• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Een positief begin voor Pitti Uomo

Een positief begin voor Pitti Uomo

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

”Ik vind dat alle plaatsen in Italië open moeten staan voor schoonheid en mode, zonder de barrières van ideologie of snobbisme, want dit zijn twee onderdelen van onze nationale identiteit die essentieel zijn voor het concurrentievermogen van de Italiaanse mode-industrie,” stelde de Italiaanse minister voor Cultureel Erfgoed Dario Franceschini bij de officiële opening van de 89e editie van mannenmodebeurs Pitti Immagine Uomo.

De beurs ging op dinsdag positief van start, wat het evenement mede te danken had aan het nieuws dat de Italiaanse mode-industrie het jaar 2015 waarschijnlijk zal afsluiten met een omzetgroei van 1,4 procent. Voor de eerste zes maanden van 2016 wordt zelfs een groei van 2,5 procent voorspeld, blijkt uit het rapport over de economische trends van de Camera Del Moda: de Italiaanse vereniging die de belangen van de nationale mode-industrie behartigt. Voor de mannenmode verliep het jaar 2015 bijzonder voorspoedig, omdat data van de Sistema Moda Italia uitwees dat de omzet in deze branche een omzet van bijna 9 miljard euro genereerde: een groei van 1,8 procent.

Pitti Uomo begint met bekendmaking nieuwe overeenkomst met het Uffizi Gallery Management

Met maar liefst 1.200 merken uit landen van over hele wereld, is de beurs een belangrijke pijler voor de stad. Burgemeester Dario Nardella en de president van het Florence Centrum voor Italiaanse Mode, Andrea Cavicchi, namen aan het begin van het evenement daarom de tijd om aan te kaarten dat hun stad internationaal gezien steeds belangrijker was geworden. Tegelijkertijd werd er ook een punt voor verbetering genoemd door minister Franceschini, die benadrukte dat er sterke behoefte is aan “een akkoord tussen de wereld van de mode en die van cultuur”.

Tijdens de aftrap van Pitti Uomo lag de nadruk op de ontwikkeling van de cultuur- en economische sector, en er werd ook aandacht besteed aan mode, creativiteit en toerisme. In overeenstemming met deze thema´s, kondigde Franceschini aan dat Pitti Immagine Discovery - de organisatie die Pitti Immagine en het Florence Centrum voor Italiaanse Mode omvat - een overeenkomst had getekend met het management van de Uffizi Gallery: een museum waarin kunst uit de oudheid centraal staat. Het doel van de overeenkomst is om de dialoog tussen de mode- en kunstwereld aan te stimuleren en te zorgen dat er ook meer acceptatie komt voor nieuwe generaties.

Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is de lancering van een driejarig programma van exposities over de hedendaagse mode die zullen plaatsvinden in het Palazzo Pitti museum. Wanneer dit precies zal zijn, is afhankelijk van het programma van het museum. In de komende weken zal meer bekend worden gemaakt over de invulling van het project. “Het is een fundamentele stap in de relatie tussen onze organisatie en de Italiaanse musea en culturele instanties,” zeiden Cavicchi en Gaetano Marzotto, de voorzitter van Pitti Immagine. ”Maar het is bovenal geweldig nieuws dat veel belofte inhoudt voor de ontwikkeling van een serieus programma omtrent de modecultuur in Italië.”

International Woolmark Prize Menswear vindt plaats tijdens Pitti Uomo

Behalve de talloze collectie presentaties van gevestigde namen, biedt Pitti Uomo ook ruimte aan ontwerpers die het nog niet zover hebben geschopt. Op 13 januari, de tweede dag van het evenement, wordt de prestigieuze International Woolmark Prize Menswear uitgereikt aan één van de zes finalisten. De eerste editie van de competitie die speciaal is gericht op mannenmode werd vorig jaar gehouden in Londen. “Onderzoek, jong talent en een internationaal bereik zitten allemaal in het DNA van Pitti Immagine en Pitti Uomo,” stelde Pitti Immagine CEO Raffaello Napoleone. “De samenwerking met de International Woolmark Prize Menswear is een signaal dat Pitti Uomo een leider is op het gebied van mannenmode en een onmisbaar platform is voor de promotie en de lancering van startende ontwerpers.”

Tekst: Vivian Hendriksz voor FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

International WoolMark Prize
Pitti Immagine
Pitti Uomo