• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Prada winst daalt 44 procent in Q1

Prada winst daalt 44 procent in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Minder toerisme in Azië is het luxe modehuis Prada duur komen te staan. In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar daalde de winst hoofdzakelijk als gevolg daarvan met 44,2 procent naar 58,7 miljoen euro. De omzet steeg daarentegen met 6,5 procent naar 828,2 miljoen euro.

Volgens het Italiaanse bedrijf zou de afgenomen kracht van belangrijke valuta tegen de euro hebben geleid tot de omzetgroei, maar blijft Azië de grote boosdoener wat de winst betreft. “Resultaten voor het kwartaal zijn beïnvloed door de aanhoudende moeizame marktomstandigheden in de regio Azië-Pacific, met name Hongkong en Macau,” zei CEO Patrizio Bertelli. “Daarentegen hebben we zeer positieve signalen in belangrijke markten zoals Europa en Japan waargenomen, en dit, samen met het herstel in de maand mei, moedigt ons aan om ons traject te blijven volgen.”

De omzet in de regio China en omstreken daalde in het eerste kwartaal met 5 procent (-23 procent tegen constante wisselkoersen). Gezien de tegenvallende omstandigheden heeft Prada veel projecten tijdelijk een halt toegeroepen, hetgeen de omzetcijfers ook niet hielp.

In Europa steeg de omzet met 11 procent, dankzij toeristen uit Azië en Noord Amerika, die dankbaar gebruik maakten van de zwakte van de euro. In Japan steeg de omzet 6 procent, terwijl deze in Noord en Zuid Amerika met 16 procent groeide, en in het Midden Oosten met 13 procent toenam.

Het merk Prada boekte een omzetstijging van 5 procent naar 614,8 miljoen euro, terwijl Miu Miu met 19 procent groeide naar 119,9 miljoen euro. De merken Church’s en Car Shoe realiseerden een omzetgroei van respectievelijk 16 en 20 procent.

Op vrijdag stegen Prada aandelen met 1,15 procent, maar zijn tot nu toe dit jaar met 9,6 procent in waarde gedaald.

Prada