• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe vakbeurs zeker van start

Nieuwe vakbeurs zeker van start

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Voor een selecte groep van modejournalisten hebben het World Fashion Centre (WFC) en Intres de zekere start van een nieuwe modevakbeurs aangekondigd. Enkele weken geleden werd nog champagne gedronken vanwege het bereiken van het hoogste punt van de recent ontstane beursvloer waarin dit event gaat plaatsvinden en vandaag stroomde het bubbelende vocht opnieuw.

Het persbericht opent met de aankondiging van heren- en damesbeurzen van Intres in het WFC, maar tijdens de persconferentie nuanceert Intres directeur Henk Havinga deze stelling. "De beurs is eigendom van het WFC. Wij vervullen alleen een ondersteunende rol. De beurs moet een ontmoetingsplaats worden voor alle deelnemers in de modebranche. "

"Geluiden uit de branche hebben ons duidelijk gemaakt dat er behoefte is aan een ontmoetingsplaats dichterbij. Je ziet nu een stroom van Nederlandse bezoekers richting de buitenlandse beurzen gaan," aldus Tino Exposito, commercieel directeur van het WFC.

De eerste vakbeurs opent de deuren op 25 en 25 juli en het thema is mannenmode. Een week later, tegelijkertijd met de Modefabriek, is de beurt aan het vrouwelijk equivalent. In eerste instantie worden twee vakbeurzen per jaar gehouden. Wanneer de beschikbare ruimte onverhoopt tekortschiet, wordt uitgeweken naar het achterliggende parkeerdek waarop tenten kunnen worden geplaatst."We mikken niet op 70 duizend bezoekers zoals Bread & Butter dat weet binnen te halen, maar als we alle 1500 parkeerplaatsen gevuld zien, is het goed," zegt Exposito. De toegang voor bezoekers is gratis. De standkosten variëren maar er zijn verschillende prijstarieven.

De eerste gedachte was om ook de standhouders kosteloos te huisvesten. "Om de drempel zo laag mogelijk te houden wilden we de leveranciers eerst gratis toegang geven," zegt Havinga, "maar dit zou een lowbudget service verlening betekenen en we wilden toch een professioneel georganiseerde vakbeurs neerzetten. Met meer service en kwaliteit en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan."

Over de naam van de twee keer twee weekenden modevakbeurs per jaar wordt nog druk overlegd. Daarom is ook het logo nog niet gepresenteerd, dit wordt over veertien verwacht. De wellicht voor de hand liggende titel 'Amsterdam Fashion Week' is al in gebruik, maar wie weet is 'Ten Days of Dutch Design' een optie.

WFC