• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Wie is Farfetch?

Wie is Farfetch?

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Farfetch.com werd in 2008 door de Portugese Neves opgericht als e-commerceplatform waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd, soms binnen twee dagen. In een interview met the Daily Telegraph in 2013 lichtte Neves, die al meerdere start-ups in de mode gelanceerd had, zijn beslissing toe om Farfetch te lanceren: “Tientallen boetiekeigenaren kwamen bij ons met zeer ontnuchterende verhalen. De zaken liepen niet goed, ze konden niet langer op lokale klanten rekenenen, maar ze misten de ervaring om iets aan e-tailen te doen. Ze hadden een ongelofelijk goede smaak maar konden geen risico’s nemen.” Met Farfetch konden deze ondernemers ‘hun identiteit waarborgen, en hun positie in de markt versterken’, zei Neves datzelfde jaar in een interview met The Economist.

Neves wist aanvankelijk met 4,5 miljoen dollar durfkapitaal van private equity firma Advent Venture Partners in 2010 uit te breiden in Brazilië, Noord-Amerika en Europa. Een tweede financieringsronde van 18 miljoen dollar volgde, met nog eens 20 miljoen dollar in 2013. Inmiddels heeft het bedrijf 305 miljoen dollar in financiering opgehaald.

In 2015 werd het bedrijf gewaardeerd op ruim 1 miljard dollar en in augustus van dit jaar telde het bedrijf 1 miljoen klanten, een trots moment voor Neves. Naar verwachting zal het bedrijf dit jaar een transactievolume van 800 miljoen dollar realiseren. De site begon met 25 boetieks in vijf landen, maar telt nu 400 boetieks in ruim 170 landen.

Het merendeel van de omzet van Farfetch wordt gegenereerd door de verkoop van luxemerken zoals Valentino, Saint Laurent en Givenchy, maar de site brengt ook vrij onbekende, exclusieve merken en vintage producten aan de man. Door het aanbod zo breed mogelijk en ongebruikelijk te maken, weet de site een groter publiek te bereiken, aldus Stephanie Horton, Chief Marketing Officer van Farfetch, in een interview met Retail Gazette in 2014.

In september 2015 lanceerde het bedrijf Farfetch Black & White. Hier kunnen merken de site gebruiken als onafhankelijk e-commerce platform om rechtstreeks een eigen mono-brand boetiek te creëren op Farfetch.com. Afgelopen februari voegde het ook cosmetica en kindermode toe aan het assortiment.

Hoewel Farfetch zich vooral richt op e-commerce, met alle technische innovaties die hiermee gepaard gaan, hecht het ook veel waarde aan fysieke winkels. Zo kocht het in 2015 de iconische Londense modeboetiek Brown’s en onthulde het dit jaar zijn Store of the Future project, een nieuwe divisie die zich richt op de versterking van het aanbod in fysieke winkels met behulp van de nieuwste technische innovaties.

Lees ook: Stapt Natalie Massenet over naar Farfetch?

Foto: Screenshot website Farfetch

Farfetch