• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Belgische e-commerce groeit binnen Europa het hardst

Belgische e-commerce groeit binnen Europa het hardst

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Belgische e-commerce groeit het hardst van Europa, blijkt uit recent gepubliceerde cijfers. In een rapport dat is opgesteld door BeCommerce, de Ecommerce Foundation en E-commerce Europe komt naar voren dat de online omzet in België in 2016 met 13,4 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De Belgen, die jarenlang achterliepen op andere landen op het vlak van e-commerce, lijken hiermee een flinke inhaalslag te maken.

Belgische e-commerce groeit het sterkst, maar Britten geven het meeste uit

Met dit groeipercentage torent België niet alleen uit boven buurland Nederland (11,8 procent) maar ook boven landen als Duitsland (10.5 procent), Groot-Brittannië (10.1 procent) en Frankrijk (9,4 procent). Verwacht wordt dat de uiteindelijke omzet uit e-commerce dankzij de sterke groei zal uitkomen op maar liefst 9 miljard euro in 2016.

Uit het rapport dat is gepubliceerd, blijkt dat maar liefst 76 procent van de Belgische bevolking in het afgelopen jaar online heeft gewinkeld. Ook onder ouderen blijkt webwinkelen aan populariteit te winnen: één op de twee senioren gaf aan online te shoppen. En als consumenten online winkelen, geven zij ook steeds meer geld uit. Gemiddeld gaf de Belgische consument in het afgelopen jaar 1.265 euro uit in webshops. Wanneer het gaat over het gemiddelde bestedingsbedrag, wordt de kroon echter gespand door de Britten: BeCommerce stelt dat zij gemiddeld maar liefst 4.000 euro uitgaven op het web. Al wordt wel gewaarschuwd dat de Britse e-commerce in 2017 als gevolg van de naderende Brexit hoogstwaarschijnlijk een flinke terugloop zal moeten incasseren. “De Brexit zal aanleiding geven tot hogere prijzen en een verlies van vertrouwen bij de consument,” aldus BeCommerce. “De impact op het online cross-border shoppen is hierbij niet te overzien. Hoe zwaar de uiteindelijke resultaten zullen zijn, is afhankelijk van de uitslag van het handelsverdrag tussen Europa en Groot-Brittannië.”

De toekomst van de Belgische e-commerce is zonnig

Voor België ziet de toekomst van de online handel er een stuk zonniger uit. BeCommerce voorzitter Patricia Ceysens denkt dat de markt nog genoeg groeipotentieel biedt: “De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor de komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent.”

Met deze maatregelen doelt Ceysens met name op de wetgeving in het land. Vooral de strenge regelgeving die het uitvoeren van nachtarbeid beperkte, zorgde er namelijk voor dat België lange tijd achter liep op haar buurlanden. Eind 2015 werd bekend dat de regering na jarenlange onderhandelingen eindelijk akkoord was gegaan met het toestaan van nachtwerk in de sector. Voor retailers was dit belangrijk nieuws, omdat het betekende dat zij hun klanten voortaan sneller zouden kunnen bedienen. Onlangs werd bekend dat Schoenen Torfs als eerste retailer een akkoord had bereikt over nachtwerk met de vakbonden.

Behalve de overheidsmaatregelen die de e-commerce sector een impuls moeten geven, werd in het afgelopen jaar ook door webwinkeliers zelf actie ondernomen om online shoppen te stimuleren. Een voorbeeld is de Dag van de Webshop: een tweedaags evenement waarvoor meer dan 200 webshops tijdelijk kortingen aanboden om klanten aan te trekken. “België liep traditioneel altijd achter op andere landen wat betreft e-commerce, terwijl het internet juist heel veel mogelijkheden biedt om je product in de kijker te zetten,” lichtte één van de organisatoren van het evenement eerder toe aan FashionUnited. Dat die mogelijkheden hun vruchten steeds meer afwerpen, blijkt nu wel uit de groeicijfers van de sector.

Beeld: Pexels

BeCommerce
E-commerce