• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe vice president Specialty bij Zalando

Nieuwe vice president Specialty bij Zalando

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

De categorieën mannenmode en dameskleding zijn inmiddels volwassen bij Zalando. Daarom gaat de webgigant met Benjamin Kruemel als kersverse vice president Specialty focussen op de kleinere productgroepen als lingerie en kindermode. FashionUnited belt met Kruemel.

Wat houdt dat in, Specialty?
"We hebben een aantal kleinere categorieën onder één dak verzameld, intern noemen we dat Specialty. Het gaat om: kindermode, premium kleding, sportmode en ondergoed. Ik was drieënhalf jaar head of buying mannenmode bij Zalando en kreeg nu de kans een collega op te volgen en VP Specialty te worden."

Wat zijn je plannen?
"Het verschilt per categorie. Lingerie is bijvoorbeeld vrij nieuw voor Zalando. Dus dat assortiment zullen we vooral gaan uitbreiden. Dat geldt ook voor kindermode. Sport is al een grote categorie voor ons, daarom willen we vooral intensievere samenwerkingen met sportmodemerken. Zalando is ooit begonnen met alleen schoenen en daar zijn telkens nieuwe categorieën bijgekomen. Dames- en herenmode zijn inmiddels goed ontwikkeld, daarom is het nu de beurt om te focussen op de kleinere categorieën."




Waarom ziet Zalando potentie in lingerie?
"We doen geen specifiek marktonderzoek, maar we hebben een grote consumenten base. Die consumenten zijn allemaal potentiële ondermodekopers, iedereen heeft ondergoed nodig. Bovendien zijn niet veel multibrand lingeriespelers online."

Waar denken jullie aan als het gaat om een intensieve samenwerking met merken?
"Zodra het assortiment in een productgroep uitgebreid genoeg is, gaan we onderzoeken hoe we de samenwerking met merken kunnen ontwikkelen. We kijken dan samen wat de kansen in de markt zijn. Onze close partners hebben ook toegang tot analytics. Met G-star hebben we bijvoorbeeld een goede relatie. We maken samen een planning, hebben geregeld meetings bij hen of in ons hoofdkantoor. We kijken naar het assortiment en wat we samen kunnen bereiken. "

Wat zullen consumenten gaan merken?
"Nou, om een voorbeeld te geven. Nu is het voor moeders lastig om babykleding te vinden. We hebben het wel, maar, en dat is een technisch verhaal, het is gewoon onoverzichtelijk om te vinden. Dus dat gaan we aanpakken. Er komt een duidelijker onderscheid tussen babykleding en kleding voor oudere kinderen en tieners. Zwangerschapskleding is overigens ook een grote markt die we nog niet heel erg hebben aangeboord en waar dus kansen liggen."

Wie volgt jou op bij de mannenmode?
"Dat is David Clark. Hij was eerst meanswear buying manager bij Asos en ook senior inkoper schoenen bij Asos, dus hij heeft heel veel ervaring."

Wat heeft Zalando verder voor plannen?
"We willen onszelf vooral neerzetten als een platform, niet slechts als een online winkel. Daarom hebben we Zalon ontwikkeld, met curated shopping. En bijvoorbeeld Zalando Lounge, waar consumenten terecht kunnen voor koopjes en modemerken hun restpartijen kwijt kunnen."

Benjamin Krümel
benjamin kreumel
specialty
Zalando
Zalon