JBC jobs - Werken bij JBC
Door Bram Strijbos
bezig met laden...
Over ons
JBC werd in 1975 opgericht. In dat jaar opent oud-wielrenner Jean Baptiste Claes – kortweg Jean – zijn eerste winkel in Schulen bij Hasselt. Het is een 'Amerikaanse stock' met een ruim assortiment: van broeken en rokken tot koffiekannen en theekopjes.
Het concept slaat aan en al snel komen er veel winkels bij. In 1985 versterken de kinderen van Jean – Ann en Bart – het team. Vanaf het begin van de jaren 1990 gaat het in stijgende lijn en ligt de focus steeds meer op mode.
Ondertussen is JBC uitgegroeid tot één van de belangrijkste modeketens in België en Luxemburg. Onze winkels vind je vooral op wegen naar de stad met parking voor de deur, maar we hebben er ook heel wat in stads- en shoppingcentra. Ze zijn comfortabel en fris ingericht en laten onze collecties in het oog springen.
JBC is geëvolueerd naar een professioneel en trendbewust modemerk met een eigen karakter. Een sterke marketing en automatisering ondersteunen onze drive.
En morgen? Dan moét het nog beter. Daar mag je zeker van zijn.
Let's create together!
JBC is een op en top Belgisch familiebedrijf dat internationale modetrends aanbiedt op maat van de klant in meer dan 125 winkels verdeeld over België en Luxemburg. Op haar hoofdkantoor in Houthalen (Limburg) werken meer dan 250 gedreven medewerkers. JBC ontwikkelt samen met hen een gevarieerd aanbod van eigentijdse modecollecties voor ‘hem’, ‘haar’ en de ‘kids’.
JBC is een jong en sprankelend bedrijf met de ambitie om te blijven groeien en te leren. Onze slogan luidt ‘Let’s create together!’: samen een sterk modemerk ontwikkelen.
Waarom werken bij JBC?
Fashion Think Global, Connect Local!
Door het volgen van de internationale modetrends, en deze vervolgens te vertalen naar onze lokale klanten, bieden wij kledij aan die het hele gezin aanspreekt. Wij werken nauw samen met o.a. Studio 100, Christophe Coppens, I’AM, Stijn Helsen, Walter Van Beirendonck, Belgische topmodellen, Designers Against Aids, ….
Fair Eerlijkheid - ondernemingszin
Let’s create together! Samen met onze leveranciers en partners bieden wij op een eerlijke wijze producten aan van een uitstekende kwaliteit, tegen een faire prijs. JBC ziet ondernemingszin als het vermogen om iets teweeg te brengen dat vernieuwend en grensverleggend is en dus kansen creëert voor zowel de klant als de medewerker.
Fun Lerend groeien
Ons bedrijf wil met 'fun' omgaan in de mode en tegelijkertijd samen met haar medewerkers blijven groeien. Daarom biedt JBC zijn medewerkers steeds de kans zichzelf te verbeteren door middel van opleiding op maat en daarnaast ook de opportuniteit om binnen de organisatie door te groeien.
Family Loyaliteit
JBC richt zich op de hele familie in de breedste zin van het woord. Binnen ons bedrijf gaan we spontaan met elkaar om, zodat we zowel met de klant als tussen medewerkers onderling, een goede band en een grote betrokkenheid opbouwen. Een job bij JBC is familievriendelijk en biedt je de kans om de Work/Life balance in evenwicht te houden.
Friendly Klantgerichtheid - Respect
Onze klanten en medewerkers zijn onze gasten. JBC springt dan ook op een ongedwongen en natuurlijke manier met hen om en zorgt ervoor dat ze zich binnen het bedrijf 'thuis' voelen. Een veilige en stimulerende werkomgeving waarin respect de boventoon voert, is waar JBC naar streeft.
"Daarom is mijn job zo leuk!"
Fashion Designer
"Ik ontwikkel kledingstukken voor onze Belgische klanten en hou daarbij rekening met de internationale modetrends en de tijdsgeest."Daarom is deze job zo leuk!
Variatie gegarandeerd, want elk seizoen verandert de mode. Je job stopt niet als je de deur van het kantoor achter je dichttrekt, want fashion en lifestyle zijn altijd overal aanwezig. Je bent altijd gefocused.Teamwork is een must, want je werkt nauw samen met je collega's. Een van je grootste uitdagingen is om de nieuwe trends in draagbare kleding te vertalen. Je moet met een open geest naar mode kunnen kijken zodat je nooit achterloopt met je collectie.
Stress
"Mode evolueert voortdurend en als stylist moet je de veranderingen op de voet volgen, zodat je meteen kunt reageren op een plots opkomende trend. Zonder hoge stressbestendigheid red je het dan niet!"Grootste Kick
"Als je hoort dat je favoriete kledingstukken heel goed verkopen en als ik op straat mijn ontwerpen spot."Kwaliteiten
Open-minded: Je moet altijd open staan voor nieuwe trends.Commerciële flair: hoe vertaal je high fashion in draagbare en verkoopbare mode?
Flexibiliteit: bij plots opduikende trends moet je altijd klaar staan om daar supersnel op te reageren.
Teamgeest: want je collectie maak je niet alleen!
Een dag uit het leven van een Fashion Designer
9u: mails beantwoorden, vaak van buitenlandse fabrikanten10u30: evaluatie verkoopcijfers
11u: meeting waarin aankopers toppers en floppers presenteren
12u30: lunch en even surfen naar het styling-netwerk voor de laatste trends
13u: stylisten en aankopers bespreken wat er moet worden toegevoegd aan de collectie
15u: ontwerpen van ontbrekende stukken en de tekeningen doormailen naar fabrikanten
17u30: nog even een blik op de nieuwe collecties in het shoppingcenter werpen.
District Manager
De shopmanagers zijn zelfstandige ondernemers die ik als district manager ondersteun met begeleiding en opleiding.. In overleg met de shopmanager wordt het winkelbeleid uitgewerkt zodat de winkels waarvoor ik verantwoordelijk ben maximaal renderen en voldoen aan de JBC-strategie, waarbij de shopmanager en zijn team uiteraard een cruciale rol spelen. Ik ben de verbindingsofficier, buffer, filter en vertrouwenspersoon tussen de verschillende filialen en het hoofdkantoor. De shopmanagers moeten dus ook ten allen tijde op mij kunnen rekenen als er vragen of problemen zijn.Daarom is deze job zo leuk!
Je hebt contact met veel verschillende mensen, zowel binnen als buiten het kantoor.Je werkt met zelfstandige uitbaters die erg gemotiveerd zijn en hetzelfde doel nastreven.
Als District Manager ben je verantwoordelijk voor de uitstraling van JBC en daardoor krijg je constant te maken met allerlei facetten van het bedrijf.
JBC is een jong, succesvol en dynamisch bedrijf waar heel leuke mensen werken.
Je werkt erg zelfstandig en bepaalt dus ook zelf je prioriteiten.
Stress
"Ik krijg op verschillende vlakken met stress te maken: heb ik de juiste mensen aangeworven? Haal ik de vooropgestelde budgetten en behalen 'mijn' winkels wel hun criteria? En last but not least: word ik in mijn functie als district manager door iedereen aanvaard?"Grootste Kick
"Winkels die een goede omzet draaien én een prima uitstraling hebben én een tof team hebben én de juiste JBC-filosofie uitdragen."Kwaliteiten
Diplomatie: ik moet vaak bemiddelen tussen winkel en hoofdkantoor. Veel mensenkennis is daarbij een must.Doorzettingsvermogen: je moet 100% voor deze job gaan en altijd geëngageerd en enthousiast zijn. Want wat je uitstraalt, krijg je ook terug.
Flexibiliteit: ik ben een kameleon en switch voortdurend tussen mijn verschillende taken.
Extravert: ik ontmoet veel mensen, leg vlot contacten en moet me altijd kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Doorsneedag: District Manager
Op maandag vind je de district manager op het hoofdkantoor van JBC in Houthalen. Deze dag bestaat voornamelijk uit meetings met de verschillende departementen waar een DM'er nauw mee samenwerkt, denk maar aan sales en marketing.De andere weekdagen staan in het teken van winkelbezoeken. Alvorens te starten met de verschillende winkelbezoeken die je de avond ervoor gepland hebt, kijk je even of er prioriteiten zijn die ervoor zouden kunnen zorgen dat je je planning moet aanpassen. Na het overlopen van de berichten en eventueel contact met het hoofdkantoor in Houthalen, start je bezoekronde.
Tijdens het winkelbezoek overloop je met de gerant de verschillende facetten van de winkeluitbating: Uitstraling, personeel, omzetcijfers, … Je kijkt terug op de weken die voorbij zijn, de huidige toestand en kijkt vooruit naar wat er komen gaat. Je houdt een strategisch gesprek, voelt aan waar je moet bijsturen, waar je moet motiveren, intomen of adviseren. Je zorgt ervoor dat de JBC-filosofie uitgedragen wordt door gerant en personeel en dat elk van jouw winkels een visitekaartje is.
Visual Merchandiser
Sales & marketing team Testimonial Visual merchandiser
"Ik zorg in samenspraak met de shopmanager voor de optimale presentatie van de collectie in de winkel en hou het evenwicht tussen creativiteit en commercialiteit goed in de gaten. Daarnaast leid ik nieuw verkoopspersoneel op. Nieuwe winkels openen of bestaande winkels verbouwen hoort ook tot mijn taak. Kortom: ik stuur de winkels bij als dat nodig is en zorg voor support en begeleiding. Op kantoor bespreek ik dan weer elke week met mijn collega's de presentatie van de volgende folder en hou ik me bezig met het opstellen van nota's. Ook daar is het werk steevast boeiend en afwisselend."Daarom is deze job zo leuk!
Je creativiteit kun je hier de vrije loop laten in een veelzijdige, boeiende job.Je werkt vrij zelfstandig omdat je vaak op de baan bent, terwijl je op kantoor dan weer veel zaken in teamverband beslist.
De modebusiness is een hippe en interessante omgeving om in te werken.
JBC is een bloeiend bedrijf waardoor je job als visual merchandiser veel uitdagingen biedt én constant evolueert.
Er is volop contact met Visual Merchandising-collega's en Regiomanagers.
Stress
"Bij de opening of verbouwing van een winkel is het stressen geblazen! Je begint echt vanaf nul met nieuw personeel en je moet vaak tegen de deadline voor een goede presentatie van de collectie zorgen. JBC is een bedrijf dat groeit, stressbestendigheid is daarom een must."Grootste Kick
"Als we een nieuwe winkel openen en je ziet dat het resultaat verbluffend is. Dat je dat helemaal zelf hebt gedaan, zorgt voor een absoluut wow-gevoel. Ook heel leuk zijn de reacties van de verkopers na een visual merchandising-opleiding. Zij zijn enthousiast en de winkel ziet er meteen veel leuker uit."Kwaliteiten
Creativiteit: een winkel mooi aankleden of oplossingen zoeken voor problemen: mijn creativiteit heb ik elke dag nodig!Commerciële feeling: verkopen is een kunst, daar ben ik elke dag mee bezig.
Enthousiasme: ik kom non-stop met veel mensen in contact. Daarom is het belangrijk dat ik het JBC-gevoel uitstraal en anderen ook enthousiast maak voor dat waar ik voor sta.
Taalvaardigheid: als je opleidingen geeft, moet je je boodschap vlot en toegankelijk kunnen verkopen.
Een dag uit het leven van een Visual Merchandiser
Buitendienst: bezoek van een aantal winkelsBinnendienst: meetings bijwonen, nota's opstellen, verslagen maken en brainstormen over de volgende presentatie
Shop Manager
"Als shopmanager werk ik op zelfstandige basis, tevens mijn grootste drijfveer om gemotiveerd te blijven. Ik bouw samen met het door mij gevormde en opgeleide verkoopsteam een schitterende winkel uit. Voor de praktische gang van zaken in de uitbating van de winkel kan ik steeds rekenen op de professionele ondersteuning van de medewerkers van het JBC-hoofdkantoor, zoals de District Manager en de Visual Merchandiser."Daarom is mijn job zo leuk!
Ik heb contact met veel verschillende mensen, zowel de klanten als het geweldige verkoopsteam dat achter mij staat;Een professioneel team van District Managers, Visual Merchandisers, Marketing Specialisten staat mij bij. Zij zorgen voor de nodige ondersteuning en vorming;
Ik kan continu bezig zijn met mijn grote passie, namelijk MODE;
Dat mijn klanten goed gekleed terug buiten gaan, daar zorg ik voor;
Mijn team coach en motiveer ik.
Stress
"Natuurlijk komt er ook wel (eens) stress kijken bij de eindverantwoordelijkheid over de uitbating van de winkel. Bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe levering binnenkomt en deze zo snel mogelijk in de rekken moet liggen. Of als het heel druk is in de winkel, en je toch steeds elke klant een goede service wilt verlenen."Grootste Kick
"Wanneer ik samen met mijn medewerkers een heel goede omzet draai en als ik daarbij onze klanten met een glimlach en een tas van JBC zie buitengaan … dan ben ik steeds weer blij met mijn keuze om shopmanager te zijn. Per slot van rekening: 'kleren maken de man, de vrouw en het kin'"Kwaliteiten
Stressbestendigheid:je werkt tegelijkertijd aan drie collecties: de huidige, de volgende en die daarna.
Passie voor je job: zonder passie lukt het niet. Dit is geen nine-to-five job.
Een neus voor trends: je hebt een radar die de allernieuwste trends signaleert en voorspelt.
Zelfstandig: je moet voortdurend moeilijke knopen doorhakken en soms in je eentje reizen.
Een dag uit het leven van een Shopmananger
9u: Mijn dag begint, ik zorg ervoor dat de winkel helemaal tip top in orde is voor de opening om 10 uur en ik check nog even de dagplanning met mijn medewerkers.10u: Om 10 uur open ik de winkel en ontvangen we de eerste klanten, tegen de middag zorgen we ervoor dat de nieuw geleverde collecties een commerciële plaats krijgen in de winkel en werken we de visual merchandising af door mannequins en bustes te creëren. Altijd streef ik naar een optimale klantenservice, we geven de klanten steeds een aangenaam winkelgevoel en ook een eerlijk advies. De kassa afhandeling gebeurt op een correcte en vlotte manier zodat de klanten met een goed gevoel onze winkel verlaten. Dagelijks neem ik de tijd om de dag-, week- en maandplanning aan te passen en te vervolledigen. Samen met de district manager bekijk ik de verkoopcijfers en bespreek mogelijke verbeteringen.
18u: Als de winkel sluit, is het voor mij nog niet gedaan. Een routinechecklist helpt mijn team om alle nodige poetstaken af te werken zodat de winkel opnieuw spic en span is voor de volgende winkeldag. Ik zorg voor de dagelijkse administratie en sluit de kassa af.
JBC
jbc-related