• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Europese Fashion markt had het zwaar in 2014

Europese Fashion markt had het zwaar in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Nederlandse Fashion Markt is in het afgelopen jaar met 3 procent in omzet gedaald. Ook andere Europese landen hebben het zwaar; veel landen signaleren een daling. Alleen Groot-Brittannië ziet een groei van 3 procent in het afgelopen jaar. Dat meldt Gfk.

Naast Nederland melden ook België, Duitsland, Italië, Spanje en Oostenrijk een gelijke daling van 1 tot 3 procent. Vooral Spanje kan opgelucht adem halen; daar lijkt de ergste crisis voorbij te zijn. De grootste daling was echter in Frankrijk te zien; daar daalde de Fashion Markt met 8 procent.

In 2014 zagen de Europese zelfstandige modezaken hun omzet met meer dan 10 procent dalen ten opzichte van 2014. De fast-fashion trend en de steeds groter wordende prijsverschillen met concurrerende ketens zijn de oorzaken, zegt Gfk. Ook is het voor zelfstandige modezaken moeilijk om in te spelen op de snelgroeiende online markt en de multi/omni-channel ontwikkelingen.

Vooral de online ontwikkelingen maken op dit moment een positieve groei door. Hoewel het de totale negatieve groei nog niet kan compenseren, is het duidelijk dat de online modemarkt fors aan terrein wint. Gemiddeld wordt 13 procent van de omzet uit de online verkoop gehaald, maar de verschillen onder Europese landen zijn groot. In Duitsland is de online fashion omzet 25 procent. Groot-Brittannië staat op de tweede plaats met 19 procent, gevolgd door Nederland met 14 procent. Spanje scoorde het slechtste op online fashion omzet met 2 procent.

In landen met een relatief lage online omzet groeide het aandeel wel het hardste; hoewel de gemiddelde groei rond de 8 procent lag, zagen landen als België, Spanje en Italië een groei van meer dan 20 procent. De verwachting is dat het online aandeel van de fashion markt in veel landen in de toekomst 20 tot 30 procent zal zijn.

GFK