• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Jimmy Choo profiteert van goedkope Britse pond in 2016

Jimmy Choo profiteert van goedkope Britse pond in 2016

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse schoenen- en accessoireslabel Jimmy Choo kan tevreden terugkijken op het boekjaar 2016. Het financiële jaar werd afgesloten met een omzet van 364 miljoen pond (424 miljoen euro), wat ten opzichte van het voorafgaande financiële jaar een stijging van 15 procent was. Gecorrigeerd voor wisselkoersschommelingen, bedroeg de stijging 2 procent. Het bedrijf profiteerde onder andere van het Brexit-effect, en boekte daarnaast veel succes met de mannencollectie.

Jimmy Choo ziet omzet met 2 procent stijgen in 2016

De retailomzet van het bedrijf steeg met 17 procent (4 procent tegen constante wisselkoersen) tot een bedrag van 244 miljoen pond (284 miljoen euro). In het afgelopen jaar heeft Jimmy Choo negen nieuwe eigen winkels geopend, waardoor het totaal op 31 december 2016 neerkwam op 150. Daarnaast is in het afgelopen boekjaar ook flink geïnvesteerd om bestaande winkels te herinrichten volgens het nieuwste concept. Zestien winkels hebben een make-over gekregen, waardoor nu 45 procent van het portfolio is vernieuwd.

De omzet uit groothandelsactiviteiten kwam in het afgelopen jaar neer op 107 miljoen pond (125 miljoen euro), wat een stijging van 8 procent inhoudt, maar tegen constante koersen zou neerkomen op een daling van 4 procent.

Mannencollectie maakt de snelste groei door

Schoenen, de belangrijkste productcategorie van het luxelabel, waren in het afgelopen financiële jaar verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei, bericht Jimmy Choo. De afdeling accessoires had haar groei met name te danken aan het succes van de ‘Lockett’ tassenlijn. De snelste groei kan worden toegeschreven aan de categorie mannen, waaronder zowel schoenen als accessoires vallen. De mannenlijn van het merk is momenteel goed voor 9 procent van de totaalomzet.

Tenslotte profiteerde Jimmy Choo ook nog van de gevolgen van de Brexit, zoals het bedrijf een half jaar geleden zelf al voorspelde. Dankzij het goedkope Britse pond kreeg de omzet van het label een impuls in thuisland Groot-Brittannië. Ook in de rest van Europa en in Azië maakte het bedrijf naar eigen zeggen sterke groei door. Wel werd voor dit succes gecompenseerd door de geplande inkrimping van de groothandelsactiviteiten in de Verenigde Staten.

Een optimistische blik op 2017

”In het jaar waarin wij onze twintigste verjaardag mochten vieren, is het bedrijf opnieuw gegroeid,” zegt CEO Pierre Denis in een persbericht. “We kijken uit naar 2017, het jaar waarin we zullen doorgaan met onze groeistrategie waarvoor we met nieuwe collecties komen, leider willen blijven in de mode en willen doorgaan met het uitbreiden van ons distributienetwerk.”

Volgens het bedrijf ziet het komende boekjaar er positief uit, en verwacht wordt dat de mondiale markt verder zal verbeteren.

Beeld: Jimmy Choo Facebook

Jimmy Choo