• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Groter dan verwachte winstdaling voor Clarks in 2015-16

Groter dan verwachte winstdaling voor Clarks in 2015-16

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In boekjaar 2015-16 zag het Britse schoenenmerk Clarks de operationele- en brutowinst dalen als gevolg van een moeizaam retailklimaat in het Verenigd Koninkrijk, Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Ook weet het bedrijf de daling aan de huidige herstructurering die verregaande gevolgen heeft.

Het familiebedrijf boekte een operationele winst van 45,8 miljoen pond (57,7 miljoen euro) tegenover een winst van 112,7 miljoen pond (142,1 miljoen euro) vorig jaar, terwijl de omzet juist met 2,6 procent steeg naar 1,5 miljard pond (1,9 miljard euro) De brutowinst daalde van 98,8 miljoen pond (124,6 miljoen euro) naar 35 miljoen pond (44,1 miljoen euro).

Herstructurering kost banen

Clarks had aanvankelijk een hogere winst verwacht, maar zit nog midden in een herstructurering die in februari 170 banen opeiste, met name op het hoofdkantoor in Somerset. Ook kondigde het bedrijf de fusie aan van zijn Britse en Europese activiteiten om zich beter te kunnen concentreren op productontwikkeling.

Het bedrijf noemt het afgelopen boekjaar ’een van de zwaarste van de afgelopen jaren’. Afgelopen september verlieten CEO Melissa Potter en CFO Robin Beacham plotseling het bedrijf en zijn inmiddels nog steeds niet vervangen. Het duo zou zijn ontslagen in een poging het bedrijf nieuw leven in te blazen, en uitvoerend voorzitter Thomas J. O’Neill heeft de taak van CEO tijdelijk overgenomen, terwijl Mike Coley de functie van CFO tijdelijk bekleedt.

Volgens O’Neill is hij nu in de laatste stadia van het proces om opvolgers te vinden voor Potter en Beacham en zal er binnen de komende maanden een aankondiging komen.

Ondertussen heeft het bedrijf de problemen rond het aansturen van de inventaris en de stijgende kosten de kop weten in te drukken. “We zijn ervan overtuigd dat deze veranderingen zullen helpen het bedrijf om de juiste koers te krijgen naar een sterkere financiële positie in de toekomst,” aldus Clarks.

Volgens het bedrijf staat het merk nu nog te veel bekend als kinderschoenenmerk, met name in de Britse thuismarkt. Daar moet verandering in komen. “We willen een breder publiek aanspreken, met meer stijlen in het aanbod, minder geslacht-gebonden stijlen, en met een multi-channel benadering, want dat is wat consumenten willen,” aldus het bedrijf.

Clarks werd bijna 200 jaar geleden opgericht door de gebroeders Clark en telt inmiddels wereldwijd ruim 1.000 winkels in meer dan 35 landen.

Beeld: Clarks Facebook

Clarks