• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Roberto Cavalli ziet omzet met 14,2 procent dalen in 2015

Roberto Cavalli ziet omzet met 14,2 procent dalen in 2015

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Nadat het Italiaanse private equity fonds Clessidra SGR vorig jaar een meerderheidsbelang nam in de Roberto Cavalli Group, zag het modebedrijf zijn omzet met 14,2 procent dalen. De groep heeft het boekjaar 2015, dat op 31 december eindigde, afgeloten met 179,7 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt.

In tegenstelling tot de omzet, rapporteerde de Cavalli Group afgelopen boekjaar een flinke winststijging. De nettowinst kwam uit op 32,7 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 9,7 miljoen in het jaar daarvoor. De stijging werd volgens het bedrijf aangedreven door de verkoop van het Rue Saint-Honoré-pand in Parijs, waarin de Roberto Cavalli flagshipstore was gevestigd. De EBITDA zag echter een flinke daling van 14,4 miljoen euro in 2014 naar 1,6 miljoen euro in de min in 2015.

Roberto Cavalli Group noteert omzetdaling van 14,2 procent in 2015

De sterke omzetdaling is volgens de modegroep het gevolg van de zwakke cijfers in Rusland, omzetdalingen uit licentieovereenkomsten en het teruglopen van de verkopen voorafgaand aan de overname door Clessidra SGR. De omzet van Cavalli Class daalde met 8 miljoen euro en de omzet uit licentieovereenkomsten liep terug met 17,1 procent.

Aan het eind van 2015 had Roberto Cavalli wereldwijd 93 winkels, dat zijn er twee meer dan in het jaar daarvoor. De Cavalli Group heeft daarnaast ruim honderd winkels onder de naam ‘Just Cavalli’, ‘Cavalli Class’ en ‘Roberto Cavalli Junior’.

Roberto Cavalli Group start uitgebreid groeiplan

In het afgelopen boekjaar heeft de modegroep verschillende wijzigingen aangebracht in de directie. Zo stelde het Robert Norton aan als CEO van de Amerikaanse divisie en werd Yuki Imamura voorzitter van de Aziatische divisie in Hongkong. Om de focus op de categorie dameskleding te vergroten, haalde het bedrijf Peter Dundas, voormalig creatief directeur van Emilio Pucci, binnen. Daarnaast wil de Cavalli Group zich gaan concentreren op de uitbreiding van de luxe denimlijn.

In de eerste fase van het nieuwe groeiplan wil de modegroep haar groothandelsactiviteiten uitbreiden, met name in de Verenigde Staten waar deze afgelopen jaar goed waren voor ruim 30 procent van de totale omzet. Ook ligt er een plan om de al bestaande 182 winkels op te knappen en hoger in te zetten op de e-commerce. De tweede fase van het groeiplan begint in 2018 en zal gericht zijn op het uitbreiden van de retailactiviteiten in Aziatische landen als China, Japan en Korea. Het bedrijf zal daarnaast investeren in de ontwikkeling van de accessoires- en herenkledinglijn.

Beeld: Roberto Cavalli

Cavalli
Roberto Cavalli Group