• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Premium: je moet zorgen dat je erbij bent

Premium: je moet zorgen dat je erbij bent

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Zou het aan het zonnige weer liggen? Of aan het bandje dat op de binnenplaats speelt? De bezoekers en standhouders van Premium zijn in ieder geval zeer goed gemutst. Exposanten zijn het er over eens: de modebranche heeft het moeilijk, maar je moet erin blijven geloven. Wat brengt Nederlandse labels naar deze Berlijnse beurs? “Premium is gewoon de beurs waar je moet staan,” zegt Rene Rozendaal, international sales manager van het Nederlandse label Avelon.

De binnenplaats van Premium voelt bijna als een mierennest. Er zijn veel bezoekers op de been, veelal met een drankje in de hand en een zonnebril op de neus. Maar erg is de drukte op de tweede middag niet. De sfeer is opperbest, en wie even moe is strijkt neer op een terrasje in de schaduw. Met meer dan duizend merken in de de hal van Station Berlin exhibition, bij Gleisdreieck, is Premium een van de grootste en oudste beurzen van Berlijn.

Veel aandacht voor Avelon op Premium

Een van de grote aandachtstrekkers op Premium is het Nederlandse label Avelon, van ontwerper Erik Frenken. Hij kreeg de eer om met een catwalkshow Berlin Fashion Week te openen. “We hebben veel aanloop van pers,” glundert international sales manager Rene Rozendaal. Trots laat hij de Berlijnse kranten Berliner Morgen Post en Der Tagespiegel zien, waarin de beelden van de catwalk show zijn gepubliceerd. Het is een logische keuze om dan ook op Premium te gaan staan. “We hebben hier in Duitsland ook een showroom en een agent zitten, en toen kwam die show voor fashionweek erbij. Toen dachten we, dan moeten we ook op de beurs staan want dan klopt het helemaal.” De aandacht voor de openingsshow van Berlin Fashion Week legt het merk geen windeieren. “De show is goed ontvangen, en we hebben veel reacties op de beurs gekregen. Er zijn veel mensen die bij de show waren en later nog bij de stand langs zijn geweest.”

De vibe op Premium is goed, en het is ‘relatief druk’, vertelt Rozendaal. “De drukte komt in momenten.” Premium is een hele goede beurs voor het label. “Avelon showt natuurlijk vooral in Parijs en Milaan, maar we breiden de markt uit in Duitsland en daarbij is dit een goede ondersteuning. We hebben nu al vijf of zes nieuwe klanten uit Duitsland, vooral multibrand stores uit het hogere segment.” Avelon ligt al bij Galleries Lafayette in Berlijn, maar de niche boetieks zijn ook heel belangrijk, stelt hij. “Ach, er is zoveel gaande in de mode, je moet gewoon zorgen dat je erbij bent.”

Twee andere Nederlandse merken die al lang meedraaien op de Duitse beurzen zijn Shabbies Amsterdam en Fred de la Bretonierre, die vanuit het moederbedrijf in een stand vertegenwoordigd zijn. “We stonden vroeger bij Bread & Butter, maar dit is veel beter; we passen veel meer bij Premium. Ons label is meer fashion en de klanten zijn ook hier beter te vinden,” zegt salesmanager Otti Nix. “In Nederland is de markt stabiel, maar we groeien nu in Duitsland en andere landen. We zien veel Duitse klanten en soms een paar uit Nederland.” Woensdagochtend was rustig, maar dat komt ‘omdat iedereen op de begane grond begint’, legt Nix uit. “Woensdagmiddag was het weer druk zoals gewoonlijk. We mogen niet klagen.” Later gaat de stand ook naar München en Parijs. “Duitse beurzen bieden de meeste kansen voor ons, en vanwege de Franse groei gaan we daar ook naartoe.” Inmiddels hebben de merken al meer dan 250 verkooppunten in Duitsland.

Ook het merk Floris van Bommel stapte van Bread & Butter over op Premium. “We stonden daar vroeger altijd, maar toen Karl-Heinz Müller naar Barcelona wilde, zijn we afgehaakt. Wij hebben geen afzetmarkt in Zuid-Europa, dus dat was niet interessant voor ons. Toen hebben we voor Premium gekozen,” licht Etienne Manderveld, verkoopleider in Duitsland, toe. Het is nu het derde seizoen voor het schoenenmerk op de beurs. “We konden ons bij Bread & Butter wel beter presenteren, hier hebben we minder ruimte. Maar nu staan we al voor de tweede keer op deze plek met iets meer ruimte dan bij de eerste stand. We pakken ook altijd wel groot uit,” zegt hij, wijzend op de grote platen aan de muur in jungleprint. De schoenen op schappen zijn uitgelicht en trekken daardoor veel bekijks. Het aantal bezoekers bij de stand was hoog. “Veel potentiële klanten, bestaande klanten, relaties, nieuwsgierigen; we hebben heel veel mensen gezien en gesproken.” Floris van Bommel zet in op groei in Duitsland, vertelt Manderveld. “Premium is daarom ook een goede beurs voor ons, wij passen er met ons merk goed tussen.” Inmiddels zijn er vier salesagenten voor Duitsland, ‘maar dat is eigenlijk nog te weinig’. “We hebben net een winkel in Hamburg geopend en half september komt er een winkel in Düsseldorf.” Ze gaan nog verschillende beurzen in Duitsland aandoen, waaronder GDS in Düsseldorf.

Premium: “Niemand weet waar het even naartoe gaat in de mode”

De vrolijke sfeer op Premium is opvallend, en een grote tegenstelling met andere Berlijnse beurzen. Op Seek en Bright was het een stuk rustiger en stonden de gezichten een stuk vermoeider. Bij Panorama lieten verschillende merken aan FashionUnited weten ‘dat het gewoon lastig is op dit moment’. De markt is nog steeds moeilijk, beamen verschillende standhouders op Premium. Zowel in Duitsland als in de wereldwijde markt. “In Duitsland is men op zoek naar iets nieuws, niet in volume, maar in nieuwe merken in een hogere prijsklasse. Het verschil zit niet in de prijs, er is namelijk altijd wel iemand die het goedkoper kan maken,” zegt Manderfeld. Daarbij moet je flink investeren in relaties, want bij Duitsers duurt het lang voordat er een deal beklonken wordt. “Je moet diep investeren in een relatie. Je moet volharden, vastbijten en niet meer loslaten.”

Rozendaal voegt toe: “Iedereen in de mode weet even niet waar het naartoe gaat. Hoe verhoudt je je tot de grote spelers en e-commerce? Ik denk dat het belangrijk is dat je doet waar je in gelooft. Een stipje aan de horizon zetten, en daar naartoe werken. Ook als het even een jaar wat minder gaat.” Hij vervolgt: “Je moet enthousiast blijven, dat zie je terug aan de collecties, in het team en dat betaalt zich uiteindelijk uit in een goed klantencontact.”

Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld: Anne Buis/FashionUnited

Premium
TRADEFAIRSEASON