• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Wolford boekt weer winst in 2014/2015

Wolford boekt weer winst in 2014/2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Wolford zag in boekjaar 2014/2015 de omzet met 1 procent stijgen tot 157,3 miljoen euro, dankzij positieve wisselkoerseffecten. Ook steeg de winst voor het eerst in 2 jaar; het EBITDA steeg van 7,1 miljoen euro naar 10,3 miljoen euro (gecorrigeerd met eenmalige opbrengsten en kosten). Het aangepaste EBIT kwam uit op 1,56 miljoen euro.

Het EBIT steeg met 6,89 miljoen euro tot 2,17 miljoen euro. De winst na belastingen bleef ook positief op 1,03 miljoen euro, tegenover een verlies van 2,81 miljoen in het vorige boekjaar.

“Het transformatieproces van Wolford wordt voorgezet, maar onze strategie richt zich op de kernactiviteiten van expertise en de systematische optimalisatie van onze verkooppunten hebben de eerste positieve resultaten opgeleverd,” laat CEO Ashish Sensarma weten, die sinds januari 2015 aan het roer staat bij het merk.

Het aantal eigen winkels van Wolford zagen de omzet met 1 procent toenemen, en ook bij een gelijkblijvend aantal winkels werd een omzetgroei van 1 procent geboekt. De online omzet bleef succesvol en zag de omzet met 24 procent toenemen. De groothandel (partners, warenhuizen en multibrand retailers) daalde met 2 procent, wat het gevolg was van problemen met individuele handelspartners en de crisis in de Oekraïne. Desalniettemin stabiliseerde de groothandel in het laatste kwartaal, na een daling van 8 procent in het eerste halfjaar.

Eerste winst voor Wolford sinds twee jaar

In de Verenigde Staten, momenteel de grootste markt voor de Wolford Group, werd een omzetgroei van 5 procent gegenereerd, ondanks de sluiting van diverse retaillocaties. De opbrengsten in Duitsland en Frankrijk waren lager dan het jaar daarvoor als gevolg van een zwakke groothandel. De resultaten in Oostenrijk werden negatief beïnvloed voor de sluiting van diverse verkooppunten. In Zwitserland leidde de herwaardering van de Zwitserse frank tot een omzetdaling van 9 procent.

In het Verenigd Koninkrijk boekte Wolford daarentegen een omzetgroei van 7 procent. Ook in Zuid-Europa werden er positieve resultaten geboekt: in Spanje steeg de omzet met 11 procent en Italië met 9 procent. De Italiaanse resultaten waren vooral te danken aan de eigen verkooppunten van Wolford. De omzet in Centraal- en Oost-Europa daalde met 14 procent, als gevolg van de crisis in de Oekraïne. In Azië boekte het merk een omzetstijging van 20 procent.

Wolford focust op kernactiviteiten en uitvoeringsstatus

Sinds de benoeming van Ashish Sensarma als CEO focust de strategie zich op de kernactiviteiten van de expertise en de status van uitvoering is daarbij opnieuw geëvalueerd, waarbij de belangrijkste aspecten zijn bevestigd. Maar, zo zegt het bedrijf, op middellange termijn zijn er verdere stappen nodig om de beoogde EBIT-marge van 10 procent te halen en om het juiste dividend te kunnen uitkeren.

Wolford doet grote beloftes voor het nieuwe boekjaar: de retailtak groeit met dubbele cijfers in de eerste twee maanden van mei tot juni 2015. En zeker de online omzet zal met hoge dubbele cijfers groeien. Het bedrijf heeft als doel gesteld om de omzet verder te laten groeien en wil in boekjaar 2015/2016 opnieuw positieve operationele resultaten genereren. Wolford focust op een EBIT-marge van 10 procent op middellange termijn.

In december 2014 benoemde Wolford ontwerpster Grit Seymour tot creatief directeur. Seymour is in haar nieuwe functie verantwoordelijk voor het ontwerp van de collecties en fungeert tevens als adviseur voor de merkidentiteit in zijn geheel. De eerste collectie van haar hand zal in het voorjaar van 2016 in de winkels hangen.

Wolford