• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Mode in Second Life: big business

Mode in Second Life: big business

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De wereld is te klein geworden voor de mode industrie. Steeds meer merken openen winkels in de virtuele wereld van het internetprogramma Second Life en het spelprogramma the Sims. Na Reebok, Vero Moda, Aveda, American Apparel, Union Bay and Adidas heeft nu ook Giorgio Armani bekendgemaakt een winkel in Second Life te zullen openen. Een van de eerste winkels in de virtuele wereld was die van H&M. In The Sims2 konden avatars (virtuele poppetjes) zich kleden in de zomercollectie van de modeketen. De kleding is ook te koop in de echte winkels van H&M. "Second Life is een nieuwe manier om mensen te informeren over het merk. Daarnaast biedt het een mogelijkheid om nog te produceren ontwerpen te 'testen' voordat ze in productie gaan," zegt marketingdeskundige Erwin van Lun, van bureau Mens & Werk. "Bedrijven experimenteren steeds vaker met 3-D websites. Vroeger wilden merken hun reclame alleen naar consumenten sturen, nu gaan ze met klanten in gesprek en vragen om raad. Internet zorgt voor meer openheid. Een bedrijf dat een discussie begint, creëert transparantie en wordt geloofwaardiger voor consumenten." In de virtuele wereld van Second Life, met meer dan 8 miljoen leden wereldwijd, is mode een serieuze zaak. Steeds meer bekende merken verkopen virtuele producten. Zo gebruiken bedrijven als Lacoste en L'Oreal Second Life voor verschillende marketingactiviteiten. "Het is niet voor niks dat steeds meer modebedrijven in de virtuele wereld stappen. In de mode is de symbolische waarde van groot belang. Mensen praten graag over mode en vrienden adviseren elkaar naar bepaalde sites te gaan en het zelf te ontdekken," aldus Van Lun. Sims en Secondlife en hebben nog een ander marketingvoordeel vertelt Van Lun: "De programma's worden door veelal jonge mensen gebruikt. Een merk richt zich zo op de juiste doelgroep: de groep waar het geld zit en dat wil uitgeven. Of in de toekomst wil uitgeven, want de programma's bieden ook de mogelijkheid om de contacten met doelgroep warm te houden."

Second Life