• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 4 procent omzetstijging voor Kering in eerste kwartaal 2016

4 procent omzetstijging voor Kering in eerste kwartaal 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De omzet in de eerste 3 maanden van Kering kwam uit op 2,7 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 4 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. De omzet in luxe steeg met 2,8 procent en 2,6 procent bij vergelijkbare basis, dankzij de detailhandel in West-Europa, Japan en opkomende landen. De verkoop van sport en lifestyle-producten steeg met 2,6 procent en met 7 procent bij vergelijkbare basis.

Voorzitter en CEO François-Henri Pinault zei: "De solide prestaties in het eerste kwartaal 2016 van Kering in een uitdagende marktomgeving getuigt van onze focus op het genereren van organische groei. We zijn ervan overtuigd dat we onze groei traject kan uitstrekken over het volledige jaar dankzij onze multibrand model, onze voortdurende strikte operationele en financiële discipline, en de top-kwaliteit van het werk van al onze teams. "

In het eerste kwartaal steeg de omzet van de luxeactiviteiten met 3 procent, voor zowel eigen winkels als de groothandel. Gucci bevestigde zijn groeimomentum dankzij de succesvolle nieuwe collecties met een stijging van 2,9 procent en 3,1 procent met wisselkoerscorrecties. De omzet uit eigen winkels steeg met 3 procent dankzij sterke prestaties in West-Europa, terwijl de groothandel voor het tweede opeenvolgende kwartaal positieve cijfers rapporteerde.

Bottega Veneta zag de omzet echter dalen met 7,6 procent en 8,3 procent met wisselkoerscorrecties. Dat was te wijten aan het dalende aantallen toeristen, met name in West-Europa alsmede de Verenigde Staten en Japan. Yves Saint Laurent boekte juist een omzetstijging van 27 procent (inclusief wisselkoerscorrecties), dankzij sterke verkoop in eigen winkels. In alle regio’s werd een dubbelcijferige groei gerapporteerd en alle productgroepen droegen bij aan de groei. De verkoop van andere luxemerken daalde met respectievelijk 2,9 procent en 3,3 procent met wisselkoerscorrecties.

Puma groeit nog steeds solide en bevestigde dat in alle productcategorieën, waaronder schoenen, kleding en accessoires. Vooral in de regio’s Azië/Pacific en West-Europa werden in de sport- en lifestyle categorie positieve resultaten geboekt.

Bij de publicatie van de kwartaalcijfers maakte Kering ook een aantal wisselingen in het managementteam bekend. Op 18 maart is Jean-Philippe Bailly aangetreden als COO. Béatrice LaZat is sinds 29 februari 2016 de nieuwe HR directeur van de groep. Op 23 maart werd al bekend dat Justin O'Shea de nieuwe creatief directeur is van Brioni. En misschien wel het meest opvallende nieuws van de afgelopen tijd: op 1 april 2016 kondigde Kering aan dat Hedi Slimane vertrekt als creatief directeur bij Yves Saint Laurent. Anthony Vaccarello is benoemd als opvolger.

Beeld: Facebook Gucci


Kering