• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Minder omzet voor Zeeman in 2015

Minder omzet voor Zeeman in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Budgetketen Zeeman heeft in het afgelopen boekjaar de omzet zien dalen. De netto-omzet kwam uit op 530,1 miljoen euro, tegenover 537 miljoen euro een jaar eerder. Dat komt neer op een daling van 1,3 procent. Dat blijkt uit het MVO-verslag van Zeeman.

In 2015 werden er minder producten verkocht dan vorig jaar. Er gingen 271,6 miljoen artikelen over de toonbank. In 2014 werden er nog 282,7 miljoen producten verkocht, wat een daling van bijna 4 procent betekent. Het aantal winkels nam wel toe; aan het einde van het boekjaar had Zeeman 1.264 winkels. Dat zijn er 29 meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De Europese netto-omzet kwam in 2015 uit op 530,1 miljoen euro. Vorig jaar kwam de netto-winst nog uit op 644,7 miljoen euro. De netto-winst wordt pas bij de publicatie van het jaarverslag in het najaar bekendgemaakt. In 2014 daalde de nettowinst naar 8,9 miljoen euro, tegenover 13,7 miljoen in 2013.

Met een netto-omzet van 209,5 miljoen euro is de Nederlandse markt is nog steeds het grootste. België boekte een netto-omzet van 152,3 miljoen euro. De Franse en Duitse markten volgen met respectievelijk 92,8 miljoen euro en 65,5 miljoen euro. De drie kleinste markten zijn Luxemburg, Spanje en Oostenrijk. De netto-omzet in Luxemburg bedroeg 8,4 miljoen euro. Spanje en Oostenrijk zijn de kleinste markten met netto-omzetten van 1,1 miljoen euro en 0,6 miljoen euro.

Er is in 2015 16,7 miljoen euro geïnvesteerd in Zeeman, Dat is iets minder dan de 21,2 miljoen euro vorig jaar. Het grootste deel van de investeringen (14,7 miljoen) is besteed aan de verbouwing en nieuw inventaris van de winkels en ICT. Het overige bedrag is geïnvesteerd in het distributie centrum en het servicekantoor. Het is de ambitie om de investeringen ‘de komende jaren op een hoger niveau te brengen’, zegt Zeeman in het verslag.

Zeeman belooft transparantie in duurzaam ondernemen

Hoewel de jaarcijfers al werden genoemd in het verslag, ging het om het duurzaam ondernemen. CEO Bart Karis zegt in een toelichting op het mvo-verslag: "Het jaar stond vooral in het teken van openheid. Vertellen wat we doen en vooral hoe we verantwoord ondernemen. Om daar concreet invulling aan te geven hebben we in 2015 een aantal belangrijke nieuwe stappen gezet."

Volgens de CEO was openheid van zaken meer dan nodig. “In 2015 hebben we ook besloten opener te zijn over de lastige dilemma’s waar we bij Zeeman mee te maken hebben. Zo kunnen klanten en niet-klanten soms niet geloven dat we met producten die zó goedkoop zijn, toch de lat zó hoog kunnen leggen als het om eerlijke handel gaat.” Eerder in het jaar werden er in de media vraagtekens gezet bij de goedkope bruidsjurk die de keten lanceerde, die voor 29,99 euro over de toonbank ging. Volgens critici was deze prijs niet realistisch, al beweerde Zeeman dat de jurk op een eerlijke manier gemaakt was.

De productieketen is in het afgelopen jaar kritisch bekeken. Zo heeft Zeeman een risico-analyse gedaan, zijn aandeelhouders meer betrokken bij het duurzaamheidsbeleid, en wordt er ook transparanter gecommuniceerd over de beslissingen en dilemma’s. Ook is Zeeman gestart met het Better Cotton Initative. Zeeman laat in het verslag weten hard te werken aan een duurzaam productieproces. “Voor alle partijen waarmee we samenwerken heeft Zeeman een uitgebreide gedragscode ontwikkeld: de Zeeman Code of Conduct, deze is gebaseerd op die van het Ethical Trading Initiative (ETI). In 2016 zal Zeeman zich aansluiten bij ETI als volwaardig lid,” zegt de budgetketen.

Zeeman heeft tevens het Plan van Aanpak Verduurzaming Nederlandse Textiel- en Kledingsector ondertekend. In een eerdere reactie aan FashionUnited liet de budgetketen weten: “Zeeman heeft zich bij het convenant aangesloten omdat de doelstellingen passen bij het beleid dat Zeeman al jaren voert, en omdat het effectief is om op dit vlak een bredere samenwerking te intensiveren.”

Het plastic tasjesverbod dat sinds 1 januari 2016 van kracht is, is ook een van de maatregelen die voor een beter milieu moet zorgen. Zeeman werkte echter in 2015 al met een duurzaam tassenaanbod. Zo werden klanten aangemoedigd om zelf een tas mee te nemen, of konden ze kiezen voor een statiegeldtas, een big shopper van gerecycled materiaal of een tasje van suikerriet. Zeeman laat weten dat er ‘slechts’ 6,5 miljoen tasjes zijn uitgegeven, wat neerkomt op een reductie van 76 procent.

Beeld: Zeeman

Zeeman