• Home
  • Nieuws
  • Business
  • R&S Retail Group neemt Brantano Groep over

R&S Retail Group neemt Brantano Groep over

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

R&S Retail heeft de aankoopoptie op de Belgische Brantano Groep uitgeoefend en is daarmee de nieuwe eigenaar van de Belgische schoenen- en retailketen. Hiermee brengt R&S Retail Group het Belgische FNG, Miss Etam en Brantano onder één dak. Dat heeft R&S bekendgemaakt.

“Door de verwerving van de Brantano groep, consolideert R&S Miss Etam, FNG en Brantano onder één dak. R&S slaagt er hierdoor in om haar strategie die erop is gericht om retail- en fashion ketens te combineren met opportuniteit om de synergiën tussen de groepen maximaal te benutten, verder te realiseren,” laat R&S in een persbericht weten.

De verwerving werd goed gekeurd door de algemene vergadering van aandeelhouders van R&S op 8 september. De vergoeding zal bestaan uit A-aandelen die zullen worden uitgegeven door R&S.

Brantano heeft zo’n 120 winkels in België en Luxemburg. In juni werd bekend dat het bedrijf niet meer zou investeren in 25 van deze winkels. Inmiddels zijn er 19 winkels verkocht aan het Franse schoenenbedrijf Chausséa. De andere vestigingen worden vernieuwd.

Brantano was oorspronkelijk onderdeel van het failliete Macintosh. R&S-bestuurder Rens van der Schoor (die 75 procent van de aandelen in handen heeft, red.) kocht samen met de familie Torfs van schoenenketen Rofs en Dieter Pennicks van FNG de Belgische schoenen keten op. FNG werd eind maart overgenomen door R&S. Eind april verwierf R&S al de optie om Brantano over te nemen.

Brantano lanceert nieuw concept in de winkels

Met de overname krijgt Brantano de kans om in het najaar een nieuw concept uit te rollen in de winkels. Kleding krijgt daarin ‘een belangrijke bijrol’. Er wordt maar liefst 50 miloen geïnvesteerd in het ombouwen van 100 winkels. “We hebben een mooi bedrijf gevonden, al zat er wel een flinke laag stof op”, licht FBG-topman Dieter Penninckx toe aan RetailDetail. “We gaan die verborgen diamant weer oppoetsen en laten schitteren.” De focus lag bij Brantano al op gezinnen, maar ook vijftigplussers behoren tot de doelgroep. Pennickx: “De uitdaging bestond uit een concept te ontwikkelen dat een breed publiek kan aanspreken.”

Bij een nieuw concept hoort ook een nieuwe visuele presentatie. Daarom is er een nieuw logo ontworpen, dat frivoler en vrouwelijker ook. Daarnaast heeft Brantano nu een ondertitel: ’Like a walk in the park’. Dat verwijst naar de plek waar mensen uit alle lagen van de bevolking samenkomen. Het park-thema komt ook terug in de winkels zelf; er is een centraal looppad in de winkels met zitbankjes ernaast en ook worden er kledingzones voor vrouwen, mannen en kinderen aan het schoenenaanbod toegevoegd.

“Brantano gebruikte zijn vierkante meters onvoldoende efficiënt”, geeft Penninckx toe aan RetailDetail. Schoenen blijven nog steeds het belangrijkste. Het aanbod blijft daarom hetzelfde, ‘ alleen mooier en toegankelijker gepresenteerd’. “Een goed gekozen modeaanbod, met scherp geprijsde hardlopers van onze eigen R&S-merken en van derden, kan de winkelomzet met 20 à 25 procent doen stijgen zonder dat de schoenenverkoop eronder lijdt,” denkt de FNG-topman.

De winkels worden in rap tempo verbouwd; tussen februari en maart 2017 worden er alleen al 30 winkels heropend. De vernieuwingsslag moet in 2 tot 3 jaar worden afgerond. Tijdens de verbouwing zullen de winkels twee weken gesloten zijn, terwijl het personeel een opleidingsprogramma volgt.

Overname Brantano is onderdeel van strategie R&S

De strategie van de R&S Retail Group is gericht op ‘het verwerven van retail- en fashion ketens en het creëren van waarde door optimalisering van bedrijfsprocessen’. Sinds januari 2016 is R&S Retail Group eigenaar van Miss Etam , die meer dan 100 verkooppunten en 800 medewerkers heeft.

Na het ruilbod heeft R&S Retail 99,1 procent van alle aandelen van het Belgische FNG Group in handen. Om ook de overige aandelen te verwerven zal het bedrijf een uitkoopbod doen. FNG Group is een Belgisch modehuis met verschillende modeconcepten (Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso & Steps) en telt vandaag de dag meer dan 1800 medewerkers, 300 eigen winkels en meer dan 1.500 multibrand stores die de FNG collecties verkopen. De geconsolideerde omzet van FNG Group bedraagt vandaag meer dan EUR 250 miljoen euro op jaarbasis. Gezamenlijk hebben R&S en FNG een jaaromzet van ongeveer 350 miljoen euro en ruim 2.500 medewerkers.

Benieuwd naar het nieuwe concept van Brantano? Bekijk het hier.

Beeld: Brantano

Brantano
R&S Retail Group