• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 11 x dit moet je weten over Single’s Day 2015

11 x dit moet je weten over Single’s Day 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De drukste dag voor de Chinese e-commerce is een feit: Single’s Day. Het koopjesevenement werd opgericht door e-commerce gigant Alibaba, en is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste winkeldag van het jaar. De voorspellingen waren groot van tevoren, en werden dit jaar ook ruimschoots waargemaakt. Wat gebeurde er allemaal tijdens Single’s Day 2015? FashionUnited zet de belangrijkste feiten op een rij.

1. Alibaba boekt recordomzet van 14,3 miljard dollar

Dit jaar heeft initiatiefnemer Alibaba een recordomzet van 14,3 miljard dollar (13,4 miljard euro) geboekt. Het was meer dan waar oprichter Jack Ma op had gehoopt, hij rekende op 12 miljard euro. Vorig jaar kwam de omzet uit om 9,3 miljard dollar. "Deze dag toont de kracht van de binnenlandse consumptie van China en een sterke vraag van de Chinese consument naar internationale producten," zei de huidige Alibaba-CEO Daniel Zhang in een verklaring.

2. De records werden al in de ochtend gebroken

Op Single’s Day had Alibaba al voor het middaguur meer omzet geboekt dan in 2014. Naar eigen zeggen was er om 11.50 al voor meer dan 57 miljard yuan (8,34 miljard euro) verkocht. In het eerste uur van Single’s Day kwam de omzet volgens Reuters al uit op 3,6 miljard euro, wat een stijging van 1,5 miljard euro betekende ten opzichte van de vorige editie. Vorig jaar kwam de dagomzet uit op 7 miljard euro.

Ook concurrent en branchegenoot JD.com boekte meer bestellingen dan vorig jaar, maar maakte geen cijfers bekend.

3. Zeker 120.000 bestellingen per minuut

Per minuut werden er maar liefst 120.000 orders geplaatst, aldus Alibaba. En er is een flinke logistieke operatie nodig om alle bestellingen bij de klanten te krijgen. Zo worden er 1,5 miljoen koeriers ingezet, en zijn er 400.000 voertuigen en 200 vliegtuigen nodig om alle pakketten te bezorgen. China post verwacht dat er 760 miljoen pakketjes bezorgd moeten worden, en dat is 40 procent meer dan vorig jaar.

Om 17 uur waren er bij JD.com 20 miljoen bestellingen verwerkt, en het totaal aantal bestellingen was meer dan alle bestellingen van de vorige vijf edities van Single’s Day bij elkaar.

4. Mobiel shoppen was populair

Zeker 130 miljoen klanten gebruikten de app van Alibaba, die Taobao heet. Via het speciale betalingssysteem van Alibaba, Alipay, werd er in de eerste 8 minuten al 1 miljard dollar afgerekend.

JD.com liet weten dat er vorig jaar meer dan 40 procent van de transactie via een mobiele telefoon gerealiseerd werden. Over de cijfers van dit jaar wil de e-commerce concurrent nog niets zeggen. “Mobiel speelt een hele grote rol, zeker vanwege onze samenwerking met Tencent – hun WeChat en QC platforms hebben respectievelijk 500 en 800 miljoen gebruikers,” liet een woordvoerder van JD.com eerder weten. Feit: in China zijn er in totaal 910 miljoen mobieltjes in omloop.

5. Single’s Day wordt steeds populairder onder retailers

Hoewel Single’s Day een uitvinding is van Alibaba, doen steeds meer retailers mee aan het evenement. In China participeren bijvoorbeeld al 180.000 winkels op het evenement, evenals de eerder genoemde JD.com.

6. Heel veel producten, ook steeds meer internationale merken

Volgens Alibaba werden er meer dan 6 miljoen producten verkocht tijdens Single’s Day, afkomstig van 40.000 handelaren en meer dan 30.000 merken uit meer dan 25 landen. Het koopjesevenement wordt steeds internationaler, en steeds meer internationale merken willen een graantje meepikken. Zo doen onder andere Proctor & Gamble Co., Unilever, Burberry, Estée Lauder, Zara, Huggies, Macy’s, Costco, Apple, Nike, Topshop en Uniqlo mee aan Single’s Day.

7. Spanning door de Chinese economische situatie

Dit jaar was het extra spannend of de records wel gehaald zouden worden, want de economie van China groeit minder hard. Analisten zaten dan ook op het puntje van hun stoel. “De verkopen op Singles’ Day laten de kracht van internet zien en dat er in China nog steeds veel potentie in de consumptie zit”, liet analist Zhu Qibing aan Bloomberg weten. Volgens de CEO van Alibaba Daniel Zhang draait de Chinese economie nog steeds om consumptie. “Alibaba en Singles’ Day spelen daarmee een belangrijke rol in de transformatie van de Chinese economie,” aldus Zhang. Volgens Jack Ma is de Chinese markt aan het herstellen, en ook is een groei van 7 procent dit jaar nog mogelijk.

8. Marketing zorgt voor groot succes

Hoewel de Chinese economie stagneert, hebben veel Chinezen nog steeds genoeg geld om producten te kopen. Ook worden ze flink lekker gemaakt door een grote marketingmachines. Zo organiseerde Alibaba een grote televisieshow, en werden er filmpjes op de televisie getoond met Amerikaanse acteurs.

Zo sprak acteur Kevin Spacey in zijn House of Cards-personage Frank Underwood de Chinezen toe: “Een bericht van de president van de Verenigde Staten. Als ik in China zou zijn tijdens Singles Day, zou ik er tien kopen. Telefoons kun je nooit genoeg hebben.” Dan gooit hij zijn mobieltje in een glas water, net als in de serie.

Ook James Bond-acteur Daniel Craig en de Amerikaanse zanger Adam Lambert werden ingezet om Single’s Day te promoten tijdens live televisieshows. De kleding van de sterren konden direct worden gekocht via de smartphone, de grote innovatie van dit jaar.

9. Single’s Day moet een wereldwijd fenomeen worden

Over enkele jaren moet Single’s Day ook in de rest van de wereld plaatsvinden, als het aan oprichter Jack Ma ligt. “Als we het in China kunnen, waarom dan niet elders?” "Binnen de komende vijf jaar, verwachten we dat China zal 's werelds grootste e-commerce markt te worden voor ingevoerde producten," zei Alibaba's president, Michael Evans tegen the Guardian.

Overigens kopen Nederlanders al voor 100 miljoen euro per jaar in Chinese webwinkels.

10. Nederland en Europa nog niet klaar voor Single’s Day

Vorig jaar liep Europa er nog niet zo warm voor. Ook retaildeskundigen zagen het in Nederland nog niet zo zitten. Harry Bijl, retailexpert Inspiratie en Innovatie bij INretail, zei in een gesprek met FashionUnited: “In theorie kan alles, maar er zitten veel haken en ogen aan. Je moet wel iets te bieden hebben. Alibaba is een groot bedrijf, daar hoeven ze niet zoveel te organiseren. Maar als je zoiets in Europa gaat opzetten, heb je te maken met veel kleine partijen en dat vergt veel organisatievermogen.” Maar ook het effect van enkel een evenement waarmee een groot deel van de omzet wordt binnen gehaald betwijfelde hij. “Wil je afhankelijk zijn van een evenement? Of wil je ook de rest van het jaar zaken kunnen doen? Alles wat je te koop aanbiedt moet je ook kwijt kunnen in distributieruimten.” Daarnaast zijn er nog meer praktische bezwaren. “Denk bijvoorbeeld eens aan alle klachten en retouren, dat is nu al een drama.” Waarom werkt het bij Alibaba dan wel? “Alibaba is groot genoeg, daar kan je naast Single’s Day nog genoeg zaken doen.”

Dit jaar heeft koffieketen Kaldi in Nederland voor het eerst ingespeeld op Single’s Day; er waren diverse 24-uur aanbiedingen die inspeelden op de 4 enen (de datum van Single’s Day is 11-11, red.).

11. Single’s Day vindt plaats op de dag die bestaat uit enen

Singles Day is -zoals het woord al zegt- speciaal bedoeld voor singles. Het was ooit de tegenhanger van Valentijnsdag, en werd uitgevonden door studenten in 1993. De datum 11 november bestaat uit vier enen, en geeft daarmee uitdrukking aan het single zijn. In 2009 koppelde e-commercegigant Alibaba een groot online shopevenement aan deze dag, waarop singles online kunnen winkelen met grote kortingen.


Alibaba
JD.com
SINGLE'S DAY