• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Global Fashion Group vermindert verliezen in Q3

Global Fashion Group vermindert verliezen in Q3

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het derde kwartaal steeg de netto-omzet van de Global Fashion Group met 16 procent, tegen constante wisselkoersen tot 249 miljoen euro. Dat is minder dan de helft van de 36,6 procent stijging in het eerste halfjaar. Volgens de Global Fashion Group zijn er nog steeds veel ‘macro-economische uitdagingen’ bij Dafiti, Lamoda en Namshi. De cijfers zijn exclusief de resultaten van Jabong, die in juli 2016 is verkocht.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

In het derde kwartaal rapporteerde de groep een brutowinst van 103,5 miljoen euro. De aangepaste EBITDA-marge daalde van minus 27,4 procent naar minus 12,9 procent, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aangepaste EBITDA was vorig jaar nog een verlies van 54 miljoen euro, maar was nu teruggebracht tot 32,3 miljoen euro. Er werden 6,2 miljoen orders geplaatst, tegenover 5 miljoen orders in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal actieve klanten nam flink toe; van 6,9 miljoen naar 9,1 miljoen.

De Global Fashion Group zag de omzet in de eerste negen maanden met 28,8 procent stijgen tot 705,7 miljoen euro. De brutowinst kwam uit op 295,8 miljoen euro, tegenover 222,8 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2015. Het aangepaste EBITDA bedroeg een verlies van 99,8 miljoen euro, tegenover 174,5 miljoen euro een jaar geleden. Er werden 17,9 miljoen orders geplaatst; dat is 4,4 miljoen orders meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal actieve klanten steeg in negen maanden van 6,9 miljoen naar 9,1 miljoen.

Brazilië en Argentinië spelen Dafiti parten

De netto-omzet en reële omzet groeiden bij Lamoda met respectievelijk 33,6 procent en 34,3 procent in het derde kwartaal. Het aangepaste EBITDA steeg met 500.000 euro en de EBITDA-marge steeg met 5,1 punt tot 13,8 procent. De webwinkel zag 1,8 miljoen orders geplaatst worden, tegenover 1,4 miljoen vorig jaar. Het aantal actieve klanten steeg van 1,8 miljoen naar 2,1 miljoen.

Dafiti rapporteerde een omzetdaling van 0,9 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels, wat neerkwam op een omzet van 80,1 miljoen euro. Vooral de omstandigheden in Brazilië en Argentinië waren daarop van invloed. De brutomarge steeg flink met 7,9 procentpunt tot 45,3 procent en de brutowinst bedroeg 36,3 miljoen euro.

De aangepaste EBITDA werd beperkt tot een verlies van 2,1 miljoen, tegenover een verlies van 13,2 miljoen in dezelfde periode in 2015. Het aangepaste EBITDA-marge steeg met 19,8 punten tot minus 2,6 procent. In het derde kwartaal zag de webwinkel 2,2 orders binnenkomen, wat een stijging is van 0,8 miljoen. Het aantal actieve klanten steeg met 1,9 miljoen tot 3,9 miljoen.

Bij Namishi steeg de netto-omzet met 10,8 procent bij wisselkoerscorrecties tot 34,3 miljoen euro. De brutowinst bedroeg 18,5 miljoen euro, met een marge van 53,8 procent. Er werd voor het eerst winst geboekt, met een aangepast EBITDA van 1,4 miljoen euro. De aangepaste EBITDA marge steeg daarbij met 4,2 punten tot 2,9 procent.

Zalora & Iconic rapporteerde een netto-omzetgroei van 26,1 procent tot 61,1 miljoen euro. Er werd een bruto winst van 24,1 miljoen euro gerapporteerd. De brutomarge zag een stijging van 4,6 punten tot 39,1 procent. Het aangepaste EBITDA steeg met 10,6 miljoen euro in het derde kwartaal, maar kwam nog steeds uit op een verlies van 14,6 miljoen euro. De aangepaste EBITDA marges kwamen uit op 23,7 procent, oftewel een stijging van 25,7 punten. Het aantal orders bleef gelijk, het aantal actieve klanten steeg van 2,5 miljoen naar 2,6 miljoen.

Global Fashion Group ziet omzetstijging van 28,8 procent in Q1-3

Lamoda rapporteerde in de eerste drie kwartalen een netto-omzet van 198,6 miljoen euro, oftewel een stijging van 38,5 procent. De resultaten waren volgens het bedrijf behaald, ‘ondanks een zwakke retailomgeving en sterke macro-economische tegenwind’. Het aangepaste EBITDA steeg van 28,2 miljoen euro naar 17,9 miljoen euro, met een EBITDA-marge stijging van 8,1 procentpunt tot 9 procent. Er werden 1,2 miljoen orders meer geplaatst dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dafiti rapporteerde een netto-omzetgroei van 10,4 procent, die neerkwam op een bedrag van 215,9 miljoen euro. In de eerste negen maanden zag het platform de brutomarge met 5,9 punten toenemen tot 43,3 procent. De brutowinst bedroeg 93,6 miljoen euro. Het aangepaste EBITDA bedroeg minus 15,2 miljoen euro, een daling van 7 procent. Het aantal orders steeg van 3,9 miljoen naar 6,3 miljoen. Het aantal actieve klanten steeg eveneens; er kwamen 1,7 miljoen klanten bij.

In de eerste negen maanden van het jaar zag Namishi de netto-omzet met 35,3 procent stijgen tot 101,4 miljoen euro. Met een brutomarge van 53,4 procent kwam de brutowinst uit op 54,1 miljoen euro. Het aangepaste EBITDA steeg met 4 miljoen euro tot een 2,5 miljoen euro in de plus, geleid door een sterke aangepaste EBITDA-marge van 4,5 punten tot 2,5 procent. Het aantal orders nam licht toe van 0,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar tot 1,2 miljoen in de eerste negen maanden van 2016. Het aantal actieve klanten steeg van 0,4 miljoen naar 0,6 miljoen.

Zalora & Iconic boekten een netto-omzetstijging van 40,3 procent tot 187,4 miljoen euro. Ze rapporteerden een brutowinst van 72,2 miljoen euro, tegenover 48,8 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De brutomarge steeg met 5,1 punten tot 38,5 procent in de eerste drie kwartalen. Het aangepaste EBITDA steeg met 22,4 punten tot 24,8 procent, maar rapporteerde alsnog een verlies van 46,5 miljoen euro. Het aantal orders steeg licht tot 5,2 miljoen, ondersteund door een stijging van 4 procent van het aantal actieve klanten, dat uitkomt op 2,6 miljoen.

In het kort
Omzet Q3 249 miljoen euro
Omzet Q1-3 705,7 miljoen euro
Aangepast EBITDA -99,8 miljoen euro
Geplaatste orders 17,9 miljoen
  • Het aangepaste EBITDA bedroeg een verlies van 99,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 174,5 miljoen euro een jaar geleden.
  • Er werden 17,9 miljoen orders geplaatst; dat is 4,4 miljoen orders meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Beeld: Global Fashion Group

Global Fashion Group