• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Luxe-industrie groeit naar verwachting met 13 procent

Luxe-industrie groeit naar verwachting met 13 procent

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Goed nieuws voor de wereldwijde luxe-industrie: de verkoop van persoonlijke luxegoederen zal dit jaar naar verwachting namelijk met 13 procent groeien. De totale waarde van de verkoop in deze sector komt dan neer op 253 miljoen euro, blijkt uit een studie die consultancy bureau Bain & Company heeft uitgevoerd in samenwerking met Altagamma: de Italiaanse vereniging van luxemerken.

13 procent groei verwacht voor luxe-industrie

De groei die wordt voorspeld door Altagamma is indrukwekkend, vooral aangezien de groei in deze sector in de voorgaande twee jaren bleef steken op 3 procent. Wanneer niet zou worden gecorrigeerd voor koerswisselingen, bedraagt de groei volgens Reuters ongeveer 1 à 2 procent. De kledingsector zal met 3 procent groeien, en voor de verkoop van lederwaren, schoenen, accessoires, parfum en cosmetica wordt de groei op 4 procent geschat. De sterk toenemende verkoop van kleding, juwelen, handtassen en schoenen heeft de industrie vooral te danken aan de Chinese consument. Deze groep is verantwoordelijk voor 31 procent van de verkochte luxegoederen, en dit percentage zal naar verwachting nog verder groeien in de toekomst.

Hoewel de Chinezen de meeste luxegoederen aanschaffen, is de nationale markt van de Verenigde Staten nog steeds de grootste afzetmarkt voor luxebedrijven. Volgens Altagamma kopen Chinezen slechts 20 procent van de luxegoederen in het thuisland en wordt het grootste deel van de aankopen gedaan in het buitenland. Volgens Claudia D´Arpizio, senior partner bij Bain & Company en mede-auteur van de gepubliceerde studie, waren in het verleden onder andere Parijs, Londen en New York populaire bestemmingen voor winkelende Chinezen. “Ze struinen het internet af op zoek naar de beste prijzen en ze passen hun reisplannen hierop aan,” vertelde D´Arpizio aan The Associated Press. Op dit moment is Europa een geliefde bestemming dankzij de lage koers van de euro, maar omdat de Chinese consument volgens D´Arpizio niet loyaal is aan bepaalde landen is het moeilijk te voorspellen waar de Chinezen in de toekomst vooral zullen winkelen.

Hogere prijzen in Europa leiden tot toenemende populariteit outlets

Ondanks dat de komst van de Chinezen louter positief lijkt te zijn, brengt het ook een groot nadeel met zich mee. De prijzen van luxegoederen zijn in Europa tussen de 5 procent en 7 procent gestegen, omdat merken hebben geprobeerd het prijsverschil met Azië te verkleinen. “Ik denk dat sommige merken zich te sterk hebben gericht op China en te weinig rekening hebben gehouden met de Europese consument, waardoor sommigen van hen zich nu verraden voelen,” aldus D´Arpizio. Volgens de mede-auteur van de studie heeft dit geresulteerd in een toegenomen populariteit van outlets. In de afgelopen drie jaren is de omzet van deze sector verdubbeld, en op dit moment zijn outlets goed voor 10 procent van alle verkochte luxegoederen.

De gemiddelde groei van de luxe-industrie wordt voor Azië geschat op 2 procent. Voor Europa wordt een groei van 4 procent verwacht, en voor Noord-Amerika, het Midden-Oosten en ´de rest van de wereld´ schat de studie een groei van 3 procent. De laagste groei wordt verwacht voor Zuid-Amerika: hier zal de luxe-industrie met slechts 1 procent groeien. Wereldwijd zijn de Verenigde Staten met een omzet van 78,6 miljard euro de belangrijkste afzetmarkt voor luxebedrijven. Op de tweede plaats staat Japan (20 miljard euro), gevolgd door China (18 miljard euro) en Italië en Frankrijk (17 miljard euro).

Foto´s: www.styledemocracy.com en www.fashionbi.com

Altagamma
Bain&Company