• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Optische lijn Dick Moby: klassiekers in een modern jasje

Optische lijn Dick Moby: klassiekers in een modern jasje

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

“We hebben sinds onze oprichting anderhalf jaar geleden een mooie groei laten zien,” vertelt Robbert Wefers Bettink, die samen met Tim Holland het duurzame zonnebrillenmerk Dick Moby opichtte. De kleurrijke zonnebrillen van het merk vielen zo in de smaak, dat Dick Moby ruim anderhalf jaar na zijn oprichting is uitgebreid met een optische lijn. “We zijn begonnen als zonnebrillenmerk omdat we dachten dat het vooral een lifestyleproduct zou zijn, maar steeds meer winkels vroegen zich af waarom we geen optische lijn aanboden,” vertelt Wefers Bettink aan FashionUnited. De creatieve ondernemers namen het idee in overweging, en niet lang daarna volgde het besluit om de sprong te wagen.

Dick Moby is een volwassen brillenmerk geworden met de lancering van een optische lijn

Wefers Bettink en Holland hebben sinds de oprichting van Dick Moby altijd veel aandacht besteed aan kwaliteit en vorm, omdat beide aspecten ontzettend belangrijk zijn voor een goede zonnebril. Veel klanten waren volgens Wefers Bettink enthousiast over de zonnebrillen, en sommige optiekzaken verkochten de zonnebrillen van Dick Moby zelfs als optische brillen. De ondernemers begonnen daarom serieus na te denken over het toevoegen van een optische lijn aan hun merk. Tijdens het brainstormen zagen Wefers Bettink en Holland eigenlijk alleen maar voordelen: “We dachten: als we dit doen, kunnen we een volwassen brillenmerk worden. Daarnaast kunnen we dan ook via meerdere kanalen verkopen, waardoor ook de aantallen omhoog gaan.” Volgens Wefers Bettink is deze stap echter niet alleen op commercieel gebied aantrekkelijk. Dick Moby hecht veel waarde aan duurzaamheid, en de ontwerper stelt dat een grotere productie ook meer mogelijkheden met zich meebrengt voor het doen van onderzoek doen naar nieuwe materialen en mogelijkheden om het merk in dit opzicht verder te verbeteren.

”Een optische bril is nog gevoeliger qua vorm”

Zowel de zonnebrillen als optische brillen van Dick Moby vallen in de smaak, maar toch zijn de twee collecties niet helemaal hetzelfde. “Een optische bril is nog gevoeliger qua vorm omdat je de pupillen van de drager erdoorheen kunt ziet. Hierdoor is het evenwicht tussen het glas, de neus en de dikte van het frame nog belangrijker,” licht Wefers Bettink toe. Zonnebrillen zijn vaak wat massiever, wat volgens de ontwerper mogelijk is door het getinte glas. Toch had hij naar eigen zeggen niet heel veel moeite met het ontwerpen van deze eerste optische lijn: “Ik vraag me altijd af: wat zou ik fijn vinden als ik een consument was? Met een beetje gezond verstand realiseer je dan wel dat veel zonnebrillen gewoon te massief zijn om uit te brengen in optische vorm.” En naast logisch nadenken hebben de ondernemers ook hulp gekregen van diverse optiekzaken waar Dick Moby wordt verkocht.

Tijdens het ontwerpen hebben Wefers Bettink en Holland regelmatig aan tafel gezeten met opticiens om erachter te komen waaraan een goed montuur voldoet. Van hen kregen de ondernemers tips om hun ontwerpen beter te maken, en dat was voor hen allebei erg leerzaam. Het resultaat is een collectie bestaande uit vijf monturen in onder andere roze, groen en grijs. “Het zijn klassiekers in een modern jasje,” vat Wefers Bettink het samen. In de collectie zitten hoekige modellen maar ook exemplaren met ronde vormen, die net als de zonnebrillen van Dick Moby een relatief jong en stads publiek moeten aanspreken dat zich bewust is van de wereld om hem of haar heen.

De optische lijn van Dick Moby is pas drie maanden op de markt, maar Wefers Bettink ziet nu al dat het een productcategorie is die veel groeipotentieel heeft. “Voor brillenmerken geldt meestal dat de verkoop van optische monturen twee tot drie keer zo groot is als de verkoop van zonnebrillen. Voor ons is dat nog niet het geval, want we zijn natuurlijk nog heel nieuw op deze markt,” licht hij toe. Wefers Bettink verwacht dat pas in een later stadium uitspraken kunnen worden gedaan over de groei van dit segment.

Dat Dick Moby nu ook een optische lijn verkoopt, betekent zeker niet dat nu minder aandacht wordt besteed aan de zonnebrillencollectie. Integendeel zelfs: Dick Moby is momenteel bezig met de nieuwe collectie en ging daarnaast een samenwerking aan het met de Franse luxewinkel Colette. “Samenwerken doe je niet met iedereen, maar Colette was voor ons perfect,” vertelt Wefers Bettink. Bij de productie van de zonnebrillen van Dick Moby staat duurzaamheid centraal, maar daarnaast is ook het uiterlijk van de bril van belang. Door samen te werken met een modewinkel als Colette hoopt Wefers Bettink te laten zien dat duurzaamheid en mode goed samen kunnen gaan. Vooral op het vlak van marketing is deze samenwerking belangrijk voor Dick Moby: het biedt het merk namelijk de kans meer mensen te bereiken.

Dick Moby: een merk met een verhaal en een doel dat inspireert

Dick Moby bestaat pas anderhalf jaar, maar heeft in deze periode al veel klanten voor zich gewonnen. Het merk wordt inmiddels verkocht bij ruim 200 mode- en optiekzaken in Nederland en daarbuiten, waaronder LN-CC in Londen, NN07 in Kopenhagen en Tenue de Nîmes in Amsterdam. “Het is supersnel gegaan. Toen we net begonnen, gingen we zelf met de auto langs winkels rijden om onze zonnebrillen te laten zien en deze te verkopen,” blikt Wefers Bettink terug. Later groeide dat, en kwam er ook interesse vanuit het buitenland vanuit agenten en winkeliers.

Daarnaast heeft Dick Moby ook op het gebied van duurzaamheid iets kunnen betekenen. De kracht van het merk zit volgens Wefers Bettink met name in educatie: de kans om mensen iets te leren en hen te inspireren door te laten zien dat het ook anders kan. Daarnaast werken de ondernemers continu samen met partners als non-profitorganisatie ´The Surfrider Foundation´ en bio-acetaat fabrikant Mazzucchelli om materialen nog duurzamer te maken of beter om te gaan met afvalstromen. Volgens Wefers Bettink zal Dick Moby altijd blijven streven naar verdere verbeteringen in de leverings- en productieketen. Een stap waar de ondernemer bijvoorbeeld trots op is, is het gebruik van gerecycled leer voor de hoesjes waarin zonnebrillen worden verkocht. Zijn droom is dat Dick Moby in de toekomst nog groter zal worden, zodat het uiteindelijk “het grootste en belangrijkste duurzame eyewear merk is.” Ook hoopt de ontwerper dat uiteindelijk meer brillenmerken het duurzame voorbeeld van Dick Moby zullen volgen. “Wij zijn een merk met een verhaal en een doel. Misschien overstijgt dat onze brillen zelfs wel.”

Foto´s: Dick Moby Facebook


Colette
dick moby