• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76

Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Als familiebedrijf draait American Outfitters al mee sinds de jaren 70 en zopas gaf het nog een nieuwe wending aan z’n succesverhaal, met een nieuwe naam en smallere doelgroep.

American Outfitters start in 1976 als distributeur van populaire Amerikaanse sportswear labels als Fruit of the Loom en Hanes. Het Belgische label is mede verantwoordelijk voor de introductie van hoodies en casual streetwear in het Belgische straatbeeld...

Drie zussen

Het duurt niet lang voor er eigen collectie komt, geïnspireerd op die Amerikaanse casual cool. Tom Van Doorslaer, sales & marketing manager bij AO76 vertelt aan FashionUnited: “De oorsprong van AO76 gaat, zoals de naam weggeeft, terug tot 1976. In dat jaar start Etienne Vandemoortele, vader van de huidige eigenaressen, met de import van Amerikaanse kleding. Hieruit ontstaat in 1992 uiteindelijk het merk American Outfitters, dat door de drie zussen - Nathalie, Patricia en Caroline - uitgebouwd wordt tot een merk van dames- en kinderkleding met internationale faam. Het label staat mee aan de wieg van het succes van de Belgische mode.”

Kids only

American Outfitters afgekort naar AO76, volgens het merk zelf om de roots en heritage te onderstrepen. Maar niet alleen de naam verandert: “Vorig jaar hakten we de knoop door om ons volledig te gaan focussen op de kidscollectie onder de naam A076. De thema’s van de collectie zijn nog steeds Amerikaans geïnspireerd - nog een knipoog naar het verleden. AO76 ontwerpt en bedenkt de volledige collectie intern, wat een erg arbeidsintensief en tijdrovend creatief proces is. Aangezien de kidscollectie de laatste jaren steeds sterker werd in de verkoop - en business wise doorheen de jaren ook de belangrijkste collectie werd voor het bedrijf - besloten we de focus volledig op kids te leggen”, aldus Van Doorslaer.

”De kidscollectie werd in de afgelopen jaren steeds sterker in de verkoop - en business wise de belangrijkste collectie voor het bedrijf. Daarom hebben we besloten de focus volledig op kindermode te leggen,”

Tom Van Doorslaer, sales & marketing manager bij AO76

Ronkende namen: niet alleen succes in België

Naast Belgische flagship stores in Antwerpen, Brussel, Gent en Knokke, kent AO ook succes in het buitenland, met eigen corners in winkels als Le Bon Marché in Parijs, het New Yorkse Barneys, Level Kids in Dubai, Jofré in Barcelona, La Rinascente in Milaan en Via Luisa Roma in Firenze. Van Doorslaer: “Belgische kindermode staat hoog aangeschreven in het buitenland. AO76 is daarbij één van de voortrekkers, naast enkele andere Belgische merken. In onze buurlanden liggen we naast de grote internationale labels. In augustus opent de eerste flagship in Nederland, in Den Bosch. Er wordt daarnaast ook samengewerkt met de toonaangevende webshops uit de buurlanden zoals Smallable, Zalando en De Bijenkorf. AO76 wordt vandaag wereldwijd verdeeld in bijna 300 verkooppunten, van L.A tot in Zuid-Korea.”

”In augustus opent de eerste AO flagship in Nederland, in Den Bosch.”

Tom Van Doorslaer, sales & marketing manager bij AO76

Wordt verwacht...

Dit najaar hoopt AO76 de ongedwongen lifestyle nieuw leven inblazen door in de collectie referenties de easy cool van het Amerika van de jaren zeventig toe te voegen, uit bijvoorbeeld Aspen en Colorado. Op de jongenskleding zijn verwijzingen gemaakt naar bergen, bossen en skivakanties. In de meisjeskleding zijn hertenprints, borduurwerk, grove ruiten gemixt met Canadees geïnspireerde jacquard.

Foto’s: AO campagne lente/zomer en herfst/winter 2017 collectie.

American Outfitters
AO76
Fruit of the Loom
Hanes