• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetstijging van 12,8 procent voor Puma in Q2

Omzetstijging van 12,8 procent voor Puma in Q2

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Puma heeft opnieuw omzetgroei geboekt. Het Duitse sportmerk noteerde in het tweede kwartaal van 2016 een omzet van 826,5 miljoen euro, een stijging van 12,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op basis van twee goede kwartalen, aangedreven door positieve ontwikkelingen in alle segmenten, is de omzet in het eerste halfjaar met 9,9 procent toegenomen naar 1,7 miljard euro.

De omzet in de EMEA-regio groeide in het tweede kwartaal het hardst met 23,5 procent naar 321,3 miljoen euro. In Amerika steeg de omzet met 5 procent naar 315,6 miljoen, met Noord- en Latijns-Amerika als aandrijvende regio’s. De omzet in de APAC-regio kwam met dank aan positieve ontwikkelingen in China uit op 189,6 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 10,3 procent.

De schoenencategorie van Puma behaalde een omzet van 360,2 miljoen euro, een groei van 7,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De kledingsector maakte de grootste groei door met een omzetstijging van 19,5 procent naar 299,1 miljoen euro. De omzet uit accessoires steeg met 14,1 procent naar 167,1 miljoen euro.

Een ongunstige Amerikaanse dollar kostte Puma echter weer de nodige winst. Het brutowinstmarge daalde in het tweede kwartaal met 110 basispunten naar 45,6 procent, wat alle productsegmenten beïnvloedt. Het bedrijfsresultaat steeg daarentegen met 75,1 procent naar 11,9 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 1,6 miljoen euro ten opzichte van een verlies van 3,3 miljoen euro vorig jaar.

Goede resultaten in het eerste en tweede kwartaal hebben geleid tot een omzetstijging van 9,9 procent naar 1,7 miljard euro in het eerste halfjaar. Vooral de EMEA en APAC-regio’s droegen bij aan de groei met een omzetstijging van respectievelijk 14 procent naar 675,7 miljoen euro en 10,8 procent naar 399 miljoen euro. De schoenensector behaalde in het eerste halfjaar de hoogste omzet, namelijk 752,2 miljoen euro.

Puma denkt aan het einde van dit boekjaar uit te komen op een hogere omzet en een brutowinstmarge op hetzelfde niveau als vorig jaar. De sportretailer verwacht een bedrijfsresultaat van tussen de 115 miljoen euro en 125 miljoen euro.

Beeld: Puma Facebook

Puma