• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet H&M daalt in Nederland, wereldwijd 9 procent omzetstijging

Omzet H&M daalt in Nederland, wereldwijd 9 procent omzetstijging

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

H&M Group heeft wereldwijd een omzetgroei van 9 procent gezien het afgelopen half jaar, zo maakt het bedrijf bekend in het halfjaarverslag. Alhoewel de Scandinavische markten goed presteerden, was de Nederlandse markt ‘uitdagender dan verwacht’.

De groep behaalde een omzet van 113 miljard Zweedse Kroon (11 miljard euro). De winst van het moederbedrijf van onder andere Cos en Cheap Monday kwam neer op 10,9 miljard Zweedse Kroon (1,1 miljard euro) dankzij een stijging van 6 procent.

”De verkoop is in het tweede kwartaal toegenomen met 10 procent tot 59 miljard Zweedse Kroon. In lokale munteenheden steeg de omzet met 5 procent. Winst na financiële aftrekposten nam toe met 10 procent naar 7,7 miljard Zweedse kroon,” aldus CEO Karl-Johan Persson in het verslag. “Verkoop in Groot-Brittannië, Scandinavië en Oost Europa naast onze groeimarkten waren goed. In de Verenigde Staten, China, Nederland en Zwitserland, een paar van onze grootste markten, was de markt echter uitdagender. De online verkoop ontwikkelde zich goed en wordt een steeds groter deel van de totale omzet.”

De groep is voornamelijk positief over merk Cos, dat nu op hetzelfde niveau ligt als H&M, meldt de groep. Cos zal dit jaar de grens van 10 miljard Zweedse Kroon bereiken, aldus het halfjaarverslag.

In Nederland daalde de verkoop het afgelopen half jaar met 6 procent naar een totale omzet van 3,6 miljard Zweedse Kroon (350 miljoen euro). In Hong Kong, Singapore en Macau daalde de omzet tussen de 4 en 19 procent. In België zag de groep echter wel een groei van 4 procent het afgelopen jaar.

De omzet uit online verkopen in ‘gevestigde markten’ maken 25 tot 30 procent uit van de totale omzet. H&M Group verwacht dat de online verkoop per jaar met 25 procent stijgt.

Met een algehele groei van 9 procent het afgelopen jaar, ligt H&M achter op concurrent Inditex. De Spaanse gigant zag afgelopen jaar de omzet groeien met 14 procent. In 2016 zagen de Zweedse retailer en Inditex hun omzet rond hetzelfde bedrag uitkomen, 23,6 miljard euro.

Beeld: H&M Facebook

H&M
hennis en mauritz