• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Giorgio Armani stroomlijnt labels en herziet strategie

Giorgio Armani stroomlijnt labels en herziet strategie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Giorgio Armani is het volgende merk dat een nieuwe strategie aankondigt. Er worden verschillende lijnen samengevoegd en ook zal de distributie herzien worden.

Het luxe modemerk gaat vanaf het lente-/zomerseizoen 2018 drie merken voeren: Giorgio Armani, Emporio Armani en A|X Armani Exchange. De andere submerken, Armani Collezioni en Armani Jeans brands, zullen opgaan in de drie lijnen.

'Er was teveel verwarring met zoveel collecties,” stelt de gelijknamige oprichter tegenover WWD. "De tijden zijn veranderd en we moeten evolueren." Hij volgt hiermee het spoor van merken als Ralph Lauren, Paul Smith en Burberry, die ook hun sublabels stroomlijnden.

Nieuwe merkstrategie voor Giorgio Armani

Emporio Armani moet een ‘cluster van ideeën’ worden. Hierbij zullen de winkels meer ingericht zijn op concept dan op categorie. “We zijn onze winkels aan het herzien. Ik geloof niet in een strikte scheiding van categorieën, zoals jassen op een plek, rokken op een andere en broeken weer ergens anders,” zegt Armani tegen WWD.

Het doel is volgens de ontwerper ‘om een verschillend publiek te bedienen, door verschillende lijnen in een ruimte te presenteren’. Op deze manier hoopt hij een nieuw en jonger publiek aan te spreken. “Klanten willen genieten van een winkelervaring. Het is hun verzoek om geëntertaind te worden. Dan moeten we het doel van de naam Emporio niet vergeten,” vervolgde hij. “ Het zou een ‘emporium’ moeten zijn.”

Het onderbrengen van Armani Collezioni en Armani Jeans brands onder de andere lijnen heeft als voordeel dat het label een groter bereik in prijs heeft. Door de stroomlijning zullen klanten een andere beleving hebben bij een bezoek aan de winkel, waarbij ze alle labels in één keer kunnen bekijken (de one-stop-shop experience, red.).

De herstructurering zal ook gevolgen hebben voor het grote winkelbestand van het luxelabel. Tegen het eind van 2015 had de modegroep 2.983 verkooppunten. Deze waren in meer dan 60 landen wereldwijd onderverdeeld in 165 winkels van Giorgio Armani-winkels, 338 winkels van Emporio Armani, 754 van Armani Collezioni, 238 van A|X Armani Exchange, 880 van AJ Armani Jeans, 198 van Armani Junior en 56 winkels van Armani/Casa. Hoe het winkelbestand er na de herstructurering uit zal zien, is nog niet bekend.

In het afgelopen boekjaar daalde de netto-omzet van Giorgio Armani met 5 procent. Ook fiscaal jaar 2017 zal ‘gecompliceerd’ zijn voor het bedrijf. Dat liet de gelijknamige oprichter in januari weten na afloop van de catwalkshow in Milaan tijdens Milan Fashion Week (Men’s). Hij voegde eraan toe dat het modebedrijf ‘heel veel cash’ heeft, maar gaf daar verder geen uitleg over. Volgens Armani heeft de mode-industrie nog een paar jaar nodig om weer op het vorige omzetniveau te komen.

Beeld: Facebook Giorgio Armani

Giorgio Armani