• Home
  • V1
  • Leads
  • J.Crew sterker uit de crisis

J.Crew sterker uit de crisis

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Amerikaanse modebedrijf J.Crew heeft een uitstekend eerste kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de winst steeg fors en ook heeft het merk onlangs de eerste stap buiten de VS gezet. Sinds een paar weken is een deel van de damescollectie

wereldwijd verkrijgbaar via de Britse webshop Net-a-porter. Daar waren de lange cashmère vesten, oversized overhemden en cargo pants van het vrijetijdsmerk binnen de korste keren uitverkocht. First lady Michelle Obama wordt nogal eens in een vestje van J.Crew gesignaleerd en -nog een leuk detail- de Nederlander Frank Muytjes geeft sinds 2008 leiding aan de ontwerpafdeling van de herencollecties van J.Crew.

J.Crew ging in 1983 van start met catalogusverkoop. Zes jaar later werd de eerste winkel geopend in New York. Anno 2010 zijn er 246 winkels in de Verenigde Staten, 81 outlet stores en een goedlopende webshop die de catalogusverkoop overigens niet overbodig heeft gemaakt. J.Crew brengt nog steeds catalogi uit en de ondersteunende call centra van het bedrijf zijn 24 uur per dag bereikbaar voor consumenten. Phone verkoop is een aparte post op de jaarrekening. Het merk biedt totaalcollecties voor dames, heren en kinderen, inclusief schoenen, tassen en sieraden en zelfs een bruidsmodelijn waarvoor onlangs een eerste eigen boetiek geopend is. Kleding van J.Crew is net een slag duurder dan die van vergelijkbare Amerikaanse casual modeketens als Gap of Abercrombie & Fitch, met jeans van 100 tot 175 dollar en T-shirts van 40 tot 70 dollar. Daarnaast verkoopt het andere sterke heritage merken zoals Red Wing, Timex en Belstaff. Ook is het concern een samenwerking aangegaan met het populaire Japanse denimmerk Warehouse voor een collectie herenjeans.

Crisisjaar 2009 was een cruciaal jaar voor J.Crew. Na een slecht 2008 met een ronduit beroerd laatste kwartaal (de omzet daalde met 13 procent en er werd een verlies gedraaid van 13,5 miljoen dollar) werd een aantal ingrijpende maatregelen getroffen en wist het bedrijf het tij snel te keren. Hoewel het eerste kwartaal van 2009 nog een winstdaling liet zien van 36 procent, werd in het derde kwartaal (in november) weer een hogere winst geboekt van 43,9 miljoen dollar. Het jaar werd uiteindelijk afgesloten met een nettowinst van 123 miljoen dollar, een verdubbeling vergeleken met de 54,1 miljoen over 2008. 'Goed luisteren naar de klant', 'kwaliteit bieden' en 'focussen op het product', waren de stelregels waarmee J.Crew de ommekeer bereikte en de omzet in 2009 weer omhoog kreeg. Aan de verkoopprijzen werd -in tegenstelling tot bij veel andere Amerikaanse kledingbedrijven- niets gedaan. Wel werden de bedrijfskosten met zo'n 40 miljoen dollar teruggebracht, 95 banen gesnoeid en geen bonussen uitgekeerd.

J.Crew heeft de opwaartse trend in het eerste kwartaal van 2010, dat eind april afliep, voortgezet. De totaalomzet steeg met 20 procent naar 413,9 miljoen dollar. Zowel in de winkels (+ 20 procent naar 290 miljoen) als via internet en de catalogi (+ 20 procent naar 114,4 miljoen) werd groei geboekt. De netto winst steeg eveneens fors naar 44,7 miljoen dollar, tegen 20,4 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

J CREW
JCrew