• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • 10 jaar later: Zo is het nu met Café Costume

10 jaar later: Zo is het nu met Café Costume

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |PROFIEL

In maart loopt Bruno Van Gils maar nét de Award Antwerpse Jonge Ondernemer van het Jaar mis. Samen met zijn twee nichten, Saskia en Angélique, richtte hij in 2006 het à-la-carte-maatpakmerk Café Costume op, in een winkeltje van 70 vierkante meter.

De drie worden geboren binnen de bekende kleermakersfamilie Van Gils maar het is Bruno, afgestudeerd aan de Antwerpse Academie, die op het idee komt om het klassieke kostuum opnieuw schwung te geven. Ze openen een kantoor-annex-meeting-en-showroom op het Antwerpse Zuid, tegen 2009 zijn ze winstgevend. Nu, 10 jaar na de start, heeft Café Costume 7 boetieks met bijhorend personeel, bij de laatste telling goed voor 4000 kostuums per jaar en een omzet van 6 miljoen euro.

Made to measure

Opzet: de klant kiest. Een uur lang krijgt hij alle aandacht. Tailoring à la carte heet het: maten worden opgenomen en de klant kiest zelf hoe het pak, jasje of smoking eruit ziet - van snit en stof tot en met de knopen. Daarna volgt nog minstens een pasbeurt, tot het perfect zit. Elk pak is een unieke co-creatie van Café Costume en de klant.

Die op maat gemaakte kwaliteit blijft wonderwel betaalbaar, met een tweedelig maatpak vanaf 590 euro, een driedelig vanaf 660 euro. Dat komt omdat er geen tussenhandelaars zijn. Het merk werkt met eigen productiebedrijven en haalt stoffen rechtstreeks bij de producenten, vaak minder gekend en daarom goedkoper maar die wel voor kwaliteit staan. Onder meer daardoor legt de economische crisis tijdens de beginjaren hen geen windeieren: klanten die normaal voor een duurder merk kiezen, gaan nu bij Café Costume langs.

Op café

Een achtergestelde lening van CultuurInvest – dat investeert in de Belgische culturele en creatieve industrie - helpt hen bij het financieren van een tweede shop in Gent, in 2009. Elk filiaal ziet er anders uit: qua pand, uitstraling en interieur, maar ook voor het personeel gaat het label op zoek naar persoonlijkheden. Bedoeling is dat de klant zich thuis voelt, de persoonlijke aanpak primeert. De naam 'Café Costume' doet dan ook denken aan iets gezelligs, zeker niet aan een stijf maatpak. Het vat de werkwijze mooi samen: ‘Café ‘staat voor gezelligheid, humor en creativiteit maar ook het brede aanbod, de menukaart van een café. ‘Costume’ benadrukt het maatwerk, de kwaliteit, de authenticiteit.

Top of mind

Het traditionele ‘tailoring’ wordt in een nieuwe, hippe verpakking gestopt, een aanpak die zowel de oudere als jongere generatie weet te smaken. Naast advocaten en bankiers weet elke Belgische bruidegom en getuige z’n weg naar Café Costume te vinden, maar ook Belgische muzikanten en tv-persoonlijkheden dragen het merk hoog in het vaandel - denk aan de kunstenaar Borremans, presentator Bent Van Looy en de muzikanten van 2 Many DJ’s en Triggerfinger.

Samenwerkingen

Café Costume innoveert niet alleen op vlak van productie, met geavanceerde stoffen of nieuwe accessoires zoals de eigen witte sneakers en klassieke schoenen. Ze geven ook graag een twist aan hun producten, vaak door samenwerkingen met kunstenaars en artiesten (Baloji, Alex Salinas...), events (Movember) of andere merken (Eastpak, Atelier 11, Damn...). Sinds vorig jaar laat je je kostuum desgewenst voeren met de limited edition Magritte-voering, nieuw zijn de manchetknopen met 3-D weergave van twee schilderijen van de Belgische surrealist.

Shops

Het Antwerpse hoofdkwartier blijft de flagshipstore, maar werd uitgebreid met The Bar waar je tijdens het creatieproces van je eigen kostuum aan een huisgemaakte cocktail kan nippen. Ook Gent, Kortrijk en Brugge hebben een eigen boetiek, Brussel heeft er twee: eentje in de Dansaertstraat en een in Elsene.

In de toekomst ziet Bruno Van Gils het merk ook internationaal gaan: “Mijn grote droom is een internationale groei met Café Costume, nadat we in een winkeltje van 70 vierkante meter in Antwerpen zijn gestart”, laat hij onlangs nog optekenen.

Winkelbeeld: Cafe Costume Ixelles, Brussel. Credit: Frank Stabel and Ties Bemelmans

Cafe Costume x Magritte beelden - Copyright_Athos_Burez_for_Cafe_Costume

Kostuumjasje Cafe Costume x Magritte Decalcomania. Copyright_C.H._ADAGP_Paris_2016

Lookbookfoto SS17. Credit: Alex_Salinas

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Bruno Van Gils
Cafe costume
MANNENMODE
Tailoring à la carte