• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Met meer dan 85.000 bezoekers heeft sportvakbeurs Ispo München, die op 8 februari eindigde, een nieuw bezoekersrecord behaald. 2.732 exposanten uit de hele wereld presenteerden hun innovaties in 16 volgeboekte hallen. De topthema's bestonden uit Urban Outdoor, Duurzaamheid en Digitalisering.

Meer internationale bezoekers, meer digitale producten

De positieve stemming in de industrie was duidelijk merkbaar in de volle zalen. Ongeveer 6 procent meer beursbezoekers ten opzichte van het afgelopen jaar, veelal uit het buitenland. De beurs trok vooral duidelijk meer belangstelling uit landen als Italië, Rusland, Groot-Brittannië, China en de VS. Ook het aantal exposanten op de beurs steeg met 3 procent. Een reden hiervoor is vooral de digitalisering in de sportmarkt de toename van het aantal elektronische sportgadgets is dan ook groot. "Elektronica wordt steeds meer in de sportartikelen verwerkt," aldus beursdirecteur Klaus Dittrich. Wearable Technology is een belangrijke groeimarkt, variërend van horloges en fitness trackers tot aan drones. Ook traditionele merken maken steeds meer gebruik van technologi; denk aan met sensortechnologie uitgeruste skistokken, virtual realitybrillen voor een emotionele winkelervaring en een digitale skicoach voor inlegzolen.

Optimisme in de industrie

De sportmarkt staat voor grote uitdagingen en dat geldt op vele gebieden. Te beginnen met het weer. Door de toenemende wisselvalligheid van het weer kan steeds minder betrouwbaar seizoensgebonden worden verkocht. Ook de digitalisering van de handel, consumententrends en duurzaamheid zorgen momenteel voor bijna alle fabrikanten en distributeurs voor uitdagingen. Daarom vormden tal van lezingen en discussies een aanvulling op het klassieke beursprogramma en herhaaldelijk klonk de oproep vooral ‘nieuwe wegen in te slaan’.

Nieuwe timing nodig

De klimaatverandering is een probleem voor alle sectoren en ook de sportmarkt heeft er last van: De discrepantie tussen het moment van levering en de verkoop van de goederen. Donsjacks in augustus en bikini's in februari passen steeds minder bij de aankoopbehoefte van de consument. Vroege kortingen en dalende winstgevendheid in de lente en de herfst zijn daar de gevolgen van. Veel merken willen de levering daarom uitbreiden naar verschillende termijnen in de seizoenen en daarop afgestemd ook de collecties en kleurenthema's ontwikkelen. "We hebben in wezen twee collecties per jaar, maar willen die met maandelijkse thema's aanvullen," zegt Jeremy de Maillard, vicepresident marketing en e-commerce bij The North Face. Ook Alexander Wirth, zelf afkomstig uit de modebranche en sinds een paar maanden CEO van Bogner en dus de aangewezen opvolger van sportlegende Willy Bogner, heeft soortgelijke plannen en wil op lange termijn een pre- en maincollection per seizoen aanbieden - aangevuld met nieuwe kleuren en thema's. Bij Jack Wolfskin werkt men al met zes levertermijnen, maar alleen binnen de eigen distributiekanalen. Dat wil zeggen: in de eigen winkels, franchisewinkels en natuurlijk ook in de webshop. "Hierdoor zijn het bestsellermanagement en de in-season-sales aanzienlijk gestegen", legt Melody Harris-Jensbach uit. Zij was eveneens lang actief in de modebranche en leidt Jack Wolfskin tegenwoordig.

Trend: Urban Outdoor

Last but not least zijn er de behoeften van de consument zelf, die in de afgelopen seizoenen sterk veranderd zijn. Geïnspireerd door het alomtegenwoordige Athleisure-thema, worden in de mode steeds meer technische functies als toegevoegde waarde opgenomen. Hierdoor concurreren modecollecties in toenemende mate met sportmerken, die daarom ook extra inspanningen leveren om nieuwe, modieuze looks te creëren. Het feit dat technische sportjassen niet alleen maar in de bergen te vinden zijn, maar ook het straatbeeld van de steden domineren, heeft de outdoorindustrie in het verleden flinke groeicijfers opgeleverd. Sinds de mode-industrie daarachter is gekomen en meer en meer technologie met stijl combineert, is de outdoorindustrie op zoek naar nieuwe oplossingen om mode en geloofwaardigheid in de sport met elkaar te combineren. Peak Performance is daar zeer gewaagd in en stelt een duidelijk fashion statement door samen te werken met Nigel Cabourn. Daarnaast legt het een duidelijke focus op progressieve ski- en outdoorstijlen. Lijnrecht daar tegenover staat een merk als Odlo, dat zich de afgelopen seizoenen sterk op de verjonging van het merk en de collecties richtte en daardoor zware verliezen in zijn marktaandeel leed, en zich nu juist weer op zijn kerncompetenties gaat concentreren.

Meer duurzame oplossingen

Er deden al geruchten de ronde, maar uiteindelijk zorgde een persbericht op de tweede beursdag voor duidelijkheid: W.L.Gore, de onbetwiste marktleider in laminaten, heeft besloten om net als vele andere sport- en outdoormerken tot 2020 alle schadelijke PFK's uit de Gore-Tex collecties en uit de productie van het Gore-Tex membraan te verwijderen. Ook werden er nieuwe kleurtechnieken, nieuwe recyclingoplossingen, Fairtrade-concepten en de eerste stappen voor de invoering van een circulaire economie gepresenteerd. Zo laat Patagonia zijn fleece bijv. vrijwel uitsluitend in gecertificeerde Fairtrade-fabrieken produceren. SpinDye presenteerde een nieuwe, hulpbronnen- en energiebesparende methode voor het kleuren van polyester en Sympatex, gespecialiseerd in laminaten, werkt aan bloedsomloopmodellen. Een andere innovatie kwam uit Japan: De Life Fibre Company heeft een methode ontwikkeld over hoe wol tot een fijn garen gesponnen kan worden, zonder dat de oppervlaktestructuur beschadigd raakt. Dit kan worden voorkomen door een ultrafijne nylonfilm om de vezel, die krassen voorkomt, maar de natuurlijke eigenschappen, zoals ademende en waterafstotende eigenschappen, behoudt. Zelfs kleuren kunnen door de nylonlaag worden opgenomen. Het gebruikelijke chloreren van wol, wat verantwoordelijk is voor de slechte milieucertificering van de natuurlijke vezel, is op die manier overbodig.

Foto’s: Regina Henkel / Ispo

Ispo