• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hogere jaaromzet H&M ondanks dalende omzet in Q4

Hogere jaaromzet H&M ondanks dalende omzet in Q4

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

H&M heeft een wereldwijde omzet van 23 miljard euro genoteerd in boekjaar 2017, een stijging van vier procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal zag de H&M groep de omzet dalen met 4 procent. Dat blijkt uit de financiële cijfers die de H&M groep heeft prijsgegeven.

De omzet van de groep inclusief btw steeg in het boekjaar 2017 met 4 procent tot 23,32 miljard euro. De omzet exclusief btw bedroeg 20,12 miljard euro.

In het vierde kwartaal van 2017, de periode van 1 september 2017 tot 30 november 2017, bedroeg de omzet inclusief btw 5,89 miljoen euro. De omzet exclusief btw bedroeg 5,07 miljoen euro, een daling van 4 procent ten opzichte van het vierde kwartaal vorig jaar.

Daling omzet door verschuiving sector

Dat de omzet in het vierde kwartaal aanzienlijk lager uitviel dan verwacht, wijdt H&M aan de fysieke winkels die minder bezoekers wisten te trekken, de voortdurende verschuiving in de sector, problemen in de productverdeling van het H&M-merk en het managementteam dat is versterkt. In totaal groeide de groep wel. De online verkoop en verkoop van andere merken van H&M bleven zich goed ontwikkelen.

H&M laat via een persbericht gepubliceerd op de corporate website weten dat het modebedrijf op de veranderende industrie inspeelt door fysieke en digitale winkels verder te integreren en dat het winkelportfolio van H&M geoptimaliseerd wordt. In andere woorden: de groep gaat zijn onlinepositie versterken, winkels die minder goed presteren worden gesloten en er zullen minder H&M-winkels geopend worden.

Het gaat om voorlopige cijfers, het volledige rapport zal gepubliceerd worden op 31 januari 2018.

H&M breidt samenwerkingsakkoord Alibaba uit

De Zweedse groep H&M maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Monki, onderdeel van H&M groep, heeft sinds de lancering op Alibaba's Tmall een sterke ontwikkeling in China doorgemaakt. Dit wil de modegroep nu ook bewerkstelligen voor H&M en H&M Home. Er worden momenteel gesprekken gevoerd hoe de overige merken van H&M ook op het e-commerceplatform te lanceren. In de lente van 2018 wordt de eerste H&M-winkel op het b2c-platform Tmall gelanceerd.

Beeld: H&M

H&M
jaarcijfers 2017
Q4