• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Premium lanceert succesvol nieuw concept

Premium lanceert succesvol nieuw concept

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Kort nadat de poorten van de in Berlijn gevestigde modebeurs Premium openden afgelopen maandag, was het al een drukte van jewelste in de hal van Gleisdreieck. En na een uur was de hal volledig afgeladen met bezoekers.

De modebeurs zag de wintereditie van Premium dit jaar uitgroeien tot een evenement met meer dan 1000 merken en 1.800 collecties, dat bezocht werd door bezoekers van over de hele wereld. Naast een groot aantal Duitse inkopers, was er ook een groot aantal Italiaanse en Aziatische inkopers afgekomen op de opening, om de laatste collecties voor de herfst-/wintercollecties ’15-’16 te inspecteren.

Opvallend hoge opkomst op eerste dag Premium

Ondanks andere Berlijnse beurzen als Panorama, Show & Order, Seek, Bright en Bread & Butter was de opkomst op de eerste dag van Premium opvallend hoog. Dit jaar vergrootte Premium de tentoonstellingsruimte met 17 procent, om voldoende ruimte te bieden aan de uitbreidende beurs en haar groeiend aantal deelnemers, die ongetwijfeld bij hebben gedragen aan het stijgend aantal bezoekers. In totaal heeft de Berlijnse handelsbeurs nu een oppervlakte van 30.000 vierkante meter en is het aantal deelnemende merken met 25 procent toegenomen.

Premium geniet positieve feedback op nieuw concept

Met deze omvang hoopt de organisatie haar positie als toonaangevende internationale vakbeurs voor premium en hedendaagse mode merken te versterken. “Met deze uitbreiding kan Premium de vraag vanuit de industrie bijhouden,” licht Anita Tillmann toe, managing director van Premium. "De strategie van organische groei en duurzaamheid is vooral belangrijk in tijden van verandering en is ook waardevol op lange termijn.”

Voor het eerst sinds de lancering heeft Premium het naburige Kühlhaus in gebruik genomen, waar voorheen het vakbeurszusje Seek zat. De nieuwe locatie is ingezet om de 'high-turnover trend'-collecties te presenteren van een aantal hedendaagse modelabels, zoals MbyM, Modström, Noa Noa en Twist & Tango. "De feedback over het nieuwe concept is zeer positief," zegt Tillmann. "De coherente mix van merken in de aparte zaal in het Kühlhaus gaat goed. De uitbreiding van Premium in de Kühlhaus biedt geselecteerde trendmerken de mogelijkheid om een onderdeel te zijn van de Premium-familie en is een reactie op de huidige retail-ontwikkelingen." Naast de uitbreiding in het Kühlhaus heeft Premium zich uitgebreid in verschillende historische gebouwen van het voormalige postgebouw dat behoort tot Hal 8. De nieuwe ruimten bieden plaats aan luxe collecties en herbergen merken als Alex Monroe, by Bow en David Aubrey.

Afgezien van de gevestigde lokale exposanten die hun collecties tonen, zijn er ook ambitieuze buitenlandse nieuwkomers op de beurs neergestreken. Een van hen is de Koreaanse ontwerper Samantha Sung, die eerder voor merken als Ralph Lauren en Cerutti werkte en nu haar eigen gelijknamige label heeft gelanceerd. Ze hoopt dat haar ontwerpen haar zullen helpen om in contact te komen met potentiële kopers en om ‘de Duitse en Scandinavische markt te leren kennen’.

Premium blijft ‘trouw’ aan zijn oorspronkelijke concept

"We observeren en analyseren de markt voortdurend, we communiceren veel met merken en retailers, en we nemen onze rol als een marktplaats zeer serieus," licht Tillmann toe. "We passen ons aanbod aan in lijn met de vraag, stellen elk seizoen opnieuw een nieuw merkenportefeuille samen en zorgen ervoor dat de juiste partners elkaar op Premium ontmoeten om business te genereren.”

"De industrie erkent en eert dit, zowel in termen van het aantal onderzoeken van merken als in termen van populariteit bij bezoekers. Ongeacht hoeveel succes en groei die we ervaren, zullen we trouw blijven aan ons concept en onze collecties zorgvuldig samenstellen."

Berlijn
Premium