chief Sustainability Officer bij Kering. “Genoemd worden in de Corporate Knights 2018 Global 100, als het meest duurzame bedrijf in de textiel-, mode- en luxesector, is dan ook een echte eer voor Kering, en een motivatie om te blijven streven naar een duurzamere luxeindustrie.”

De Global 100 die Corporate Knights jaarlijks uitbrengt, wordt door adviesbureau Branding Institute erkend als de beste index in de wereld dankzij zijn relevantie, betrouwbaarheid en de gebruikte methoden. Voor het opstellen van het overzicht is gekeken naar ruim 7.000 (beursgenoteerde) bedrijven, die een waarde van tenminste 2 miljard dollar (1,63 miljard euro) hebben. Gekeken wordt naar 17 key performance indicators die kwantitatief worden gemeten.

Chinese investeerder voor Mary Katrantzou

Mary Katrantzou heeft een nieuwe investeerder binnengesleept voor haar gelijknamige label. Wendy Yu, een Chinese miljardairsdochter met ambities in de modeindustrie, heeft met haar investeringsmaatschappij Yu Capital een minderheidsbelang genomen in het label van de Grieks-Britse ontwerpster. Dat maken beide partijen bekend middels een statement.

De belegging past in het businessmodel van Yu, die middels investeringen Westerse merken helpt om voet aan de grond te krijgen in China. De details omtrent de deal zijn niet bekend gemaakt. Ook andere investeerders zijn ingestapt, alleen blijven zij anoniem.

“Met het oog op de toekomst van het merk, was het tijd om mijzelf te omringen met vooruitstrevende en ondernemende vrouwen, die me niet alleen inspireren om te ontwerpen, maar die ik ook vertrouw en respecteer voor hun zakelijk inzicht,” reageert Katrantzou in een statement op het nieuws. “Wendy is een bijzondere vrouw met een pragmatische en toekomstgerichte visie. Daarnaast is ze ook een goede vriend en ambassadeur voor het merk,” besluit de Griekse ontwerpster.

De 27-jarige Wendy Yu heeft voor het komende jaar 20 miljoen dollar (16,3 miljoen euro) gereserveerd om te investeren in opkomende kledingmerken. “Mary heeft een unieke uitstraling en heeft laten zien over de juiste creatieve veelzijdigheid te beschikken die nodig is om uit te groeien tot een belangrijke speler binnen het luxesegment,” aldus Yu in het statement. “Haar merk laat zien over genoeg potentie te beschikken om te slagen in de Chinese markt.”

Katrantzou, geboren in Athene, Griekenland, studeerde architectuur aan de Rhode Island School of Design en behaalde een BA in textielontwerp en een MA in mode aan Central Saint Martins. Haar beroemde afstudeershow in 2008, met trompe-l'oeil-prints van oversized sieraden op gebreide jurken, maakte veel indruk in de industrie. Na haar afstudeershow richtte Katrantzou haar eigen merk op, dat onmiddellijk werd ingekocht door een aantal gerenommeerde warenhuizen zoals Browns, Colette en Joyce. Vandaag de dag wordt haar merk verkocht bij een honderdtal premium retailers, zoals Matchesfashion.com, Selfridges, Harrods en Saks.

In 2018 viert Katrantzou het tienjarig bestaan van haar label. Ter gelegenheid hiervan opende in het Dallas Contemporary Museum vorige week de tentoonstelling Mary, Queen of Prints, de eerste grote solotentoonstelling van de ontwerpster.

Beeld: via Wendy Yu

Hussein Chalayan verkoopt 20 procent aandelen aan Centricus

Ontwerper Hussein Chalayan heeft 20 procent van de aandelen van zijn label verkocht aan investeringsmaatschappij Centricus. Voor het laatstgenoemde bedrijf is dit de eerste investering in een modebedrijf.

Centricus heeft laten weten dat het nauw zal gaan samenwerken met de directie van Chalayan’s label om zo de internationale uitbreidingsplannen die het bedrijf heeft, te verwezenlijken. De focus ligt naar eigen zeggen met name op het betreden van de Chinese markt evenals het investeren in technologie om de verkoop verder te stimuleren.

Dalinc Ariburnu, één van de oprichters van Centricus, liet het volgende weten naar aanleiding van het nieuws: “We zijn verheugd om de modeindustrie te betreden met zo’n prestigieus merk. Met de steun van Centricus, heeft Chalayan toegang tot zowel management expertise als financiële middelen die de internationale expansie en technologische ontwikkeling van het bedrijf kunnen helpen.”

”Ik voel me opgewonden en vereerd dat ik aan deze nieuwe fase ga beginnen met Centricus, die ons zal helpen om op een innovatieve manier te groeien en nieuwe markten te bereiken. Het team van Centricus heeft een out of the box aanpak die heel erg overeenkomt met de merkwaarden van Chalayan,” voegde de ontwerper hieraan toe.

Hussein Chalayan, een Britse ontwerper met een Turks-Cyprische achtergrond, lanceerde zijn gelijknamige label in 1993. Hij staat bekend om de innovatieve manier waarop hij een brug weet te slaan tussen design, kunst en technologie, evenals zijn specialisatie in maatwerk en draperen.

Beeld: Hussein Chalayan Facebook

Beursorganisatie Eurovet zet de missie om professionals met elkaar in contact te brengen kracht bij. De organisatie lanceert het platform The Lingerie Place waar inkopers, merken, pers en influencers samen kunnen komen.

Op het platform zijn al 1500 merken uit de bodyfashion (lingerie, swimwear en activewear) te vinden en 1200 leveranciers van stoffen en textiel uit meer dan 45 landen. Het platform moet het mogelijk maken om in contact te komen met bedrijven gedurende het hele jaar, naast de gebruikelijke beursevenementen.

De merken die te zien zijn op The Lingerie Place zijn exposanten van Eurovet beurzen. Elk merk krijgt een eigen gedeelte op het platform, ‘een mini-site’, aldus het persbericht. Op dit deel is te zien op welke show het merk staat, hoe de collectie en identiteit van het merk eruit ziet, ook kan een afspraak aanvraag worden gedaan of contact worden gezocht met de manager van het bedrijf. Merken krijgen een jaar lang toegang tot het platform bij het beurspakket. The Lingerie Place is voor inkopers gratis toegankelijk, na registratie en verificatie.

The Lingerie Place zal verder worden aangevuld met een redactioneel platform met nieuws en informatie over de bodyfashion markt.

Het Nederlandse Eurocommercial Properties is de nieuwe eigenaar van het Woluwe Shopping Center. Het vastgoedbedrijf betaalt naar verluid 425 miljoen euro voor het winkelcentrum, gelegen aan de rand van Brussel. Dit blijkt uit een mededeling van de vastgoedcertificaten Woluwe Shopping Center en Woluwe uitbreiding, waarover De Tijd bericht.

In oktober werd al bekend dat Eurocommercial een bod had gedaan op het winkelcentrum: volgens de mededeling is dat afgelopen vrijdag aanvaard. De huidige eigenaar van het complex, AG Real Estate, zette het begin 2017 in de etalage voor een bedrag van 300 miljoen euro. De koop wordt volgens een aanvullende persbericht eind februari afgerond.

Het Brusselse Woluwe Shopping Center opende haar deuren in 1968 en heeft een oppervlakte van zo’n 46.000 vierkante meter. Jaarlijks bezoeken ruim 6,5 miljoen mensen het complex. Onder meer Zara, C&A, Superdry en Calvin Klein bestieren een pand in het centrum. Eurocommercial Properties is een beursgenoteerde specialist in shoppingcentra, met een portfolio ter waarde van vier miljard euro. Het bezit winkelcentra in onder meer Frankrijk, Zweden en Italië.

Online outletplatform Otrium ontvangt kapitaalinjectie

Otrium, een online outletplatform heeft een investering van 750.000 euro ontvangen, zo meldt de start-up in een persbericht. Met het groeikapitaal willen de oprichters de outlet opschalen naar het buitenland.

Het platform biedt gevestigde en opkomende merken een plek om een eigen outlet te openen. Otrium verzorgt de techniek en logistiek waardoor merken zelf geen investering hoeven te doen voor het openen van een (online) outlet. Onder andere merken zoals Fabienne Chapot, Sapph, Denham, Gsus, Josh V, Puma en Anecdote zijn al bij Otrium aangesloten. Op dit moment is het platform alleen nog aanwezig in de Benelux.

Dankzij de nieuwe investering heeft Otrium binnen twee jaar 1,4 miljoen groeikapitaal opgehaald. Adriaan Mol, van Mollie en Messagebird, Fred Gehring en Ludo Onnink, beiden van Tommy Hilfiger, zitten achter de kapitaalinjectie. Gehring, oud CEO bij Tommy Hilfiger in een statement: “ Otrium is de innovatieve uitdager op het gebied van mode-outlet, een van de snelst groeiende sectoren in de modewereld. De oprichters Milan Daniels en Max Klijnstra hebben de afgelopen jaren ongelofelijke resultaten laten zien. Otrium is een moderne toevoeging aan het outlet-landschap.”

“Outlet shopping is een snelgroeiend onderdeel van de modemarkt. Wij helpen merken om het potentieel van online outlet volledig te benutten. Via ons ‘full service marketplace’-model kunnen modemerken zelf een volledig verzorgde online outlet openen. Voor opkomende merken zijn we vaak de eerste mogelijkheid om een outlet te beginnen, en voor grote merken zijn we een extra kanaal waar ze geen vaste kosten aan hebben,” aldus mede-oprichter Milan Daniels.

Beeld: Otrium website

Na een verlies van 5,8 miljoen in 2015, heeft The Sting een winst behaald van 17,4 miljoen euro. Dit blijkt uit de cijfers die afgelopen december zijn gedeponeerd over het jaar 2016. De winst overstijgt hiermee ruim de verwachting van 4 miljoen die Sting-eigenaar Herman Franzen had.

De verbetering van de winst is onder andere te danken aan het schrappen van kostenposten. Onder andere de personeelskosten werden verminderd eveneens als de huisvestingskosten. De omzet bij de keten blijft echter teruglopen. Aan het einde van 2016 kwam de omzet neer op 170 miljoen terwijl dat twee jaar eerder nog op een niveau van 230 miljoen lag. The Sting werkt al een jaar met een groeiplan dat de omzet moet vergroten tot 400 miljoen euro tegen 2020.

Costes, een zusterformule van The Sting, rapporteerde een nettowinst van 1,8 miljoen euro in 2016. De winst is hiermee verdubbeld ten opzichte van 2015. De omzet kwam neer op 32 miljoen euro.

In 2017 lanceerde The Sting Brand House twee nieuwe ketens: The Cotton Club en Distrikt Nørrebro.

Richemont doet bod op resterende aandelen Yoox Net-A-porter

Richemont is voornemens de aandelen van Yoox Net-A-Porter over te nemen die het nog niet in handen heeft. De Zwitserse modegroep biedt aandeelhouders 38 euro per aandeel, waarmee het totale bod uitkomt op 2.8 miljard euro. Dat maakt Richemont vandaag bekend middels een statement op de website.

De aandeelhouders van Yoox Net-A-Porter moeten nog akkoord gaan met het bod, maar CEO Frederico Marchetti laat weten welwillend te staan tegenover een overname. “Richemont heeft aangegeven met de overname verder te willen bouwen aan onze groei,” aldus Marchetti in het bericht. “Richemont wil extra middelen inzetten om onze positie als leider in het online luxesegment te versterken en te vergroten. Dit betekent meer investeringen in producten, technologie, logistiek, mensen en marketing.”

Naast volledige controle wil Richemont met de overname ook haar positie op de e-commerce-markt versterken. “Dankzij onze inzet en toewijding zien we kansen om de leidende positie van Yoox Net-a-Porter verder te versterken, de onderneming verder te laten groeien in nieuwe en bestaande regio’s, de beschikbaarheid en bereikbaarheid van onze producten te vergroten en door te gaan met het ontwikkelen van ongeëvenaarde services voor de veeleisende consument van vandaag de dag,” aldus Johann Rupert, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Richemont.

Het bod van Richemont volgt op de toenemende concurrentie binnen het online luxesegment. Platforms als Farfetch en Matchesfashion.com eisen een steeds groter marktaandeel op, terwijl verschillende merken inzetten op e-commerce met de lancering van eigen webshops. Met de overname hoopt Richemont de positie van Yoox Net-a-Porter vast te houden.

Yoox en Net-A-Porter werden begin 2015 samengevoegd tot de huidige modegroep. Yoox- Net-a-Porter kwam toen voor de helft in handen van Richemont. Yoox-oprichter Federico Marchetti werd benoemd tot CEO. Yoox Net-A-Porter Group S.p.A. (YNAP) wist in 2017 de 2 miljard euro-grens te passeren: in totaal werd een omzet gehaald van 2,1 miljard euro in boekjaar 2017, aldus de voorlopige resultaten van het bedrijf. Dat betekende een stijging van ruim 16 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De Richemont Group zag de omzet het afgelopen boekjaar met 7 procent toenemen. De groei was voornamelijk te danken aan de juwelen-en horloge-modehuizen, aldus het jaarverslag. Onder meer Cartier, Chloé en Dunhill zijn onderdeel van het portfolio van Richemont.

Beeld: YNAP

Geox ziet omzet licht dalen in 2017 en benoemt nieuwe CEO

Het Italiaanse Geox S.p.A. heeft 2017 afgesloten met een lichte omzetdaling. De voorlopig gepubliceerde cijfers van het schoenenbedrijf laten een totaalomzet zien van 884.5 miljoen euro: een bedrag dat 1,8 procent lager ligt dan vorig jaar. Behalve financieel nieuws, kondigde Geox bovendien de aanstelling van een nieuwe CEO aan. De Italiaan Matteo Mascazzini, onderdeel van het directieteam van Gucci, zal het stokje per 1 februari overnemen van Gregorio Borgo, meldt Geox. “Matteo zit al twintig jaar in het modevak, en hij heeft zowel ervaring in retail als in het bewerkstelligen van internationale groei. Dankzij deze expertise weet ik zeker dat hij met een juiste strategie op het gebied van marketing, communicatie, merk, product en distributie zal komen, waardoor Geox mooie resultaten kan boeken,” stelt Moretti Polegato, voorzitter van de Raad van Bestuur.

Geox ziet omzet licht dalen in 2017 en benoemt nieuwe CEO

Geox S.p.A. ziet daling omzet uit eigen winkels

In lijn met de verwachtingen van het bedrijf, maakte de groothandelsomzet een lichte stijging door, terwijl de verkoop in de eigen winkels juist achterbleef. Groothandel, goed voor 45 procent van de totale omzet, kwam neer op 401 miljoen euro, wat een lichte stijging van 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder inhield. De omzet uit eigen retail bleef steken op 362.1 miljoen euro: 2,3 procent lager dan in 2016. Naar eigen zeggen heeft deze daling te maken met de nieuwe strategie die het bedrijf hanteert, waarbij wordt ingezet op een optimalisatie van de eigen retailtak. Als onderdeel van de strategie werden dit jaar 136 winkels gesloten in achterblijvende markten, terwijl er ook 70 nieuwe winkels bijkwamen in regio’s die potentieel bieden zoals Rusland, China en Oost-Europa. Per 31 december 2017 waren er 1.095 Geox-winkels, waarvan 439 door Geox zelf worden beheerd.

Geox ziet omzet licht dalen in 2017 en benoemt nieuwe CEO

Teruglopende omzet voor Geox in Europa en Noord-Amerika

In Rusland, China en Oost-Europa boekte Geox naar eigen zeggen een ‘’bijzonder sterke groei’’. Echter, in thuisland Italië, de rest van Europa en Noord-Amerika was de situatie minder rooskleurig. De omzet in Geox’ thuismarkt kwam neer op 257.5 miljoen euro, 4,7 procent lager dan vorig jaar. In Europa (hieronder vallen elf landen, waaronder Nederland, België, Duitsland en Spanje) boekte het bedrijf een omzet van 382.9 miljoen, een daling van 3,4 procent. Noord-Amerika moest echter de grootste tegenslag verwerken: hier daalde de omzet van Geox met 6,2 procent tot een opbrengst van 56.9 miljoen euro.

Tot slot maakte het bedrijf bekend dat de opbrengst uit schoenen, goed voor 90 procent van de omzet, met 2,1 procent was gedaald tot een totaal van 796.7 miljoen euro. De omzet uit kleding, goed voor een tiende van de omzet, lag met 87.9 miljoen euro juist 3,1 procent hoger dan een jaar geleden.

Bestuursvoorzitter Polegato noemt de resultaten stabiel, en zegt het volgende over de resultaten die het bedrijf in 2017 boekte: “Ik vertrouw erop dat deze resultaten - samen met de investeringen die we doen in het verbeteren van onze stijl, nieuwe producten, een nieuw winkelconcept, marketing gericht op technologie en stijl en een sterke aanwezigheid in markten met veel potentieel - ons in staat zullen stellen om een winstgevende, stabiele en duurzame groei te realiseren.”

Beeld: Geox Facebook

In het eerste kwartaal heeft Primark de omzet met zeven procent zien stijgen bij constante wisselkoersen, aldus het moederbedrijf Associated British Foods (ABF). Wanneer gekeken wordt naar de werkelijke wisselkoersen steeg de omzet zelfs met 9 procent.

“Groot-Brittannië leverde opnieuw goede resultaten met sterke like-for-like verkoop, een constante en sterke toename van marktaandeel en handel die de breedte van ons assortiment weergeeft,” aldus het bericht. Verkoop in Europa werd negatief beïnvloed door warm weer in oktober, maar dit werd rechtgetrokken in de vijf weken voor kerst. De verkoop in de Verenigde Staten gaat volgens ABF ook vooruit.

Op 6 januari had Primark 350 winkels wereldwijd en een winkeloppervlak van 1,3 miljoen vierkante meter. Daar wil de keten dit jaar nog 110.000 vierkante meter aan toevoegen, waaronder de winkel in Antwerpen.